11 prípadov, v ktorých by ste sa nemali v práci ospravedlňovať
Na každom pracovisku sa nájdu ľudia, ktorí nie sú za žiadnu cenu ochotní sa ospravedlniť za svoje chyby a môže to mať zlý dopad na ich kariéru. Sú však aj takí, ktorí sa ospravedlňujú až príliš aj napriek tomu, že sa nemajú začo.
Keď nadužívate frázu „Je mi to ľúto/Ospravedlňujem sa“, alebo ju používate zbytočne, stráca svoju silu a nevyznieva úprimne. Navyše je nepríjemné, keď niekto každý prehovor začína s tým, že „ospravedlňujem sa, ale…“
Niektorí ľudia používajú frázu je mi to ľúto aj preto, lebo si myslia, že to pôsobí zdvorilo. Iní takým spôsobom vyjadrujú úctu (najmä v súvislosti s nadriadenými) alebo nechcú prevziať zodpovednosť za svoje činy. Nech už je dôvod akýkoľvek, nebezpečenstvo nadužívania tejto frázy je v tom, že môže človek pôsobiť nerozhodne a že mu chýba sebavedomie.
Mali by ste sa ospravedlniť, ak ste nechtiac zranili niečie city v práci, alebo urobili chybu, ktorá má vplyv na ostatných, ale nie za veci, za ktoré nie ste v konečnom dôsledku sám zodpovedný.
Tu je 13 konkrétnych prípadov, kedy by ste nemali v práci povedať, že vás to mrzí:
1. Ak vám to nie je úprimne ľúto
2. Ak naozaj nemáte čo ľutovať
3. Keď ste urobili rozhodnutie na základe princípov alebo nejakých hodnôt, za ktorými si stojíte
4. Keď automaticky predpokladáte, že to povedie k odpusteniu
5. Keď skončíte v danej práci
6. Keď ste nemali nič spoločné s príčinou problému
7. Keď sa chcete ospravedlniť za niekoho iného
8. Keď s niekým vášnivo debatujete o nápade a nesúhlasíte s ním
9. Ak ste naozaj naštvaný za niečie zlé správanie a chcete ho na to ospravedlňujúco upozorniť
10. Pred tým, ako chcete požiadať niekoho o láskavosť
11. Ak ste sa už raz ospravedlnili a nikto to viac nerieši