Je možné výdavky na sponzoring odpočítať z dane?
Slovenskí futbalisti postúpili na Majstrovstvá sveta v Juhoafrickej republike. Očakáva sa, že historicky prvá účasť futbalistov v ére samostatného Slovenska na šampionáte bude mať výrazný vplyv aj na propagáciu Slovenska. Slovensko chce využiť účasť na šampionáte aj na propagáciu krajinySlovenská agentúra pre rozvoj cestovného ruchu tvrdí: „SACR určite využije toto prestížne podujatie na prezentáciu Slovenska ako atraktívnej destinácie cestovného ruchu. Keďže cieľovou skupinou bude obrovské množstvo futbalových fanúšikov z rôznych krajín, zvážime vhodnú formu prezentácie Slovenska. Pôjde buď o priamu prezentáciu na majstrovstvách, alebo propagačný spot o Slovensku na niektorom športovom programe. Nepriamo môžeme našu účasť využiť aj v rámci iných propagačných aktivít ako sú napríklad veľtrhy cestovného ruchu, alebo rôzne prezentačné podujatia. Práve tam budeme pripomínať, že slovenskí futbalisti hrajú na Majstrovstvách sveta v Juhoafrickej republike„, uviedla Zuzana Nemcová z agentúry.Milióny futbalových fanúšikov treba osloviť reklamouČeskí futbalisti na majstrovstvá nepostúpili. Funkcionári sa netaja, že sklamanie je športové ale má aj ekonomický dopad. Na európskom šampionáte v Nemecku pred dvomi rokmi zarobili údajne viac ako 200 miliónov korún len za účasť v základnej skupine. K tomu ešte treba pripočítať peniaze od sponzorov a prípadné ďalšie bonusy za postup. Často sa v súvislosti s futbalom a účasťou na majstrovstvách sveta spomínajú peniaze od sponzorov.Vyplatí sa investovať do športovej reklamy, sponzoringu? A je to výhodné pre všetky firmy? A aké platia v tomto prípade daňové pravidlá?Na tieto otázky odpovedá hovorca Daňového riaditeľstva Miroslav Dobák.1. V súvislosti s postupom slovenskej futbalovej reprezentácie na MS sa očakáva aj zvýšený záujem sponzorov. Patria výdavky na reklamu a sponzoring k odpočítateľným daňovým položkám? Príspevok organizáciám tzv. neziskového sektora, napr. športovému klubu alebo zväzu (ide o právnické osoby – občianske združenia) možno uplatniť ako daňový výdavok, ktorý znižuje základ dane v tom prípade, ak tento príspevok možno považovať za výdavok na reklamu podľa podmienok uvedených v § 19 ods. 2 písm. k) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (zákon o dani z príjmov). Podľa uvedeného ustanovenia možno do základu dane zahrnúť výdavky na reklamu vynaložené za účelom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľnosti, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka.2. Ako je to so sponzorstvom? Môžu si ho podnikatelia odrátať zo základu dane?Ak chápeme sponzorstvo, resp. poskytnutie príspevku ako sponzorský dar, zákon o dani z príjmov neumožňuje uplatniť hodnotu poskytnutého príspevku napr. na šport ako daňový výdavok (bez ohľadu na smerovanie alebo výšku tohto príspevku). To znamená, že takýto príspevok môže poskytovateľ príspevku (sponzor) poskytnúť len zo zisku po zdanení. 3. V niektorých krajinách je sponzoring napr. športu mimoriadne daňovo zvýhodnený. Existuje aj u nás, resp. pripravuje sa takáto úprava? Zákon o dani z príjmov v terajšom znení výdavky na reklamu a sponzoring v oblasti športu osobitne neupravuje. V budúcnosti by spôsob uplatnenia výdavkov vynaložených podnikateľským subjektom na športové účely mohol ovplyvniť pripravovaný zákon o športe.ll