Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako motivovať zamestnanca ak som SZČO

Ako motivovať zamestnanca ak som SZČO
Fotobanka Pixmac
6. júla 2012 Tlačiť

SZČO, ktorá má záujem motivovať zamestnancov môže využiť napr. poznatky z teórie posilňovania.  Táto teória je efektívna, rokmi preskúšaná a okamžite a ľahko aplikovateľná každým. Teória posilňovania hovorí, že správanie, ktoré má príjemné dôsledky máme tendenciu opakovať a správanie, ktoré má nepríjemné dôsledky máme tendenciu eliminovať. Na základe toho sme motivovaní zopakovať alebo vyhnúť sa určitému správaniu, lebo to bolo v minulosti spojené s príjemnými alebo nepríjemnými dôsledkami.

 

Ako postupovať pri motivovaní svojich zamestnancov v praxi

1. Napíšte si stručný zoznam kritérií želateľného výkonu svojich pracovníkov

Čím konkrétnejšie je želateľný výkon popísaný ako správanie, tým lepšie. „Iniciatívnosť” je bezobsažný pojem. Musíte ho “rozmeniť” na konkrétne správanie, napríklad: raz týždenne prichádza pracovník s návrhom, ako je možné robiť niektoré veci lepšie, kde je možné ušetriť materiál, kde a prečo vznikol komunikačný šum.

 

2. Sadnite si osobitne s každým pracovníkom a spoločne prejdite tento zoznam

Dosiahnite súhlas pracovníka v tom, že takýto výkon by ste rád videli. Nie je potrebné chápať to ako ciele, v ktorých budete hodnotiť.

 

3. Nechajte každého pracovníka vyjadriť sa, nakoľko podáva resp. nepodáva želateľný výkon

Povzbuďte ich, aby zmenili správanie tam, kde aj podľa nich nedosahuje želateľné parametre.

 

4. Pozorne sledujte výkony pracovníkov

Potom maximálne využívajte kombináciu odmeny za dobrý výkon a zdržanie sa odmeny za slabý výkon. Za každé správanie v súlade s odsúhlaseným kritériom pracovníka odmeňte: pochváľte, poďakujte, pýtajte sa na širšie súvislosti dobrého výkonu, dajte finančnú odmenu. Nezabudnite byť pri tom veľmi konkrétny. Nevšímajte si správanie, ktoré nebolo v súlade s kritériom. Ak nedôjde k zlepšeniu výkonu v situáciách, kde sa zdržiavate odemeny, ešte raz sa porozprávajtes pracovníkom o vašich a jeho predstavách ohľadne dobrého výkonu. Zatiaľ netrestajte! 

5. Dobrý výkon pracovníka odmeňujte medzi štyrmi očami aj pred ostatnými kolegami 

6. Po určitej dobe, povedzme tri mesiace, sadnite si znovu osobitne s každým pracovníkom a prejdite zoznam kritérií dobrého výkonu

Pochváľte každú zmenu k lepšiemu. V tých kritériách, kde ste nespokojný, opýtajte sa na dôvody slabších výkonov. Dosiahnite súhlas pracovníka v tom, že v slabom výkone by nemal pokračovať. V nasledujúcom období pokračujte ako v bode 4. 

7. Ak nedochádza k zmene správania v niektorých kritériách, skúste citlivo použiť trest

V každom prípade začnite s kritikou medzi štyrmi očami. Musíte byť veľmi konkrétny, nesmiete trestať (kritizovať) osobu, ale správanie. Ak trest v súkromnom rozhovore nezaberá, skúste jemne trestať pred ostatnými pracovníkmi. 

8. Po uplynutí 2-3 mesiacov zopakujte kroky z bodu 6

Takto pokračujte ďalej. Definujte nové nároky a požiadavky na výkon, diskutujte o nich a motivujte pracovníkov. Ďalším pokrokom v motivovaní bude, ak si ako odmenu a trest v práci manažéra osvojíte zásady minútových pochvál a pokarhaní. 

9. Iniciujte stretnutie s pracovníkmi, na ktorom by oni formulovali svoje predstavy o vás ako dobrom manažérovi formou konkrétneho správania

Napíšte si tieto požiadavky a správajte sa podľa toho. Aj vaši pracovníci vás budú odmeňovať (chváliť), ak sa budete správať podľa týchto kritérií. Pravdepodobne vás budú kritizovať (trestať), ak sa budete správať inak. Oni však nie sú vôbec povinní poznať, že najviac by vás motivovala kombinácia odmeny a zdržania sa odmeny.lm

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X