- Podnikam.sk
- Články
- Jednoduché účtovníctvo
- Manažment
- Manažment zmien
- Zriadenie prevádzky a používanie registračnej pokladnice
Zriadenie prevádzky a používanie registračnej pokladnice
Ako zriadiť prevádzkáreň? Ako na zriadenie prevádzky existujúcej s.r.o. a sprevádzajú otvorenie prevádzky nejaké povinnosti? Kedy je potrebné začať používať elektronickú pokladnicu? Je potrebné zamestnávať rodinných príslušníkov? To sa dozviete v dnešnej časti seriálu.
Prinášame ďalšiu čast z nášho seriálu Jednoduché účtovníctvo za rok 2014 zvládnem sám
Zriadenie prevádzkárne a používanie elektronickej pokladnice
Náš fiktívny živnostník pán Sklár realizoval ďalšiu objednávku elektroinštalačných prác. Vystavenie prvotných účtovných dokladov (vystavená faktúra, príjmové a výdajové doklady) zvládol už bez problémov.
Tiež poľahky zapísal vystavenú faktúru do knihy pohľadávok, zapísal príjem do peňažného denníka a previedol časť peňazí na účet, aby mohol byť uhradený záväzok – odvody do zdravotnej poisťovne. Zároveň zaúčtoval úhradu trvalého príkazu – platba preddavkov na poistné zdravotného poistenia.
Pri realizácii objednávky robil výdaj zo skladu – musel urobiť zápis v skladovej evidencii.
Zriadenie prevádzky – predajne
Pán Sklár začal odoberať väčšie množstvo elektroinštalačného materiálu od dodávateľov. Zistil však, že tento materiál je nad jeho spotrebu a pri svojich zákazkách ho celý nevyužije, tak sa rozhodol pre otvorenie prevádzky – predajne.
Jeho prvým krokom bude rozšírenie živnostenského oprávnenia o činnosť „maloobchod“ a nahlásenie prevádzky na živnostenskom úrade cez tlačivo. Súčasne musí upraviť priestory garáže rodinného domu tak, aby zodpovedala hygienickým nárokom a aby Úrad verejného zdravotníctva vydal rozhodnutie (povolenie) na otvorenie prevádzky.
e-Book: Ako zriadiť prevádzkareň |
Nesmie však zabudnúť ani na ohlásenie otváracích hodín predajne miestnemu, obecnému, alebo mestskému úradu. Podľa Všeobecne záväzného nariadenia (VZN) mesta, sú živnostníci povinní platiť mestský poplatok za komunálny odpad.
Kúpa registračnej pokladnice
Ďalším krokom je nákup elektronickej registračnej pokladne (ERP) s fiškálnym modulom a jej registrácia na daňovom úrade prostredníctvom technika (servisnej organizácie), ktorý je zapísaný v registri servisných organizácií.
Pri poskytovaní elektroinštalačných služieb nemusí náš živnostník používať ERP, pretože podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice nie je táto činnosť uvedená v prílohe č. 1 zákona o ERP. Pri prevádzkovaní maloobchodu však musí používať ERP na evidenciu tržieb (tržba – platba zákazníka živnostníkovi za kúpený tovar).
Každému kupujúcemu zákazníkovi po zaplatení musí bezodkladne vydať doklad z ERP, pričom nesmie kupujúcemu odovzdať kópiu tohto dokladu ani iný doklad vyhotovený z ERP o prijatí tržby, napríklad predbežný doklad, informatívny doklad a pod.
Doklad musí obsahovať najmenej tieto údaje (nezvýraznené písmo sa týka iba platiteľov DPH):
- daňový kód elektronickej registračnej pokladnice,
- daňové identifikačné číslo, ak podnikateľ nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
- identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty,
- ochranný znak,
- poradové číslo pokladničného dokladu od poslednej dennej uzávierky,
- dátum a čas vyhotovenia pokladničného dokladu,
- označenie tovaru alebo označenie služby, množstvo tovaru alebo rozsah služby a priradenie sadzby dane z pridanej hodnoty, okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu
- cenu tovaru alebo cenu služby,
- obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania podnikateľa a predajné miesto, ak je odlišné od sídla alebo miesta podnikania,
- základ dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podľa sadzieb, okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu,
- sadzbu dane z pridanej hodnoty alebo údaj o oslobodení od dane z pridanej hodnoty, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podľa sadzieb, okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu,
- výšku dane z pridanej hodnoty spolu, ak podnikateľ je platiteľom dane z pridanej hodnoty v členení podľa sadzieb, okrem prípadu, ak platiteľ dane z pridanej hodnoty uplatňuje osobitnú úpravu uplatňovania dane podľa osobitného predpisu,
- zaokrúhlenie ceny,
- celkovú sumu platenej ceny.
| e-Book: Registračné pokladnice v roku 2015 |
Pri vrátení tovaru, reklamácii tovaru alebo reklamácii služby odovzdá zákazníkovi ihneď po jeho vytlačení pokladničný doklad alebo originál paragónu.
V záujme informovania zákazníkov o tom, či od podnikateľa dostali správny pokladničný doklad, musí na vhodnom mieste umiestniť vyobrazenie pokladničného dokladu vytlačeného z jeho ERP. Na účely Národnej bločkovej lotérie pokladničných dokladov na tomto vyobrazení zvýrazní (farebne alebo podčiarknutím) DKP, dátum, čas, celkovú sumu platenej ceny a ochranný znak.
ERP nemusí používať osoba s ťažkým zdravotným postihnutím.
Zaúčtovanie dodávateľskej faktúry a jej úhrady už pán Sklár ovláda, takisto zaevidovanie zásob na sklad, ako aj ich výdaj zo skladu.
Pán Sklár sa teraz musí naučiť pracovať s ERP v súlade so zákonom o ERP. Všetky pohyby v ERP v nej musia byť zaevidované – to znamená, že pri začatí predaja vloží živnostník do ERP vklad v nejakej sume, aby mal na vydávanie – toto zaeviduje v ERP ako vklad a vytlačí doklad „VKLAD“. Nezmení sa stav hotovosti.
Ide o to, aby sa stav na doklade, ktorý vytlačí pri kontrole alebo pri dennej uzávierke, zhodoval s reálnym stavom hotovosti v ERP.
Každú prijatú sumu za predaný tovar musí zaevidovať v ERP a bezodkladne vydať doklad z ERP zákazníkovi. V hotovosti cez ERP môže prijať pán Sklár najviac 5000 eur a najviac 1000 eur bez faktúry. Akýkoľvek výber z pokladne (na drobný nákup, výber pri dennej uzávierke) musí takisto zaevidovať v ERP.
Do používania ERP ho určite dokonale zasvätí technik servisnej organizácie, ktorý jediný môže zasahovať do pokladnice v prípade poruchy a technických nastavení pri zmene údajov a podobne.
Z pohybov v ERP účtuje pán Sklár prijatú tržbu z dennej uzávierky. Vklady do ERP a výbery z ERP v Peňažnom denníku neúčtuje, pretože nenastáva zmena vo výške tržby, je to len presun peňazí v rámci hotovosti.
Pomáhajúci rodinní príslušníci
Pri rozbehnutí prevádzky bude Jozef predávať sám, prípadne za pomoci rodinných príslušníkov, keď on sám bude pracovať na zákazke.
Od 1.7.2006, t.j. od účinnosti zákona č. 52/2010 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, sa práca rodinných príslušníkov v priamom rade (otec, matka, syn, dcéra, vnuk, vnučka, súrodenec, manžel, manželka), ktorí sú dôchodkovo poistení, nepovažuje za nelegálnu prácu. Títo pomáhajúci rodinní príslušníci nemusia mať uzavretý pracovný pomer a nemusia byť prihlásení v poisťovniach.
Neskôr, keď predajňa vstúpi do povedomia zákazníkov, plánuje pán Sklár zamestnať predavača najskôr na výpomoc a neskôr na trvalý pracovný pomer. Zatiaľ si môže dať požiadavku na Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na obsadenie voľného pracovného miesta predavača.