- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Prevádzka
- Zrušenie prevádzkarne má svoje pravidlá. Tieto povinnosti musíte splniť.
Zrušenie prevádzkarne má svoje pravidlá. Tieto povinnosti musíte splniť.
Podnikanie si občas vyžiada organizačné zmeny a takouto zmenou je aj zatvorenie prevádzkarne, teda „kamennej predajne“. Zatvorenie prevádzky má však svoj zákonný postup, nie je možné jednoducho len zamknúť vyprázdnený priestor.
V prémiovej časti článku nájdete vysvetlenie k týmto témam:
- povinnosti pred zatvorením prevádzky,
- ďalšie povinnosti po zrušení prevádzkarne – živnostenský úrad, daňový úrad,
- oznámenie o zrušení prevádzkarne – tlačivo
Povinnosti pred samotným zatvorením
Proces zatvorenia prevádzkarne sa začína najneskôr niekoľko dní pred jej samotným zatvorením. Podnikateľ má totiž povinnosti ešte kým prevádzka funguje. Najmenej sedem dní pred uzavretím prevádzky musí informáciu o tomto kroku dostať konkrétny obecný úrad.
V duchu ochrany spotrebiteľa sa práve spotrebitelia musia o ukončení prevádzkarne dozvedieť najneskôr sedem dní pred jej zatvorením. Podnikateľ je teda povinný avizovať zatvorenie v predstihu. Spotrebitelia musia dostať informáciu o dátume zatvorenia a taktiež o možnostiach ako riešiť prípadné reklamácie.
Ďalšie náležitosti po uzavretí
Ďalšie náležitosti už podnikateľ môže riešiť po uzavretí prevádzkarne. Samozrejme je dôležité vysporiadať vzťahy so zamestnancami. Možnosťou je dohoda o ich presune na iné pracovisko, prípadne ukončenie pracovného pomeru.
Viacero úradov musí dostať informáciu o tom, že prevádzkareň je zatvorená. Živnostenský úrad musí informáciu o zrušení prevádzkarne dostať najneskôr pätnásť dní po zatvorení. Lehota na oznámenie daňovému úradu je 30 dní.
S daňovým úradom bude musieť podnikateľ riešiť aj prípadné ukončenie používania elektronickej registračnej pokladnice. Podnikateľ, ktorý ukončí prevádzku elektronickej registračnej pokladnice, je povinný ako prvé požiadať servisnú organizáciu o jej ukončenie, v rámci ktorého servisná organizácia ukončenie prevádzky elektronickej registračnej pokladnice zaznamená aj do knihy elektronickej registračnej pokladnice s uvedením dátumu.
Podnikateľ má povinnosť oznámiť ukončenie prevádzky elektronickej registračnej pokladnice daňovému úradu najneskôr do troch pracovných dní nasledujúcich po ukončení jej prevádzky.
Tretia povinnosť je spojená s údajmi z pamäte pokladnice, ktoré podnikateľovi odovzdá na dátovom nosiči servisná organizácia. Podnikateľ ich musí prevziať a uchovať do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane.
Zrušenie prevádzkarne, ktorá pracovala s potravinami, je potrebné oznámiť aj Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva. Zrušenie schválenej prevádzkarne je potrebné riešiť aj so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky. Taktiež netreba zabúdať na oznamy dodávateľom energií, či ďalších služieb ako napríklad poisťovne.
Vzor oznámenia o zrušení prevádzky nájdete tu.