- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť s.r.o.
- Výdavky podnikateľa pred začiatkom podnikania. Čo môže ísť do nákladov?
Výdavky podnikateľa pred začiatkom podnikania. Čo môže ísť do nákladov?
Založenie podnikania je spojené s rôznymi druhmi výdavkov. Začínajúci podnikateľ môže potrebovať na výkon svojej činnosti priestory (kamennú predajňu alebo eshop), môže si vybavovať rôzne povolenia, nakupovať tovar, automobil, technické pomôcky alebo technológie, môže platiť licencie, zamestnancov a môže mať aj rôzne iné druhy výdavkov ešte pred samotným začiatkom podnikania. Zákon tieto aspekty berie do úvahy a umožňuje podnikateľom, aby si aj mnohé z týchto výdavkov uplatnili ako daňové výdavky.
Náklady pred založením podnikania
Ešte pred začiatkom podnikania si môžu podnikatelia uplatniť viaceré druhy výdavkov ako daňové výdavky.
Medzi takými výdavkami nájdeme napríklad nasledovné:
- rôzne druhy poplatkov, napr. pri založení obchodnej spoločnosti alebo živnosti, overenie podpisov, náklady za právne a ekonomické poradenstvo, prípravu zakladateľských dokumentov a iné,
- poštovné,
- cestovné výdavky,
- nákup zásob (materiálu, tovar),
- výpočtová technika (počítač, tlačiareň),
- nájomné (ak je potrebné uhradiť vopred),
- reklama, inzercia a iné.
Uvedené druhy výdavkov si môže podnikateľ, ktorý sa rozhodne uplatňovať preukázateľne vynaložené daňové výdavky, t. j. vedie účtovníctvo, uplatniť ako daňovo uznateľné. Aby mohli byť takéto výdavky daňovo uznateľné, musia spĺňať nasledovné podmienky.
Podmienky daňovej uznateľnosti výdavku
- výdavok musí súvisieť so zdaniteľným príjmom,
- výdavok musí byť preukázateľne vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov,
- výdavok musí byť zaúčtovaný v účtovníctve podnikateľa.
Účtovanie výdavkov vzniknutých pred začatím podnikania
- uvedené výdavky sa zaúčtujú do peňažného denníka ako uzávierkové účtovné operácie,
- uzávierkové účtovné operácie sa účtujú k poslednému dňu účtovného obdobia, t. j. k 31. 12.,
- zaúčtujú sa na základe interného dokladu.
Spôsob zaúčtovania
Je na rozhodnutí podnikateľa, či zaúčtuje:
- každý výdavok samostatne − ak sa podnikateľ rozhodne pre tento postup, zaúčtuje každý výdavok do stĺpca „VÝDAVKY CELKOM“ a do stĺpca podľa ich druhového členenia, napr. zásoby, služby atď., alebo
- jednou sumou na základe súpisu výdavkov − podnikateľ si urobí súpisku výdavkov a jednou sumou zaúčtuje uvedené výdavky do stĺpca „VÝDAVKY CELKOM“ a do stĺpca „OSTATNÉ VÝDAVKY“.
Upozornenie: Podnikateľ musí mať doklady o úhrade predmetných výdavkov.
Daňovník si môže do daňových výdavkov uplatniť aj nevyhnutne vynaložené výdavky spojené so začatím činnosti a výdavky vynaložené na zásoby, ktoré boli vynaložené v kalendárnom roku, ktorý predchádzal roku, v ktorom daňovník začal podnikateľskú činnosť vykonávať. Uvedené vyplýva z § 4 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Príklad
Podnikateľ účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva. Na základe živnostenského listu začal podnikať od 1. mája 2015. Pred založením živnosti mu vznikli nasledovné výdavky súvisiace s podnikaním:
Druh poplatku | Výška poplatku | Dátum úhrady poplatku |
---|---|---|
poplatky súvisiace s online založením živnosti | 25 € | 15. apríla 2015 bankovým prevodom |
kúpa počítača a tlačiarne | 1 280 € | 24. novembra 2014 v hotovosti – doklad z ERP |
inzercia v regionálnych novinách | 50 € | 20. apríla 2015 bankovým prevodom |
Ako má podnikateľ zaúčtovať uvedené výdavky, ktoré mu vznikli pred založením živnosti? Môže si zaúčtovať aj výdavok, ktorý mu vznikol v roku 2014?
Riešenie:
Podnikateľ zaúčtuje poplatky, ktoré mu vznikli pred termínom začatia podnikateľskej činnosti, k 31.12. nasledovne:
A) Ak sa rozhodne účtovať každý výdavok samostatne:− poplatok za založenie živnosti vo výške 25 € zaúčtuje do stĺpca „VÝDAVKY CELKOM“ a tiež do stĺpca „OSTATNÉ“,− výdavok na kúpu počítača a tlačiarne vo výške 1 280 € zaúčtuje do stĺpca „VÝDAVKY CELKOM“ a tiež do stĺpca „ZÁSOBY“,− výdavok za inzerciu v novinách vo výške 50 € zaúčtuje do stĺpca „VÝDAVKY CELKOM“ a tiež do stĺpca „SLUŽBY“.
B) Ak sa rozhodne zaúčtovať výdavky jednou sumou na základe súpisu výdavkov− podnikateľ si urobí súpisku výdavkov a jednou sumou vo výške 1 355 € zaúčtuje uvedené výdavky do stĺpca „VÝDAVKY CELKOM“ a do stĺpca „OSTATNÉ VÝDAVKY“.
Podnikateľ si môže uplatniť do daňových výdavkov aj výdavok z roku 2014. Uvedené vyplýva z § 4 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, na základe ktorého si možno do daňových výdavkov uplatniť výdavky vynaložené na zásoby a iné nevyhnutne vynaložené výdavky spojené so začatím činnosti, ktoré boli vynaložené v kalendárnom roku, ktorý predchádzal roku, v ktorom daňovník začal túto činnosť vykonávať. Z uvedeného vyplýva, že daňovník si môže uplatniť výdavky, ktoré preukázateľne vynaložil od 1. januára 2014.