SR musí tieto zmeny prebrať do svojho právneho poriadku najneskôr do dvoch rokov.
Tri nové európske smernice o verejnom obstarávaní, ktoré prijala Rada Európskej únie vo februári tohto roka, počítajú aj s priamymi platbami verejných obstarávateľov subdodávateľom. V spojitosti s množiacimi sa reštrukturalizáciami slovenských stavebných spoločností, pri ktorých najviac utrpia ich subdodávatelia, na to upozornili advokáti Andrej Leontiev a Ján Lazur z advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.
SR musí tieto zmeny prebrať do svojho právneho poriadku najneskôr do dvoch rokov. Advokáti vyzvali prevziať nové smernice čím skôr. Zabránilo by sa tým podľa nich tomu, aby slovenskí politici museli vymýšľať originálne riešenia, čím by sa Slovensko opäť vybralo „svojou cestou“. Cieľom zásadných zmien európskych predpisov o verejnom obstarávaní je zvýšenie efektívnosti vynakladania verejných výdavkov, s čím súvisí aj podpora účasti malých a stredných podnikov a zahraničných uchádzačov, a lepšie používanie verejného obstarávania na podporu spoločných spoločenských cieľov. Ich spoločným menovateľom je boj proti protekcionárstvu, korupcii a konfliktom záujmov.
Na Slovensku sa subdodávateľom často neplatí
Podľa zmien bude možné upraviť právne poriadky členských štátov EÚ tak, aby umožnili verejným obstarávateľom vykonávať priame platby za dodaný tovar, vykonané práce a poskytnuté služby priamo subdodávateľom. „Na Slovensku sme dlhodobo konfrontovaní so situáciami, pri ktorých víťazi veľkých tendrov zadajú množstvo práce menším subdodávateľom. Týmto subdodávateľom následne odmietajú riadne a včas vyplatiť dohodnuté odmeny napriek tomu, že zadávateľ tendra riadne platí,“ upozornil Leontiev. Následne sa podľa neho stáva, že subdodávatelia prídu v reštrukturalizácii víťaza tendra o veľkú časť svojich pohľadávok. „Práve vhodnou zákonnou úpravou možnosti vykonávania priamych platieb subdodávateľom zo strany verejného obstarávateľa by sa dal tento problém do veľkej miery eliminovať,“ dodal Leontiev.
Prispôsobenie pravidiel účasti vo verejnom obstarávaní potrebám malých a stredných podnikateľov sa prejaví okrem iného v tom, že maximálna výška obratu, preukázanie ktorej budú môcť obstarávatelia od uchádzačov požadovať, sa zníži z trojnásobku na dvojnásobok predpokladanej hodnoty zákazky.
SR bude musieť zároveň upraviť zákon o verejnom obstarávaní
Lazur vyzdvihol podrobnejšie pravidlá na zabránenie účasti osôb s určitou „kriminálnou“ minulosťou na verejnom obstarávaní. Nová úprava rozširuje povinnosť vylúčiť záujemcu alebo uchádzača z účasti na verejnom obstarávaní na prípady, keď boli z určitých trestných činov právoplatne odsúdení riaditelia spoločností alebo akíkoľvek iní pracovníci, ktorí majú u záujemcu alebo uchádzača právomoci zastupovať, prijímať rozhodnutia alebo vykonávať kontrolu. „Aj súčasný slovenský zákon o verejnom obstarávaní sa v takýchto prípadoch obmedzoval len na uchádzača a jeho štatutárny orgán, po novom sa už bude pozerať aj na prokuristov, vedúcich zamestnancov, členov dozorných rád a podobne,“ priblížil Lazur.
SR bude musieť zároveň upraviť tie časti zákona o verejnom obstarávaní, ktoré sa týkajú zákazu účasti vo verejnom obstarávaní. EÚ po novom od členských štátov požaduje, aby aj subjekty, ktoré sa dopustili konania, za ktoré je možné uložiť zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, mali možnosť dodatočne preukázať svoju spoľahlivosť. Môžu to urobiť napríklad tak, že predložia dôkazy o opatreniach, ktoré prijali na to, aby k ďalším pochybeniam už nedochádzalo.