15 úžasných ihrísk, ktoré za svoju unikátnosť vďačia architektom
Bývalý americký prezident Theodor Roosevelt raz povedal, že hranie sa je základnou potrebou. A to až takou základnou, že ihriská by mali byť k dispozícii každému dieťaťu, podobne ako školy.
Detská predstavivosť sa rozvíja aj vďaka hraniu
V krajinách po celom svete sú architekti čoraz inovatívnejší pri vytváraní prostredí, kde deti môžu preskúmavať svoju predstavivosť. Dnes tak môžu ihriská plávať na hladine oceána alebo mať trebárs tvar obrovského farebného krokodíla.
Pozrite si niekoľko dizajnov ihrísk z celého sveta, kvôli ktorým budete chcieť byť znovu dieťaťom.
Hracia veža a ihrisko Swarowski Kristallwelten (krištáľové svety) v rakúskom Tirolsku boli vytvorené nórskou spoločnosťou Snøhetta architecture. Hraciu vežu pritom tvoria štyri rozdielne úrovne, kde sa deti môžu šplhať k najvyššiemu bodu siete až do výšky asi 13,5 metra.
Wibit Sports GmbH je nemecká spoločnosť, zaoberajúca sa vodnými športmi, ktorá vyrába inovatívne, na vode položené ihriská vytvárané architektom Robertom Cirjakom. Toto konkrétne sa nachádza blízko pláže Zlatni Rat v Chorvátsku a ponúka závesné hojdačky, šmýkačky a prvky na šplhanie. Je to jedno zo 60 ihrísk, ktoré spoločnosť na chorvátskych vodách postavila.
Firma Tezuka Architects oživuje fantázie vďaka ihrisku Woods of Net v japonskom meste Hakone. Japonský sieťový umelec Toshiko Horiuchi Macadam uplietol toto dúhové hniezdo pre deti vlastnoručne. Môžu sa v ňom plaziť, skákať a húpať sa.
Tom Otterness, umelec z Brooklynu, vytvoril ihrisko Silver Towers v New Yorku. Ihrisko pozostáva z 27 autorových podivných bronzových figúr a skulptúry, ktorá je približne 7,5 metra vysoká a viac ako 9 metrov dlhá. Nohy tejto postavičky pritom tvoria šmýkačky.
Architekt Rafael Rivera, umelec Manolo Martin a dizajnér Josep Vincent „Sento“ Llobell Bisbal vytvorili v roku 1990 Parque Gulliver v španielskej Valencii. Inšpirovali sa pritom Gulliverovými cestami z pera Jonathana Swifta.
Architektonická spoločnosť MLRP premenila existujúce ihrisko v dánskej Kodani na priestor absolútneho detského potešenia. Stačilo pridať zopár – aj pokrivených – zrkadlových plôch.
V Lime v Peru sa nachádza ihrisko známe ako Ghost Train Park. Túto farebnú prekážkovú dráhu vytvoril architektonický kolektív Basurama, ktorý ako stavebný materiál použil opustené mestské železničné koľaje.
Umelec Olek, rodený Poliak žijúci v Brooklyne, vytvoril túto háčkovanú inštaláciu aligátora v roku 2012 v Sao Paulo. Ihrisko vytvorila brazílska architektka Márcia Maria Beneventová.
Národné arborétum v Canberre je „domovom“ okolo 100 lesov, plných vzácnych a ohrozených stromov. Zaujímavé ihrisko stojí na najvyššom kopci v arboréte a je tvorené obrovskými žaluďmi. Vytvorila ho architektonická firma T.C.L. – Taylor Cullity Lethlean.
Mestské múzeum v St. Louis v Missouri bolo pôvodne vytvorené sochárom Bobom Cassillym a jeho dostavba pokračovala aj po sochárovej smrti. Skupina 20 umelcov známa ako Cassilly Crew ho dokončila. Múzeum s rozlohou viac ako 55 741 metrov štvorcových zahŕňa detské preliezačky vyrobené z prestavaných lietadiel, niekoľko mnohopodlažných šmýkačiek a kolotoč na streche.
Dánske štúdio Monstrum je známe vďaka svojim kreatívnym dizajnom ihrísk. Na obrázku sa nachádza Kristineberg Slottspark v Štokholme. Ihrisko je vytvorené zo sôch sov – dve z nich sú 5,5 metra vysoké figúrky sovieho kráľa a sovej kráľovnej – a ďalších drevených figúr.
Aj pod ďalším ihriskom je podpísané dánske štúdio Monstrum. Pokrivené ihrisko postavili v Kodani. Hracie domy obsahujú nástroje na šplhanie, šmýkačky a popruhy, ktoré objekty spájajú.
Monstrum postavilo tiež tohto 15-metrového vorvaňa obrovského v Gothenburgu vo Švédsku. Deti sa môžu šplhať do jeho brucha a šmýkať sa po jeho chrbte a chvoste.
Ihrisko v dánskom železničnom múzeu je inšpirované dizajnom Hlavnej stanice v Odense zo 60. rokov. Detskú stanicu postavilo štúdio Monstrum a ihrisko obsahuje pohybujúci sa vlak a kontrolnú miestnosť, kde sa nachádzajú súčiastky a potrubia, pomocou ktorých sa deti učia, ako lokomotívy fungujú.