- Podnikam.sk
- Články
- Financovanie
- Ako investovať
- Crowdfunding: moderný spôsob ako financovať biznis plán v roku 2025
Crowdfunding: moderný spôsob ako financovať biznis plán v roku 2025
Crowdfunding (financovanie projektu „davom“) je jednou z alternatívnych foriem financovania podnikania. Princípom je získanie prostriedkov od veľkej skupiny ľudí ochotnej podporiť váš nápad ešte v štádiu plánov. Tento spôsob financovania stále častejšie využíva aj množstvo Slovákov na získanie kapitálu pre svoj biznis.
Stačí prístup na platformu
Crowdfunding spája ľudí, ktorí chcú investovať s tými, ktorí peniaze naopak potrebujú. Je to niečo ako sociálna sieť na zdieľanie biznis plánov. Namiesto prázdneho sharovania tu záujemcovia o produkt prispejú na jeho zrealizovanie dohodnutú odmenu. Ide o zozbieranie menších finančných príspevkov od veľkého počtu osôb prostredníctvom internetu.
Cez crowdfunding sa dajú financovať rôzne projekty, od umeleckých, cez charitatívne, výskumné, po podnikateľské projekty. Stačí ak vlastník projektu s nápadom pripraví kampaň a následne mu prispievatelia pomôžu jeho projekt zrealizovať svojimi príspevkami za vopred dohodnutú odmenu.
Základom je zaujať čo najviac ľudí a teda aj získať čo najviac prostriedkov. Vďaka zdieľaniu sa dobré nápady šíria internetom a tak sa z platformy stáva jeden z najúčinnejších reklamných nosičov súčasnosti. Na jednom mieste získate zdroj príjmov aj reklamný nosič.
Môžete len uspieť
Na crowdfundingu získate financie aj reklamu, no nezanedbateľným prínosom je aj malý marketingový prieskum. V boji o financie totiž vstupujete do ringu a musíte uspieť v konkurencii.
Ak váš nápad nezaujme dostatočný počet ľudí, ktorí ho podporia, je veľmi malá nádej, že bude atraktívny na klasickom trhu. Takže už tu môžete získať cenné informácie od širokého spektra potenciálnych užívateľov a projekt vylepšiť.
Na crowdfundingovej platforme totiž môžete inzerovať bez obmedzení a pokúšať sa o úspech s novým vylepšením. Ak sa vám podarí zaujať dostatočný počet platiacich zákazníkov, zároveň sa zvyšuje aj istota, že zaujmete aj mimo platformy. Takýto spotrebiteľský prieskum je pre úspech v podnikaný nenahraditeľný.
Možností je viac
Pri crowdfundingu je možné využiť viacero typov podpory. Podľa nich sú rozdelené aj samotné weby podporujúce túto „výmenu“.
Najbežnejšia je forma priamej finančnej podpory, výmenou za konečnú službu, alebo produkt. Prispievateľ teda za svoj príspevok získava to, na čo poskytol financie, či už je to kniha, CD, hra, kozmetika, alebo čokoľvek, čo je zámerom zadávateľa projektu.
Neziskové spoločnosti a nadácie využívajú možnosť daru pre dobrú myšlienku. Napríklad pomoc deťom, usporiadanie koncertu, či humanitárnu pomoc. Odmenou je dobrý pocit.
Ďalšou možnosťou je pôžička na realizáciu projektu. Takto je možné získať aj vyššiu sumu peňazí, ale je nutné počítať s tým, že istinu aj s patričným úrokom bude potrebné vrátiť.
Poslednou, a čoraz zaujímavejšou formou aj na financovanie veľkých projektov, je zisk financií za vstup akcionára do firmy. Investora sa tak stáva prakticky spoluvlastníkom a priamo očakáva, že mu financie budú vrátené a prirodzene patrične zúročené.
Nebude to zadarmo
Výhody Crowdfundingu sú zjavné. No spoločnosti, ktorý tento moderný biznisplán umožnili, nerobia charitu. Poplatok za umiestnenie produktu sa pohybuje najčastejšie na úrovni 3 – 9 % z vyzbieranej sumy. Treba si vždy prečítať podmienky, pretože tie sa od platformy k platforme líšia. Podmienky sa môžu líšiť aj v závislosti od toho, či je projekt úspešný, alebo nie.
Preto vždy venujte dostatok času preštudovaniu podmienok spolupráce. Okrem základných poplatkov musíte rátať aj s poplatkami bánk za prevod peňazí, nikde nájdete poplatky za vrátenie peňazí, poplatky za PayPal a iné.
Pozor na riziká
Účasť verejnosti na crowdfundingu je konaním na vlastnú zodpovednosť. Riziká nenesú len prispievatelia, ktorí sa nemusia dočkať vrátenia financií ani nemusia dostať produkt, no hrozia aj samotným podnikateľom.
Najmä v prípadoch, ak stavili na crowdfunding formou pôžičky. V súvislosti s ňou treba byť obozretný najmä v otázkach, ako budú dohodnuté finančné prostriedky dlžníkovi vyplatené. Problém je, ak napríklad boli vyplatené za iných podmienok ako bolo vopred dohodnuté.
Kameň úrazu sú aj nedostatočné informácie s ohľadom na práva a povinnosti a celkové náklady spojené s pôžičkou. Nemáte si možnosť overiť, ako systém funguje a podobne. Je pre to absolútnym základom komplexné naštudovanie podmienok, ktoré sú pri každej platforme rozdielne a to môže byť hlavne pri zahraničných portáloch nesmierne komplikované.
TOP crowdfundingu, alebo kde začať?
Absolútnou celosvetovou jednotkou crowdfundingu je Kickstarter, ktorý vznikol v roku 2009.
Za dvojku v úspešnosti sa považuje platforma Indiegogo, zaujímavá je aj moderná európska platforma FundedByMe či GoFundMe určená na financovanie rôznych udalostí.
Crowdfundingové platformy máme aj na Slovensku a v Čechách, napríklad Startlab, ludialudom.sk, Crowdberry, Donio či české startovac.cz a Hithit a mnohé ďalšie. Dôležité je staviť na stránky s dostatočnou podporou aj návštevnosťou, aby ste aj s ich podporou mali vyššie šance sa zviditeľniť.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.