Oproti novým technológiám stoja tradičné postupy či kreatíva.
Žiadané sú služby pre rodiny či seniorov
Vyvíjajúca sa spoločnosť prináša neustále nové trendy. Súčasné podnikanie ovplyvňujú hlavne moderné technológie. Kľúčové sú dnes informácie a prirodzene ich hlavný šíriteľ – internet.
Na druhej strane, možno práve preto, vzniká zároveň potreba akejsi istoty v podobe zachovania tradičných životných postupov. Veľký dopyt je však najmä po službách pre špecifické skupiny zákazníkov.
Kreatíva a služby
Služby a výrobky pre seniorov
Stále žiadanejšie sú špecializované zariadenia, ktoré vedia starším ľuďom ponúknuť kvalitnú starostlivosť v rôznych životných situáciách a naplniť ich požiadavky ohľadom aktívneho trávenia voľného času.
Dieru na trhu v tomto segmente našla napríklad podnikateľka Irma Chmelová. Rozhovor s ňou si môžete prečítať tu. |
Služby pre rodiny s deťmi
Ponúka sa tu mnoho príležitosti k podnikateľským aktivitám. Najčastejšie sú to špecializované dovolenkové pobyty v rámci agroturistiky. Ďalej rodinné akcie, na ktorých sa deti zabavia a rodičia majú chvíľu pre seba, rôzne materské kluby a stráženie detí.
Služby pre chovateľov zvierat
Hlavne aktívni majitelia psov a mačiek potrebujú opatriť svojich domácich miláčikov počas dovoleniek, prípadne v období väčšej pracovnej záťaže. Atraktívne sú aj služby zvieracích hotelov a škôlok. Nie zriedkavá je tiež profesionálna opatera zvierat priamo doma u zákazníka a služby spojené s úmrtím domáceho zvieraťa.
Kreatívny priemysel
Patria sem umelci, filmoví tvorcovia, herci, režiséri, sochári, architekti, dizajnéri, spisovatelia, hudobníci a skladatelia, ktorých bežne spájame s umením. Okrem nich ale aj tvorcovia videohier, módni návrhári, producenti, reklamní agenti, tiež nadšenci a voľnomyšlienkári v ktoromkoľvek odvetví. Kreatívny priemysel tvorí nezanedbateľnú časť ekonomík v metropolách ale čoraz viac aj v stredne veľkých a menších mestách.
Moderné technológie
Predaj prostredníctvom internetu
Prostredníctvom internetových obchodov už možno predávať v podstate akýkoľvek druh tovaru, či služby takmer bez regionálneho obmedzenia. Presadzujú sa hlavne predajcovia, ktorí dokážu vymyslieť takú online marketingovú aplikáciu, ktorá urobí nákup zábavnejší a atraktívnejší. Viac na
stránkach Slovenskej asociácie pre elektronický obchod.
Flexibilita a práca z domu
Vďaka internetovému pripojeniu sa už dá pohodlne pracovať nielen doma v meste, ale aj na vidieku. Minimalizujú sa tým náklady na cestovanie. Kancelárie firiem sa majú pomaly stávať len miestami akého si pravidelného sociálneho kontaktu.
Lokálne cielené služby a marketing
Medzinárodne uznávaný holandský „odhadca trendov“ Adjiedj Bakas tvrdí, že služby a marketing zoberú v budúcnosti na zreteľ miesto, kde sa práve nachádzate. Keď sa napríklad niekto ocitne v blízkosti výpredaja svojej obľúbenej značky, tak o tom dostane správu v okamžiku, keď sa priblíži k dotyčnému obchodu.
Internet vecí alebo internet vo veciach
Podľa organizácie IEEE Computer Society sa zmení spôsob, ktorým spotrebitelia a firmy využívajú technológie. Mnoho odborníkov od toho očakáva najväčší prielom od času príchodu štandardu internetových stránok World Wide Web. Podľa niektorých odhadov by už v roku 2020 mohlo byť na internet pripojených približne 100 miliárd zariadení a prístrojov. K internetu tak budú pripojené a jeho prostredníctvom ovládané, či využívané nielen počítače, mobilné telefóny a televízory, ale tiež práčky, chladničky, autá a aj celé domy.
Ochrana dát
Čoraz väčšie straty vznikajú firmám pri krádežiach dát zo strany svojich zamestnancov. Tu je priestor pre služby spojené s poradenstvom a technickým zabezpečením dát.
Technológie v maloobchode
Maloobchodné technológie sa stávajú čoraz dôležitejším konkurenčným nástrojom. Jedným z moderných prostriedkov je počítačoví snímací systém intenzity prevádzky v predajni.
Presadzovanie tradičných postupov
Ekologicky čisté potraviny
Ekologicky čistými výrobkami môže malý podnikateľ alebo rodinná farma získať oproti nadnárodným spoločnostiam významnú konkurenčnú výhodu. Predaj z dvora je výborný spôsob, ako si na začiatok overiť svoje schopnosti výroby a predaja bioproduktov. Z hľadiska legislatívnych podmienok je najjednoduchšie začať ako prvovýrobca, pestovaním a predajom rastlinných komodít – ovocia, zeleniny a obilnín.
Vidiecky turizmus
Vidiecky cestovný ruch je návratom k prírode, s možnosťou ubytovania vo vidieckych domoch a zariadeniach na vidieku, kde je súčasťou ponuky aj možnosť stravovania alebo vykonávania rozličných aktivít spojených s pobytom na vidieku. Môžu to byť ranče, salaše, agrozariadenia a farmy, hospodárske dvory či ekozariadenia.
Drobné remeslá
Napriek celosvetovej globalizácii sú služby, ktoré nemožno kvôli nižším nákladom presunúť do iných krajín. V konkrétnom regióne je vždy potrebný inštalatér, maliar či holič.
Umelecké remeselníctvo
Zahŕňa hrnčiarov, drotárov, rezbárov, šperkárov, čipkárov, výrobcov kraslíc, šúpolienok , kožených výrobkov a mnoho ďalších tradičných slovenských remesiel.
Inteligentné a zelené bývanie
Neustály rast cien energií núti hľadať spôsoby, ako zlacniť prevádzku domácností. Jednou z možných ciest sú investície do nových systémov vykurovania či sebestačnej výroby spotrebovanej energie.
Staronové formy maloobchodného predaja
Zaužívaným formám maloobchodného predaja znova konkurujú oživené staršie spôsoby, a tými sú pojazdné predajné stánky.