Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako dlho archivovať doklady?

Žena stojaca pri archivačnom regále
1. augusta 2010 Tlačiť

Pri podnikaní vzniká dennodenne množstvo obchodnej, účtovnej, ale aj personálnej dokumentácie, ktorú je potrebné uchovávať. Pri archivácii dokladov je potrebné poznať, ktoré typy dokladov je potrebné archivovať a ako dlho.

Rozdiel je medzi archiváciou dokladov spotrebiteľa, účtovných dokladov a daňových dokladov. Presná dĺžka archivácie je vymedzená zákonom (zákon o archivácii účtovných dokladov), avšak sú aj situácie, kedy sa udeľujú výnimky.

V prípade, že sa jedná o archiváciu súkromných dokladov podnikateľa alebo občana ako spotrebiteľa, doklady a pokladničné bloky sa uchovávajú pre prípadnú reklamáciu tovaru alebo služieb buď zo strany spotrebiteľa, alebo zo strany predávajúceho. Takýto doklad slúži nielen na dokladovanie a potvrdenie úhrady, ale aj pre podnikateľa (SZČO) v prípade kontroly.

Doklady pri kúpe tovaru v obchode, zaplatenie spotreby elektrickej energie či plynu, nájomné a iné podobné doklady o úhradách sa vo všeobecnosti odporúča odkladať najmenej 3 roky. Po 3 rokoch uplynie premlčacia doba a vymáhanie úhrady po tomto čase je súdnou cestou ľahko napadnuteľné.

Archivácia účtovných dokladov, daňových dokladov, mzdových dokladov, účtovníctva ako aj obchodnej korešpondencie, podmienky a lehoty, to všetko určuje zákon a to tak pre rok 2015, ako aj pre rok 2016.

Neviete ako dlho archivovať daňové doklady, účtovné doklady, účtovníctvo, prípadne aká je doba archivácie a koľko rokov je povinnosť pre uchovávanie účtovných dokladov? Účtovné písomnosti sa uchovávajú nasledovne:

  • účtovnú závierku a výročnú správu – je treba až 10 rokov pre archivovanie
  • mzdové listy (a príslušenstvo mzdových listov) alebo účtovné písomnosti ich nahradzujúce – archivácia tiež 10 rokov,
  • údaje z nich potrebné na účely dôchodkového zabezpečenia a nemocenského poistenia – 20 rokov,
  • účtovné doklady, účtové rozvrhy, účtovné knihy, odpisový plán, zoznamy účtovných kníh, inventúrne súpisy – 5 rokov,
  • projektovo-programová dokumentácia pre vedenie účtovníctva prostriedkami výpočtovej a inej techniky – 5 rokov po roku, v ktorom sa naposledy použila,
  • inventárne karty hmotného majetku (HM) okrem zásob alebo účtovné písomnosti, ktoré ich nahradzujú – 3 roky po vyradení tohto majetku, pokiaľ sa v tejto lehote vykonala daňová revízia alebo 1 rok po jej vykonaní.

Účtovnou dokumentáciou sú najmä účtovné doklady, účtovné zápisy, účtovné knihy, odpisový plán, inventúrne súpisy, účtovná závierka a výročná správa v rozsahu definovanom v zákone o účtovníctve a nadväzujúcich opatrení ministerstva financií.

Písomná a technická forma účtovných záznamov

Za technickú formu sa považuje účtovný záznam vykonaný elektronickým, optickým alebo iným spôsobom, ktorý umožňuje prevedenie do písomnej formy. Prevedenie do písomnej formy sa vyžaduje pri podpisovom zázname. V prípade prevedenia z písomnej do technickej formy musí byť obsah novej podoby účtovného záznamu zhodný s pôvodným.

Účtovný záznam musí obsahovať

  • označenie účtovného dokladu,
  • obsah účtovného dokladu,
  • označenie účastníkov,
  • peňažnú sumu, údaj o cene,
  • dátum uskutočnenia účtovného prípadu,
  • podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad,
  • podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie.

Účtovné záznamy, ktoré sa týkajú nezaplatených pohľadávok a záväzkov, uchovávajte do konca účtovného obdobia po období, v ktorom došlo k inkasu alebo zaplateniu. Tie, ktoré sa týkajú daňového, správneho, trestného, občianskeho súdneho alebo iného neskončeného konania, je potrebné uchovávať po celú dobu trvania a ešte rok po ich ukončení.

Daňové doklady

Všetky daňové doklady rozhodujúce pre určenie DPH, ako napríklad faktúry, dohody o platbách, cestovné lístky hromadnej dopravy osôb, doklady vyhotovené elektronickou registračnou pokladnicou, sa podľa zákona o dani z pridanej hodnoty vedú ako osobitné záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období o dodaných a prijatých tovaroch a službách a uchovávajú sa do konca kalendárneho roka, v ktorom uplynie desať rokov od skončenia roka, ktorého sa týkajú.

Elektronicky vyhotovené faktúry musia byť po dobu úschovy čitateľné a nesmú byť menené. Účtovná jednotka je povinná zabezpečiť ochranu účtovnej dokumentácie proti strate, odcudzeniu, zničeniu alebo poškodeniu. Účtovná jednotka je tiež povinná zabezpečiť ochranu použitých technických prostriedkov, nosičov informácií a programového vybavenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi do nich, neoprávneným prístupom k nim, stratou alebo odcudzením.

Účtovná jednotka je povinná pred svojím zánikom alebo pred skončením podnikania alebo inej zárobkovej činnosti zabezpečiť uchovanie účtovných záznamov. Pre rok 2015 platí to isté.

jl

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

02máj8:30Pochopenie zmlúv 2 - seminár v anglickom jazyku (Understanding Contracts 2)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Právo

02máj8:30Pochopenie zmlúv 2 - seminár v anglickom jazyku (Understanding Contracts 2)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Právo

06máj8:30Aktuálne zmeny v zamestnávaní cudzincov z tretích krajín8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X