Vízia, poslanie a ciele
Zámer, vízia, poslanie, ciele – na prvý pohľad skoro totožné pojmy. Ak sa však začneme danou problematikou zaoberať hlbšie, zistíme, že tomu tak nie je. Aké rozdiely sa teda ukrývajú v týchto pojmoch? Poďme sa na to pozrieť.
Vízia podniku
Vízia načrtáva v najvšeobecnejších a koncepčných pojmoch predstavu o budúcom smerovaní a postavení podniku. Odpovedá na otázku: „Kam sa chceme, alebo by sme sa chceli dostať? Čo máme robiť, alebo by sme mali robiť? Akí by sme mali, alebo chceli byť?“ Vízia zachytáva javy, trendy a faktory, ktoré sú v súčasnosti nevýrazné, nepresné a hmlisté.
Vizionár postrehne to, čo iní nezbadajú, prikladá význam tomu, čo ostatní podceňujú a ignorujú. Účinná vízia inšpiruje, aktivizuje, motivuje a poskytuje emocionálne usmernenie, a preto by mala odrážať ašpirácie a hodnoty, ktoré vyznávajú vedúci pracovníci, zamestnanci a ostatné skupiny, ktoré majú záujem o rozvoj podniku. Premyslene vypracovaná vízia pozostáva z dvoch hlavných zložiek, a to emocionálne vnímanej a prežívanej kľúčovej ideológie a racionálne zostavovanej a prezentovanej predvídanej budúcnosti.
Kľúčová ideológia je súborom ideí, ktoré definujú, za čo sa podnik považuje, o čo mu v zásade ide, na čom si zakladá. Vyjadrujú súdržnú a dlhodobo nemennú identitu. Ideológia je vystavaná na základných hodnotách, ktoré si možno predstaviť ako niekoľko podstatných a trvalých princípov, ktoré sú vrodené, prirodzené a odolávajúce skúške času. Racionálna zložka vízie sa realizuje ako predvídaná budúcnosť. Artikuluje, čím sa chceme stať, čo chceme dosiahnuť a vytvoriť. Je to niečo, čo vyžaduje významný pokrok a zmenu. Formuluje sa ako odvážny cieľ spravidla na 10 až 30 rokov, ktorý má zjednocovať úsilie, vyvolávať nadšenie, energizovať, priťahovať stúpencov a podnecovať pokrok.
Poslanie
Sformulovať a realizovať účinné poslanie znamená splniť tri nasledujúce úlohy, a to pochopiť a definovať, v akom podnikaní sa podnik skutočne nachádza, rozhodnúť, kedy sa má poslanie zmeniť, a tak upraviť strategické smerovanie podniku a oboznámiť osadenstvo podniku s poslaním pomocou metód, ktoré sú zrozumiteľné, zaujímavé a podnetné.
Identifikovať, v akom podnikaní sa podnik umiestnil, vyžaduje zodpovedať štyri zásadné otázky:
- Aké sú potreby zákazníkov, alebo, čo je uspokojované?
- Aké sú spotrebiteľské skupiny, alebo, kto je uspokojovaný?
- Aké činnosti, metódy, technológie sa používajú, alebo, ako sú uspokojované potreby zákazníkov?
- Aké sú dôvody existencie podniku, alebo, prečo podnik robí práve to, čo robí?
Vzťah vízie a poslania
Súčasťou prvej otázky, ktorú musia zodpovedať vrcholoví manažéri pri zostavovaní poslania, je nielen „Čo je naše podnikanie“, ale aj „Aké bude naše podnikanie?“. Vízia je hviezda, podľa ktorej sa vedenie podniku riadi pri výprave cez turbulentné a neprebádané podnikateľské prostredie do budúcnosti. Osvetľuje budúcnosť podniku. Vízia je čiastočne racionálna a čiastočne emocionálna. Vízia a poslanie patria k sebe. Poslanie je sústredené na súčasnosť, kým vízia je zahľadená do budúcnosti. Poslanie nemôže jestvovať bez vízie, lebo by sa za krátky čas znehodnotilo, vízia nemôže jestvovať bez poslania, pretože by bola len výplodom fantázie.
Strategický zámer
Strategický zámer je ctižiadostivý cieľ, s ktorým sa stotožnilo celé osadenstvo podniku. Je natoľko všeobecný, že umožní plánovanie na 10 až 20 rokov a súčasne taký konkrétny a zrozumiteľný, že motivuje aj radových zamestnancov v ich každodennej práci. Zmyslom strategického zámeru je priblížiť budúcnosť k prítomnosti.
Ciele
Prostredníctvom cieľov sa široko a všeobecne formulované poslanie transformuje do konkrétnych budúcich výsledkov. Jasne stanovené ciele sú tiež základňou na sledovanie postupu realizácie poslania. Ciele sú základom na hodnotenie činnosti podniku a meradlom jeho úspechu alebo neúspechu. Pri formulácií cieľov by sme mali dodržať postup od všeobecného ku konkrétnemu.
Z formálneho hľadiska správne napísaný cieľ by mal spĺňať tieto požiadavky:
- Cieľ by mal byť jasný, stručný, jednoznačný.
- Cieľ by sa mal spájať s výsledkom a nie s činnosťou.
- Cieľ by mal byť merateľný, pokiaľ je to možné vyjadrený v kvantitatívnych jednotkách.
- Cieľ by mal obsahovať časový rámec svojho splnenia.
- Cieľ by mal byť náročný, no splniteľný.
Praktický príklad
Vízia: Chceme byť najlepší v Európe.Strategický zámer: Kvalitnými a ekologickými výrobkami odlákame zákazníkov od konkurencie.Poslanie: Svojou podnikateľskou činnosťou chceme dosahovať primeraný zisk a zároveň chceme chrániť životné prostredie. Ciele:V priebehu piatich rokov chceme zvýšiť náš trhový podiel o 30%.V priebehu 5 rokov chceme dosiahnuť obrat nad 300 mil. eur.Chceme zvýšiť ziskovosť podniku v priebehu 3 rokov o 30%.Chceme znížiť emisie pri výrobe o 10% v priebehu troch rokov.Chceme zvyšovať produkciou ekologických výrobkov o 15% ročne. Zdroj: SLÁVIK Š.: Strategický manažment. Bratislava : Sprint vfra, 2005, str. 33-57
lm