- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Slovensko
- Slováci sú pri platení faktúr horší než je priemer východnej Európy
Slováci sú pri platení faktúr horší než je priemer východnej Európy
Podľa reprezentatívnej EOS štúdie European Payment Practices za rok 2016 má deficity platobnej morálky 28 % prípadov z celkového objemu vystavených pohľadávok, východoeurópsky priemer sa pohybuje na úrovni 23 %.
Slováci pri platení faktúr zaostávajú za východoeurópskym priemerom. Podľa reprezentatívnej EOS štúdie European Payment Practices za rok 2016 má deficity platobnej morálky až 28 % prípadov z celkového objemu vystavených pohľadávok.
Podiel omeškaných a nedobytných prichádzajúcich platieb na úrovni celej východnej Európy predstavoval 23 %. Informovala o tom spoločnosť EOS Group. V rámci štúdie spoločnosť oslovila respondentov z východnej Európy pochádzajúcich z krajín ako Rusko, Poľsko, Slovensko, Bulharsko, Rumunsko, Grécko, Maďarsko a Chorvátsko.
Čo sa týka firemných klientov, spoločnosť zaznamenala na Slovensku rovnaký podiel, aký bol priemer za východnú Európu. Pohľadávky hradené v omeškaní a nedobytné pohľadávky predstavovali v minulom roku zhodne 27 %.
„Nepriaznivá ekonomická situácia viacerých rodín na Slovensku môže vplývať aj na klesajúcu finančnú disciplínu. Často býva hlavným dôvodom toho, že obyvatelia meškajú so splácaním svojich záväzkov alebo neplatia vôbec,“ uviedol konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko venujúcej sa manažmentu pohľadávok Michal Šoltes.
Najčastejší dôvod je nezamestnanosť
Práve nezamestnanosť je aj najčastejším dôvodom, ktorý slovenskí spotrebitelia označili ako dôvod meškajúcich platieb či neuhrádzania svojich záväzkov. Tento fakt označilo najviac respondentov zo Slovenska, konkrétne 56 %. Na druhej priečke sa ako dôvod neplatenia faktúr umiestnila zábudlivosť, nasledovala osobná platobná neschopnosť, prechodná kríza likvidity či úmyselné neplatenie, resp. podvod.
Medzi hlavné dôvody zlej platobnej disciplíny medzi firemnými zákazníkmi (patrili najmä dočasné problémy s cash-flow (49 %), ďalej to boli výpadky platieb u vlastných klientov, využívanie dodávateľských úverov, stav vlastných zákaziek a platobná neschopnosť, uzavrela spoločnosť.
Reprezentatívna EOS štúdia European Payment Practices bola zostavená na základe odpovedí tritisíc respondentov v 14 európskych krajinách. Respondenti odpovedali na otázky týkajúce sa ich platobných zvyklostí, ekonomického vývoja v daných krajinách, a tiež na otázky týkajúce sa rizika a riadenia pohľadávok vo všeobecnosti.