Chcete si otvoriť e-shop? Zistite si daňové povinnosti s tým súvisiace
Podnikanie na internete je stále bežnejšie. Ako si založiť eshop a podnikať na internete je jedna vec. Druhou je ale to, ako začať kariéru internetového podnikania v súlade so všetkými daňovými pravidlami. Prinášame odpovede na základné otázky z oblasti daní, ktoré by si mali podnikatelia položiť, ak chcú podnikať online.
Povinnosti súvisiace s predajom cez e-shop
Mnoho slovenských e-shopov neostane s predajom tovaru len na Slovensku a začne predávať aj v zahraničí. Ešte pred predajom do zahraničia by si mali ale podnikatelia overiť daňové povinnosti, ktoré im zo zasielania tovaru vyplývajú, ako napríklad registrácia k DPH alebo podanie daňového priznania v zahraničí.
Pre uplatnenie správneho daňového režimu je potrebné vo všeobecnosti stanoviť postavenie zákazníka – či je platiteľom dane alebo nie, a miesto určenia zásielky – aby sa určil štát, ktorého režim DPH sa na dané dodanie bude vzťahovať. To, s čím založiť eshop a aký tovar bude súčasťou eshopu, sa v tomto prípade nerieši. Založenie by však malo byť vždy podľa aktuálnej legislatívy.
Kedy ste povinní vystaviť slovenskému kupujúcemu faktúru?
Na začiatku by ste si mali ujasniť, či budete predávať tovar len súkromných osobám alebo aj podnikateľom. V prípade predaja tovaru len súkromným, t.j. nezdaniteľným osobám, nie ste podľa zákona povinní vyhotoviť faktúru. V tomto prípade musíte odviesť len DPH a uviesť ju v evidencii DPH a v kontrolnom výkaze v časti D2.
Mnoho e-shopov sa rozhodne aj napriek tomu vystavovať faktúry aj pre súkromné osoby dobrovoľne a to najmä z dôvodu jednoduchšej internej evidencie o jednotlivých dodávkach tovaru alebo z dôvodu, že faktúra slúži aj ako doklad o kúpe pre účely prípadnej reklamácie.
Kedy vám vzniká daňová povinnosť, ak predávate tovar len na Slovensku?
V prípade predaja tovaru na území Slovenska sa miesto dodania tovaru určí podľa toho, či je tovar prevzatý zákazníkom priamo v e-shope, alebo či je dodanie spojené s prepravou alebo odoslaním. Ak je tovar odoslaný prostredníctvom kuriéra alebo zásielkovej služby, ako miesto dodania je určené miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa jeho odoslanie alebo preprava pre zákazníka začína uskutočňovať. Ak si kupujúci prevezme tovar osobne u predávajúceho, miesto dodania je tam, kde si ho zákazník prišiel prevziať.
Ak e-shop registrovaný na Slovensku, ktorý je platca DPH, predáva tovar slovenskému zákazníkovi na Slovensku, dodanie je predmetom dane na Slovensku a dodávateľ – platiteľ DPH – je povinný uplatniť DPH platnú v SR. Takémuto predávajúcemu vznikne daňová povinnosť dňom dodania tovaru alebo dňom prijatia úhrady za tovar, ak je uskutočnená úhrada pred dodaním tovaru. Ako vysvetľuje Peter Pašek, riaditeľ poradenskej spoločnosti Accace „za deň dodania sa považuje deň, kedy kupujúci nadobudol právo nakladať s tovarom ako vlastník. Toto je avšak obzvlášť problematické pri zasielaní tovaru, keďže moment práva nakladania s tovarom ako vlastník u kupujúceho nie je možné vždy na sto percent určiť už v čase expedície, respektíve vystavenia dokladu.“
Cena prepravného a dobierky, ako súvisiace náklady s dodaním tovaru, sú z hľadiska DPH súčasťou základu dane predávaného tovaru, čo v praxi znamená, že nedochádza k samostatnému zdaniteľnému plneniu.
Čo sa na účely zákona o DPH považuje za zásielkový predaj?
Ako zásielkový predaj na účely zákona o DPH je považované dodanie tovaru, ktorý je odoslaný alebo prepravený dodávateľom alebo na jeho účet (nie odberateľom alebo na jeho účet) z iného členského štátu, ako je členský štát, v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru a zároveň odberateľom tovaru je osoba, ktorá nemá pridelené identifikačné číslo pre daň. Zo zásielkového predaja je vylúčené dodanie nových dopravných prostriedkov a dodanie tovaru s montážou a inštaláciou.
Kedy je potrebné sa registrovať na účely DPH v zahraničí?
V prípade zásielkového obchodu, t.j. dodania tovaru zo Slovenska do iného členského štátu EÚ, je potrebné sledovať výšku hodnoty dodaného tovaru. V prípade, že prekročíte za kalendárny rok limit hodnoty tovaru určený daným štátom, máte povinnosť sa v danom štáte registrovať na účely DPH a podať tam aj daňové priznanie. „Registrovať sa môžete avšak aj dobrovoľne pred dosiahnutím limitu,“ dopĺňa P.Pašek. Limity sa medzi jednotlivými štátmi líšia a sú upravené v lokálnych daňových zákonoch:
Vybraný štát EÚ | Národná mena |
---|---|
Slovenská republika | 35.000 EUR |
Česká republika | 1.140.000 CZK |
Nemecko | 100.000 EUR |
Francúzsko | 100.000 EUR |
Maďarsko | 8.800.000 HUF |
Rakúsko | 100.000 EUR |
Poľsko | 160.000 PLN |
Veľká Británia | 70.000 GBP |
Ak neprekročíte limit členského štátu, alebo sa dobrovoľne za daným účelom nezaregistrujete, miestom dodania je Slovenská republika. Pri zásielkovom predaji ste povinní vyhotoviť faktúru.
V akom období sa musí opraviť základ dane v prípade reklamácie tovaru?
V prípade reklamácie tovaru ste povinní upraviť rozdiel medzi pôvodným a opraveným základom dane a uviesť rozdiel medzi pôvodnou a opravenou daňou v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa vyhotovil doklad o oprave základu dane.
V prípade dodania tovaru nezdaniteľnej osobe, pri ktorom ste nevyhotovili faktúru, nie ste povinní vyhotoviť ani doklad o oprave základe dane. V tomto prípade sa uvedie rozdiel medzi pôvodným a opraveným základom dane a rozdiel medzi pôvodnou daňou a opravenou daňou v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom nastala skutočnosť, ktorá má za následok opravu základu dane.
Kto musí využívať elektronickú registračnú pokladnicu?
Podnikateľ musí evidovať tržby prostredníctvom ERP vo všeobecnosti v dvoch prípadoch. Prvým prípadom je, ak tržbu prijal podnikateľ alebo jeho zamestnanec v hotovosti na predajnom mieste.
Druhým prípadom je, ak predávajúci alebo jeho zamestnanec neprevezme tržbu za dodaný tovar v hotovosti na stálom predajnom mieste, ale v mieste trvalého pobytu alebo na pracovisku kupujúceho, resp. na inom dohodnutom mieste. V tomto prípade môže podnikateľ pri evidencii tržby postupovať dvomi spôsobmi:
- použije pokladnicu označenú ako prenosnú, príp. pokladnicu slúžiacu na ambulantný predaj,
- na stálom predajnom mieste vyhotoví pokladničný doklad alebo doklad o úhrade faktúry a odovzdá ho v deň dodania tovaru kupujúcemu, pretože pri internetovom obchode ide o objednávkový systém rozvozu tovaru s vopred známym množstvom a cenou dodaného tovaru.
Predávajúci nie je povinný používať ERP napríklad ak:
- je úhrada za tovar realizovaná výlučne bezhotovostne alebo za tú časť dohodnutej kúpnej ceny, ktorá je uhradená bezhotovostne – t.j. napríklad prevodom na účet predávajúceho v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, cez internet banking alebo poštovým poukazom
- predávajúci prevezme hotovosť od prepravcu (tzn. od tretej osoby), pretože tržbu predávajúci neprijal na predajnom mieste od kupujúceho v hotovosti
- zaslal tovar na dobierku – bez ohľadu na to, či tržbu za tovar prevzal od poštového prepravcu v hotovosti alebo na ním určený účet
- miesto dodania tovaru a prijatia tržby v hotovosti je mimo územia Slovenska