Výdavky na reklamu a propagáciu – ktoré sú daňovo uznateľné?
Každý podnikateľ má záujem predať čo najviac svojich výrobkov či služieb. Aby sa však potenciálni kupujúci o jeho ponuke dozvedeli, je nevyhnutné vzbudiť pozornosť. Nástrojom na vyvolanie záujmu kupujúcich o výrobky, tovary či služby je reklama. V článku sa zameriame na problematiku výdavkov spojených s reklamou a ich daňovú uznateľnosť.
Čo je reklama
Reklama predstavuje predvedenie, prezentáciu alebo iné oznámenie súvisiace s obchodnou, podnikateľskou, či inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť nasledovné produkty na trhu:
- tovar, služby,
- nehnuteľnosti,
- obchodné meno,
- ochrannú známku,
- označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním.
Výdavky na reklamu
(na základe zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.)
Pozrime sa, aké znaky musia spĺňať daňovo uznateľné výdavky na reklamu
Daňovo uznateľné musia spĺňať nasledovné podmienky:
- musia byť skutočne vynaložené v súvislosti s podnikateľskou činnosťou za účelom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania zdaniteľných príjmov alebo za účelom ich zvýšenia,
- musia byť preukázateľné, že skutočne vznikli,
- musia byť zaúčtované v účtovníctve alebo zaevidované v evidencii podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov,
- nesmú byť v rozpore so zákonom o reklame (zákon č. 147/2001 Z. z.).
V prémiovej časti obsahu nájdete
- Daňovo neuznateľné výdavky
- Forma uskutočnenia reklamy
- Ako je to v prípade sponzorského príspevku a daru?
- Sponzorský príspevok
- Dar
Daňovo neuznateľné výdavky
Daňovými výdavkami na reklamu nie sú:
- výdavky na reklamu, ktorá nesúvisí so zdaniteľným príjmom daňovníka,
- výdavky na reklamu, ktoré nie sú preukázané (napr. chýba doklad o ich úhrade),
- výdavky na reprezentáciu (napr. čaj, káva, nápoje, občerstvenie na poradách, prezentáciách, výstavách atď., pracovné obedy, večere, dary pre obchodných partnerov, ubytovanie a stravovanie obchodných partnerov atď.),
- reklamné predmety, ktorých obstarávacia cena presiahne 17 eur za 1 kus.
Forma uskutočnenia reklamy
V dnešnej dobe rozoznávame viacero foriem reklamy. Medzi najčastejšie však patrí inzercia v novinách a časopisoch, inzercia v rozhlase, televízii, na internete.
Taktiež môže ísť o reklamu na plagátoch, billboardoch, reklamných nápisoch, vystavovanie exponátov, účasť na výstavách a veľtrhoch.
Poskytovanie propagačných a reklamných predmetov, ak ich obstarávacia cena nepresiahne 17 eur za 1 ks (napr. perá, kľúčenky, diáre atď.),
Tip Podnikam.sk:
Reklamné predmety, ktorých obstarávacia cena presiahne 17 eur, nie sú daňovými výdavkami. Do hodnoty reklamného predmetu sa započítavajú aj súvisiace náklady, napr. obal. V prípade platiteľa DPH sa do hodnoty predmetu započítava cena bez DPH.
Upozornenie Podnikam.sk:
Reklamnými predmetmi nie sú darčekové reklamné poukážky, tabakové výrobky (okrem daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti), alkoholické nápoje (okrem alkoholických nápojov v úhrnnej výške najviac 5 % zo základu dane; uvedené sa nevzťahuje na daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným premetom činnosti).
Reklamou je aj poskytovanie vzoriek tovaru, jednorazových spotrebiteľských balení, ochutnávky tovarov alebo výrobkov. Propagovať svoje produkty môžete tiež cez poskytovanie výhier v súťažiach, žrebovaniach atď.
Nosiče reklamných nápisov s obstarávacou cenou nižšou ako 1 700 eur, napr. stoly, stoličky, slnečníky, šálky atď., ktoré sú označené ochrannou známkou alebo reklamným nápisom (sú drobným hmotným majetkom dlhodobého charakteru),
TIP Podnikam.sk.:
Ak je ich obstarávacia cena vyššia ako 1 700 eur, sú hmotným majetkom, ktorý sa odpisuje.
Ako je to v prípade sponzorského príspevku a daru?
Sponzorský príspevok
Ak sponzor očakáva zo strany príjemcu sponzorského príspevku proti službu formou zabezpečenia reklamy (napr. logo jeho firmy na dresoch športového klubu, na mantineloch hokejového štadióna atď.), sponzorský príspevok je daňovo uznaný náklad, je však potrebné mať uzatvorenú písomnú zmluvu z dôvodu jeho preukázateľnosti.
Sponzorské v športe sa môže uznať ako daňový výdavok len vtedy, ak je aj reálne zaplatené a to len podľa rozsahu jeho použitia. Sponzor má kvôli tomu právo kedykoľvek žiadať informáciu o použití sponzorského a sponzorovaný je povinný mu ju bezodkladne poskytnúť. Sponzor musí okrem toho vykázať kladný základ dane, aby mohol uznať sponzorské ako daňový výdavok.
Ak sponzor poskytne sponzorský príspevok bez toho, aby očakával protislužbu, je táto forma považovaná za darovanie. V tomto prípade nie je tento dar (sponzorský príspevok) daňovo uznateľným nákladom.
Dar
Darca za poskytnutý dar nečaká protiplnenie. Dar nie je daňovo uznateľný výdavok.
Príklad: Spoločnosť na základe darovacej zmluvy darovala miestnemu futbalovému klubu 500 € na nákup dresov a vybavenia. Poskytnutý dar nie je pre spoločnosť daňovým výdavkom a v daňovom priznaní bude pripočítateľnou položkou k základu dane.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.