Škola biznisu
Robert T. Kiyosaki je svetovo uznávaný učiteľ v odbore financií. Knihu Bohatý otec, chudobný otec J. P. Morgan vyhlásil za povinné čítanie pre milionárov. Časopis USA Today ju označil za východiskový bod pre každého, kto chce získať kontrolu nad svojou finančnou budúcnosťou.
Robert často hovorí: „V škole sa učíme tvrdo pracovať pre peniaze. Ja píšem knihy a produkujem hry, ktoré čitateľov učia, ako peniaze môžu pracovať pre nich, aby si mohli užívať potešenie a rozkoše tohto úžasného sveta, v ktorom žijeme.“
Biznisové vzdelávanie, ktoré mení život
V knihe Škola biznisu sa R. T. Kiyosaki venuje okrem sieťového marketingu a CASH flow kvadrantu aj biznisovej škole skutočného života. Uvádza niektoré základné schopnosti z obchodného sveta, ktoré by ste si mali osvojiť aj vy:
- Optimistický prístup k životu.
- Vodcovské schopnosti.
- Komunikačné schopnosti.
- Schopnosť zaobchádzať s ľuďmi.
- Prekonanie osobných pochybností a zvýšenie sebadôvery.
- Prekonanie strachu z odmietnutia.
- Spravovanie financií.
- Investičné schopnosti.
- Schopnosť prijímať zodpovednosť.
- Schopnosť plánovať.
- Schopnosť stanoviť ciele.
- Organizačné schopnosti.
Úspešní ľudia získavajú tieto schopnosti často vo vzdelávacích programoch spoločností sieťového marketingu. Nasledujúci diagram vysvetľuje to, čomu Robert hovorí vzdelanie, ktoré mení život. Všimnite si, že ide o pyramídu, ktorá je známa tým, že má veľmi stabilnú štruktúru.
Učenci už po stáročia veria, že univerzálne zákony pôsobia vo štvoriciach. Preto existujú napr. štyri ročné obdobia – jar, leto, jeseň, zima. V astrológií sú štyri primárne znamenia – Zem, Vzduch, Oheň a Voda. Keď hovoríme o vzdelaní, ktoré mení život, zmeny opäť prichádzajú vo štvorici. Inak povedané, ak má byť vzdelanie účinné, musí ovplyvňovať všetky štyri body učebnej pyramídy.
Tradičné školstvo je zamerané predovšetkým na duševné vzdelanie. Učia vás čítať, písať a počítať, čo sú veľmi dôležité schopnosti. Týmto schopnostiam sa často hovorí poznávacie. Tradičné vzdelanie má vplyv na citové, fyzické i duchovné aspekty. Preberieme si tieto aspekty jeden po druhom.
Citové vzdelanie
V tradičnom školstve sa využíva často strach. Strach z chýb a omylov, ktorý vedie k strachu z neúspechu. Namiesto toho, aby nám učitelia dodávali inšpiráciu na učenie, motivujú nás strachom z neúspechu. Preto sa mnohí boja robiť chyby. Treba si avšak uvedomiť, že v reálnom svete tí, ktorí to niekam dotiahli robia najviac chýb. Čo je však dôležité: vedia sa zo svojich chýb aj poučiť.
„Myslím si, že som finančne úspešnejší ako väčšina ľudí, lebo som urobil viac chýb ako väčšina ľudí. Inými slovami dosiahol som úspech, lebo som robil viac chýb, ako ľudia, ktorým celý život hovorili, že robiť chyby je zlé alebo že to znamená, že sú hlúpi. V marketingovom biznise ste povzbudzovaní robiť chyby, naprávať ich, učiť sa z nich a vyvíjať sa. Tomu hovorím vzdelanie, ktoré mení život… vzdelanie, ktoré je skoro pravým opakom tradičného vzdelania.“ hovorí R. T. Kyiosaki vo svojej knihe Škola biznisu.
Fyzické a duševné vzdelanie
Ľudia, ktorí sa boja robiť chyby, sa veľa nenaučia, lebo toho veľa neurobia. Väčšina ľudí si uvedomuje, že učenie je jednak fyzický a jednak duševný proces. Čítanie a písanie sú fyzické procesy, rovnako hranie tenisu. Je potrebné, aby ste sa zamerali na také programy, ktoré podporujú tak fyzické, ako aj duševné učenie. Pomôžu vám prekonať strach z neúspechu tým, že robíte chyby a učíte sa z nich, čo vám umožňuje vyvíjať sa duševne, citovo i fyzicky.
Duchovné vzdelanie
Keď hovoríme o duchu človeka, máme na mysli silu, ktorá nás núti prekonať našu duševnú, citovú a fyzickú obmedzenosť, ktorá často definuje našu ľudskú situáciu. Keď raz sledoval Robert T. Kiyosaki bežecké preteky telesne postihnutých chlapcov a dievčat, uvedomil si existenciu ducha. Svoje pocity opisuje takto: „Slzy mi vyhŕkli do očí, keď som videl, s akým nadšením bežalo mladé dievča, ktoré malo namiesto nohy protézu. Videl som na jej tvári bolesť, ktorá však nemohla oslabiť jej ducha. Hoci preteky nevyhrala, získala si moje srdce. V tej chvíli som si uvedomil, že tí mladí ľudia bežali za nás všetkých, rovnako ako za seba. Bežali, aby nám pripomenuli silu, ktorú v sebe každý z nás má.“
Všimnite si, že úspešní vodcovia sú vyškolení na to, aby vedeli hovoriť k ľudskému duchu. Majú schopnosť inšpirovať iných aby prekonali svoje ľudské obmedzenia. V tom spočíva sila vzdelania, ktoré mení život…
Učebná pyramída
Výhradne duševné učenie nemá príliš účinok. Mnohí si povedia: „Od budúceho týždňa začnem chudnúť.“ A potom opäť priberali na hmotnosti. Alebo si povieme: „Na budúci mesiac predám viac.“ Alebo: „Od budúcej výplaty budem viac šetriť.“ Nič sa však nezmení, lebo naše rozhodnutie je iba duševná činnosť. Ak chceme niečo skutočne zmeniť, musíme sa zamerať na všetky body pyramídy.
Zdroje: KIYOSAKI, R.T. – LECHTEROVÁ, S.L.: Škola biznisu. Bratislava : Motýľ, 2006, str. 20-32
lm