Pojmom „cash flow“ sa teda označuje veličina označujúca prírastok alebo úbytok peňažných prostriedkov pri hospodárskej činnosti podniku za určité časové obdobie. Výkaz cash flow je súčasťou účtovnej závierky a prehľadne zachytáva nielen hospodárske, ale aj finančné transakcie podniku.
Plán toku hotovosti je potrebné vypracovať ešte pred reálnym začatím podnikania. Budúci podnikateľ pomocou neho odhaduje, aké tržby môže predpokladať v jednotlivých mesiacoch, aké budú fixné a variabilné náklady. Na základe toho vypočíta, či potrebuje na rozbeh svojho podnikania úver, resp. si vystačí s vlastnými finančnými prostriedkami. V tomto prípade môže byť plán toku hotovosti súčasťou podnikateľského zámeru.
V priebehu podnikania sa odporúča vypracovať cash flow minimálne raz za polrok, ideálne mesačne. Pokiaľ podnikateľ sleduje svoj tok hotovosti každý mesiac, po určitom čase je schopný predvídať výkyvy v dostupných peňažných prostriedkoch ako je napr. náhly nárast nákladov pred sezónou s najvyšším predajom, alebo situácie, kedy v priebehu jedného mesiaca bude potrebné uhradiť viacero záväzkov, ktorých suma zaťaží rozpočet spoločnosti viac ako obvykle.
Ekonomická činnosť podniku sa prejavuje v dvoch výsledkoch
- Výsledok hospodárenia, ktorý sa môže vykázať ako zisk alebo strata a ktorý predstavuje rozdiel medzi výnosmi a nákladmi.
- Peňažný výsledok, ktorý predstavuje rozdiel medzi peňažnými príjmami (cash inflow) a peňažnými výdavkami (cash outflow), čiže takými ekonomickými operáciami, ktoré znamenajú zníženie alebo zvýšenie peňažných prostriedkov podniku ako zmena stavu pohľadávok a záväzkov a ďalšie.
Úlohou výkazu CF je preukázať tvorbu a použitie peňažných prostriedkov v členení na:
Bežnú hospodársku činnosť | výsledky základnej činnosti podniku |
Investičnú činnosť | operácie s hmotným a nehmotným dlhodobým majetkom |
Finančnú činnosť | zmeny vo veľkosti a štruktúre vlastného kapitálu a dlhodobého cudzieho kapitálu |
CF má široké využitie aj vo finančnej analýze. Používa sa na vypočítanie rôznych veličín:
Finančná efektívnosť tržieb | = CF/Tržby |
Finančná efektívnosť aktív | = CF/Aktíva |
Schopnosť splácania úrokov | = CF/Platené úroky |
Doba splácania dlhov | = Cudzie zdroje/CF |
Ako udržať cash flow v dobrom zdraví
Cash flow je naozaj miazgou firmy. Akonáhle stráca svoju plynulosť, je dôležité rýchlo odstrániť blokádu. Tu je päť rád, ktoré vám pomôžu udržať cash flow v dobrom zdraví.
- Vypracujte si finančný plánPrvým krokom na ceste k zlepšeniu cash-flow je získať dobrý prehľad o súčasnej situácii vášho cash flow, na základe ktorého budete schopný predpokladať jeho vývoj v nasledujúcich mesiacoch aj rokoch.
- Fakturujte ihneďMnoho malých podnikov vystavuje faktúry naraz, zvyčajne dvakrát mesačne. Týmto spôsobom fakturácie necháva svoje peniaze u svojich zákazníkov. Fakturujte hneď po vykonaní práce.
- Odmeňte svojich zákazníkov pri platbe v hotovostiPovzbudzujte svojich zákazníkov k rýchlej platbe napr. 5% zľavou pri zaplatení v hotovosti, resp. do 10 dní.
- Presadzujte platobnú disciplínuSnažte sa o čo najkratšiu dobu splatnosti vašich pohľadávok a vytvorte si systém sledovania uskutočnených platieb. Spýtajte sa sami seba:- Aká je priemerná doba splatenia pohľadávky?- Čo robíte pre jej splatenie? – Máte dostatočný kontakt so zákazníkom?Ak je vaša pohľadávka po termíne splatnosti, zavolajte, alebo pošlite zákazníkovi mail so žiadosťou o zaplatenie. Presadzovanie platobnej disciplíny sa netýka len zákazníkov, ale aj vašej firmy. Platením včas si môžete pripraviť pôdu pre dohodnutie budúcich zliav alebo výhodnejších platobných podmienok u dodávateľov. Pre firmu je dôležité, aby dohodnuté podmienky s odberateľmi aj dodávateľmi boli vyvážené. Ak je priemerný čas splatenia vašich pohľadávok napr. 45 dní a priemerný čas splatenia vašich záväzkov 30 dni, potom máte sklz 15 dní a musíte financovať chod vašej firmy z iných zdrojov.
- Vypracujte nákupnú politikuNákup je začiatkom „odlivu hotovosti“, preto pozorne sledujte, aké sú vaše zásoby.- Poznáte skutočné náklady na vaše zásoby, to znamená náklady na skladovanie, manipuláciu, úroky, atď.?- Uplatňujete jednoduchú politiku opätovných objednávok založených na stave zásob v minulosti a plánovanom obrate zásob v budúcnosti?- Máte možnosť dohodnúť si postupné dodávky a postupné platby pri objednávaní veľkých množstiev od hlavného dodávateľa?- Je daný nákup najvýhodnejší v porovnaní s inými dodávateľmi?
Každý podnikateľ vykonáva svoju podnikateľskú činnosť za účelom dosiahnutia zisku. Tok hotovosti je však pre podnikateľa rovnako dôležitý ako ziskovosť. Pokiaľ podnik minie všetky peniaze, je bezprostredne ohrozená jeho existencia.
ar