Psychologické triky, ako primäť ľudí k tomu, aby urobili, čo chcete
Je veľa spôsobov, ako prinútiť ľudí urobiť, čo chcete a potrebujete – a to aj bez toho, aby si vôbec uvedomili, že ste ich presvedčili. Ak chcete ľudí primäť k tomu, aby vás mali radi, aby s vami súhlasili alebo aby si kúpili vaše produkty, používajte nasledujúce triky, vďaka ktorým sa budete cítiť silnejší v každodennej komunikácii a interakcii.
-
Použite návnadu, aby si ľudia kúpili váš produkt.
Ak máte problém predať drahší z dvoch produktov, zvážte pridanie tretej možnosti, ktorej jediným účelom je spôsobiť, že drahý produkt bude razom vyzerať lákavejšie. Tretia možnosť (tá návnada) by mala stáť rovnako ako drahší z ponúkaných produktov, ale zároveň by mala byť menej efektívna.
-
„Pracujte“ s prostredím, aby sa ľudia správali menej sebecky.
Keď s niekým rokujete alebo vyjednávate, stretnite sa s ním v kaviarni namiesto konferenčnej miestnosti. Váš partner bude menej náchylný k agresivite. Ľudia majú tendenciu byť sebeckejší/egocentrickejší, keď sa nachádzajú v prostredí spojenom s prácou, ako keď sú na neutrálnom – a dokonca neformálnom – mieste.
-
Pomôžte niekomu priblížiť sa k jeho cieľom, vráti sa vám to.
Dajte niekomu to, čo potrebuje a skôr či neskôr sa vám to vráti, pretože ten človek vám bude zaviazaný. Keď sa vám za službu poďakuje, odpovedzte: „Žiadny problém, to je predsa to, čo pre seba kolegovia/partneri/priatelia robia.“
-
Kopírujte reč tela iných ľudí – budú vás mať radi.
Ak citlivo a nenápadne napodobníte reč tela iného človeka, napríklad niekoho, kto sedí oproti vám a rozpráva, prinútite ho k tomu, aby vás mal podvedome radšej. Túto vašu morálne akceptovateľnú manipuláciu si pravdepodobne ani neuvedomí.
-
Hovorte rýchlo, aby ste oponenta v hádke primäli k tomu, aby s vami súhlasil.
Keď s vami niekto nesúhlasí, hovorte rýchlejšie, oponenti budú mať menej času spracovať to, čo hovoríte. Ak s vami iná osoba súhlasí, hovorte pomalšie, tak bude mať čas vašu správu vyhodnotiť.
-
Pýtajte si láskavosť od ľudí, keď sú príliš unavení na spoluprácu.
Pýtajte si pomoc, keď sú ľudia unavení. Nebudú mať dostatok mentálnej energie, aby vašu žiadosť spochybňovali a lebo dokonca odmietali.
-
Vystavte kdesi obrázok očí, prinúti ľudí správať sa eticky.
Vzbuďte v ostatných dojem, že sú pozorovaní – stačí obraz očí niekde nablízku. Potom už len pozorujte zmenu v ich správaní. Možno sa vám napríklad konečne vrátia tie požičané veci.
-
Používajte podstatné mená namiesto slovies – dosiahnete zmenu správania ostatných.
Používanie podstatných mien posilní vašu identitu ako člena špecifickej skupiny a zmení to, ako vás ostatní budú vnímať. Opýtajte sa napríklad „Aké dôležité je pre teba byť voličom?“ namiesto „Aké dôležité je pre teba voliť?“
-
Strašením ľudí dosiahnete, že vám dajú to, čo potrebujete.
Ľudia, ktorí zažili úzkosť a následne úľavu, zvyčajne potom odpovedajú kladne na požiadavky. Je tomu tak preto, lebo ich myseľ je nejaký čas zamestnaná premýšľaním o potenciálnom nebezpečenstve, ktorému čelili.
-
Sústreďte sa na to, čo váš partner vo vyjednávaní získava, nie na to, čo stráca.
Počas vyjednávania zdôrazňujte vášmu partnerovi, čo všetko dosiahne alebo dosiahnuť môže až ho donútite súhlasiť s vašou ponukou. Ak sa napríklad pokúšate predať auto, mali by ste povedať „Dám vám svoje auto za tisíc eur,“ namiesto „Chcem za svoje auto tisíc eur“.