- Podnikam.sk
- Články
- Odvody
- Odvody do sociálnej poisťovne
- Sociálna poisťovňa upozorňuje poberateľov dávok na správny postup pri zmene bankového účtu alebo spôsobu výplaty dávky
Sociálna poisťovňa upozorňuje poberateľov dávok na správny postup pri zmene bankového účtu alebo spôsobu výplaty dávky
Sociálna poisťovňa upozorňuje občanov – poberateľov dôchodkových a iných dávok sociálneho poistenia na problémy, ktoré môžu vzniknúť pri zmene účtu, na ktorý im dávku posiela, alebo spôsobu výplaty (zmena z účtu na posielanie poštovým peňažným poukazom). Sociálna poisťovňa eviduje v priemere mesačne až 2 500 takýchto zmien.Zo zákona o sociálnom poistení má Sociálna poisťovňa na vykonanie zmeny u adresáta najviac tri mesiace. Súvisí to so zapracovaním tejto zmeny do interného informačného systému. Sociálna poisťovňa sa snaží tieto termíny skrátiť a vo väčšine prípadov sa jej to aj darí. Množstvo dát a zapracovanie nových údajov do zoznamov adresátov však nie vždy umožnia vykonať zmeny tak rýchlo, ako banka dokáže zrušiť účet, to znamená v priebehu niekoľkých dní. Časový posun vzniká aj tým, že poberatelia dávok oznámia zmenu Sociálnej poisťovni s niekoľkodňovým oneskorením po tom, čo ju vykonajú. V dôsledku týchto skutočností dochádza k situácii, keď Sociálna poisťovňa pošle dávku na už neexistujúci účet v banke. Výsledkom je jej oneskorená výplata adresátovi, ako aj rôzne technické a administratívne problémy na strane Sociálnej poisťovne a bánk spojené s vrátením peňazí poisťovni a ich opätovným zasielaním.Týmto nepríjemným situáciám môžu poberatelia dávok predísť tak, že účet zrušia až vtedy, keď sa im dávka po prvý raz doručí novým spôsobom (to znamená na účet v inej banke alebo poštovým peňažným poukazom). Zároveň Sociálna poisťovňa vyzýva poberateľov dávok, ktoré vypláca, aby jej spomínané zmeny oznámili písomne vo vlastnom záujme bezodkladne, najneskôr do 8 dní, ako im ukladá zákon o sociálnom poistení. V prípade všetkých dôchodkových dávok (starobný, predčasný starobný, invalidný, vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok), úrazovej renty a pozostalostnej úrazovej renty treba poslať oznámenie ústrediu na adresu: Sociálna poisťovňa, ústredie, Ul. 29. augusta 8 – 10, 813 63 Bratislava 1. Pri poberaní ostatných úrazových dávok, všetkých nemocenských dávok (nemocenské, materské, ošetrovné, vyrovnávacia dávka), dávky v nezamestnanosti a dávky garančného poistenia treba písomne kontaktovať príslušnú pobočku.