Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Aké zmeny nastali od 1. 7. 2021 pre eshopy, ktoré dodávajú tovar do zahraničia?

eshop
eshop Foto: Getty images
2. septembra 2021 Received_1881531281993212.jpeg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Od 1. júla 2021 nadobudla účinnosť zmena v zákone o DPH, ktorá sa týka prevažnej väčšiny eshopov, ktoré dodávajú tovar pre fyzické osoby do zahraničia. Dovtedy platilo, že podnikatelia, ktorí dodávali tovar do zahraničia pre fyzické osoby, museli sledovať obrat z dodaného tovaru v jednotlivých krajinách. Podľa toho im vznikala povinnosť registrácie v jednotlivých členských štátoch. Výšky týchto obratov si jednotlivé krajiny stanovili samostatne a boli to hranice buď 35 000 Eur alebo 100 000 Eur. Tieto hranice boli pomerne vysoké a preto sa pri väčšine menších eshopov stávalo, že tieto hranice nepresiahli a tým pádom platili DPH v štáte usídlenia.

Celoeurópska zmena v DPH

Práve toto bol dôvod zmeny, ktorá má zabezpečiť, že prevažná časť DPH sa bude platiť v štáte spotreby. Od 1.7.2021 sa hodnota dodaného tovaru na diaľku na území EÚ, pri ktorom dodávateľovi vzniká povinnosť zaregistrovať na účely DPH, podávať daňové priznania a platiť daň v každom členskom štáte odberateľa, stanovuje na maximálny limit 10 000 €, ktorý je kumulatívny pre všetky dodávky do iných členských štátov (t.j. nebude sa už posudzovať limit jednotlivo pre každý členský štát).

Príklad: Spoločnosť vyrába hračky pre deti. Svoje výrobky predáva cez internet výhradne len občanom. Ku konca mája 2021 mala spoločnosť dodávky pre občanov v nasledujúcej výške: do Rakúska boli dodané výrobky za 7 000 €, do Česka za 4 000 € a do Maďarska za 4 000 €. Ani v jednom štáte neprekročila spoločnosť limit pre zásielkový predaj určený daným členským štátom (v Rakúsku je napríklad limit 35 000 €) a preto do konca júna 2021 nevznikla povinnosť registrácie v žiadnom členskom štáte. Keďže súčet hodnoty dodaných tovarov formou zásielkového predaja do Čiech, Rakúska a Maďarska dosiahol už v máji 2021 limit 15 000 €, teda presiahol sumu 10 000 € v kalendárnom roku, spoločnosti vzniká po 01.07.2021 pred prvou dodávkou tovaru občanovi do príslušného členského štátu  povinnosť registrácie k DPH v danom členskom štáte.

V prémiovej časti obsahu nájdete:

  • Osobitná úprava pre platenie DPH
  • Akým spôsobom podať priznanie a do kedy zaplatiť daň
  • Osobitná úprava aj pre iné druhy dodaní
  • Na čo sa OSS nevzťahuje

Osobitná úprava pre platenie DPH

Aby sa podnikatelia nemuseli registrovať v každom jednom členskom štáte osobitne, existuje zjednodušená úprava tzv. OSS (One-stop shop). Ide o úpravu, ktorá umožní podnikateľom vysporiadať svoje DPH povinnosti v štáte sídla a jednotlivé časti DPH sa medzi sebou rozpošlú už správcovia dane. Podnikatelia sa ak nemusia registrovať a podávať DPH priznanie v každom členskom štáte, kam dodávajú svoj tovar.

Výhody používateľov OSS sú podľa finančnej správy nasledovné:

  • registrácia k osobitnej úprave dane OSS elektronicky v jednom členskom štáte (tzv. „členský štát identifikácie“),
  • podanie jedného elektronického daňového priznania, v ktorom sa prizná daň z dodaných tovarov a poskytnutých služieb, na ktoré sa vzťahuje osobitná úprava dane OSS, za príslušné zdaňovacie obdobie v členení podľa jednotlivých členských štátov (tzv. “členských štátov spotreby“) a uskutočnenie jednej platby dane,
  • spolupráca s daňovou správou členského štátu identifikácie v jednom jazyku, aj keď dodávky tovarov a služieb sa realizujú pre zákazníkov z iných štátov EÚ.

Akým spôsobom podať priznanie a do kedy zaplatiť daň

Zdaňovacím obdobím pri uplatnení systému OSS je kalendárny štvrťrok. Podávanie daňových priznaní tak nebude nadväzovať na klasické termíny na podanie DPH priznania, kontrolného alebo súhrnného výkazu. Daňovník, ktorý využíva OSS schému, je povinný podať daňové priznanie do konca kalendárneho mesiaca, ktorý nasleduje po uplynutí kalendárneho štvrťroka, za ktorý sa podáva daňové priznanie. V tomto istom termíne je daň splatná.

Po podaní daňového priznania sú do schránky správ, a takisto na emailovú adresu uvedenú v registračnom formulári, zaslané platobné inštrukcie pre vykonanie úhrady. Daň uhrádza daňovník jednou sumou dokopy za všetky členské štáty spotreby.

Osobitná úprava aj pre iné druhy dodaní

One-stop shop schéma sa uplatňuje okrem dodania tovaru aj na iné druhy dodávok v EÚ. Je akýmsi pokračovateľom predošlej schémy MOSS (Mini One stop shop), ktorá slúžila pri dodaniach najmä elektronických služieb pre fyzické osoby v EÚ. Okrem dodania tovaru sa OSS využíva aj na:

  • predaj tovaru prostredníctvom využitia elektronického komunikačného rozhrania, ako je elektronické trhovisko, elektronická platforma, elektronický portál alebo podobný elektronický prostriedok, ktorý je dodávaný zákazníkom, ktorí nie sú identifikovaní k DPH, a to v rámci členských štátov EÚ – z jedného členského štátu do iných členských štátov a aj v rámci len jedného členského štátu, ak dodávateľom je osoba neusadená na území EÚ,
  • poskytovania služieb, ktoré majú miesto dodania určené § 16 zákona o DPH v EÚ, nezdaniteľným osobám z členských štátov, v ktorých poskytovateľ nie je usadený.

Na čo sa OSS nevzťahuje

Osobitná úprava dane OSS sa nevzťahuje na:

  • predaj tovaru na diaľku, ktorý je zákazníkovi z členského štátu EÚ zaslaný priamo z tretích krajín (z územia mimo EÚ). Na takéto dodania sa bude vzťahovať iná osobitná úprava dane – Import One Stop Shop (IOSS) za predpokladu, že zásielka pre zákazníka nepresiahne hodnotu 150 eur,
  • predaj tovaru osobám identifikovaným k DPH,
  • predaj tovaru, pri ktorom sa používa osobitná úprava dane podľa § 66 zákona o DPH, napr. predaj použitého tovaru, pri ktorom sa uplatňuje zdaňovanie „prirážky“ alebo „marže“,
  • predaj nového dopravného prostriedku,
  • predaj tovaru s jeho inštaláciou alebo montážou dodávateľom alebo na jeho účet,
  • služby dodávané zdaniteľným osobám a nezdaniteľným osobám, pri ktorých miesto dodania je v členskom štáte usadenia poskytovateľa, alebo miesto dodania je určené podľa § 15 zákona o DPH.

Príklad: Firma dodáva kancelársky nábytok. Jej zákazníkmi sú predovšetkým väčšie spoločnosti. Odberatelia sú zo Slovenska aj iných krajín EÚ. Firma dodala v roku 2021 tovar fyzickým osobám do EÚ v hodnote 6 000 Eur. Pre registrované osoby v EÚ dodala tovar hodnote 120 000 Eur. Firma nie je povinná registrovať sa v štáte, kam dodáva tovar pre fyzické osoby, nakoľko neprekročila obrat 10 000 Eur. Obrat pre zdaniteľné osoby sa do tohto ukazovateľa nezapočítava, pretože pri týchto typoch dodaní ide o klasické intrakomunitárne dodanie s oslobodením od DPH.

Received_1881531281993212.jpeg

Venujem sa účtovníctvu a daňovému poradenstvu na www.mojuctovnik.com Zaujímam sa o investovanie a medzi moje záľuby patrí šport.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

dpheshopknow-howmini one stop shopPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie DPH

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X