Prečo nepridávať najlepším zamestnancom ďalšiu prácu? Tu je 10 dôvodov
Je prirodzene lákavé dávať tým najlepším zamestnancov všetky tie najdôležitejšie úlohy. Človek má dôvod veriť ich práci, veriť tomu, že bude odvedená kvalitne, zodpovedne a pravdepodobne aj s najvyšším nasadením. Lenže od určitého bodu sa takýto postup nemusí vyplatiť.
Priveľa povinností rozdelených medzi zopár vybraných zamestnancov môže mať totiž škodlivý efekt na nich samých, na celý tím alebo dokonca na spoločnosť ako takú. Lizzi Hart z Graduate Recruitment Bureau poskytuje 10 dôvodov, prečo treba prestať dávať tým najlepším zamestnancom viac (a viac) práce.
-
Ich práca tým pravdepodobne utrpí.
Všetkého veľa škodí, aj práce. Priveľa úloh a zadaní, priveľa termínov môže viesť k tomu, že prepracovaní zamestnanci skôr či neskôr uprednostnia kvantitu pred kvalitou. Ak je konkrétny zamestnanec jeden z vašich najlepších, prečo riskovať stratu toho, čo ho najlepším robí?
-
Môžu nadobudnúť pocit, že im to prerastá cez hlavu.
Dokonca aj keď ide o najlepších zamestnancov, akých ste kedy mali, nie sú to superľudia. Nikto nedokáže urobiť všetko, o čo ho zamestnávateľ požiada, špeciálne vtedy, ak množstvo práce dospelo do bodu, v ktorom sa nadšenie z prejavenej dôvery mení na úzkosť spojenú s priveľkým tlakom.
-
Váš vzťah môže utrpieť.
Ak máte s konkrétnym zamestnancom priateľský vzťah, môže sa zhoršiť, pokiaľ mu budete nakladať stále viac práce. Nemusíte byť najlepšími priateľmi, ale vzťah zamestnávateľ – zamestnanec musí nejako fungovať, inak hrozia problémy – na strane zamestnanca napríklad pocit, že je trestaný alebo že vykonávaním ďalšej práce musí vykompenzovať svoje predchádzajúce zlyhania.
-
Môže dôjsť k poklesu či k strate motivácie robiť veci čo najlepšie.
Prečo by sa tí najlepší zamestnanci mali snažiť stále rovnako, keď jediné, čo po splnení zadania dostanú, je ďalšie zadanie? Takýto druh „odmeňovania“ môže byť naozaj kontraproduktívny a môže viesť aj k výraznému poklesu „tempa“ a nasadenia.
-
Môžu začať pociťovať neopodstatnené sklamanie zo seba samých.
Je to jednoduché: zaslúžia si najlepší zamestnanci v súvislosti s prácou pocit sklamania, pretože nemajú dostatok času na poriadne a náležité vypracovanie zadaní? Neistota tohto druhu je v radoch zamestnancov nebezpečná, pokles kvality práce a celková nespokojnosť môžu byť jej dôsledkami.
-
Môže dôjsť k tomu, že budú nútení obetovať toho priveľa.
Príliš veľa náročných úloh a nedostatok času na ich skompletizovanie automaticky vedie k nadčasom. Keď najlepší členovia vašej pracovnej skupiny prídu o svoje voľné večery a víkendy a práca zasiahne do ich osobných životov až príliš, ich nálada klesne na bod mrazu a ich pozitívny postoj k práci sa pravdepodobne vytratí.
-
Môžu začať pociťovať odcudzenie vo vzťahu k ostatným kolegom.
Treba hovoriť prečo? Len sotva si niekto, kto bude permanentne zavaľovaný úlohami a zadaniami, pomyslí, že v porovnaní s ostatnými, ktorí všetko evidentne zvládajú, keďže odchádzajú z kancelárie v normálnom čase, odvádza skvelú prácu. Nehovoriac o tom, že preťažovaný zamestnanec už nebude mať čas s kolegami prehodiť čo i len zopár slov.
-
Príliš veľa práce môže mať negatívny dopad na ich zdravie.
Nedostatok oddychu a množstvo stresu vyústi skôr či neskôr do vyčerpania – psychického i fyzického. A zdravotné problémy či priamo choroby na seba nenechajú dlho čakať.
-
Môžu nadobudnúť pocit, že sa treba poobzerať po inej práci.
Priveľa práce, ktorá človeku v istom okamihu začne prerastať cez hlavu, bráni pocitu uspokojenia a dobrému pocitu z dobre vykonanej práce. Jedinou cestou von sa tak môže začať zdať hľadanie flexibilnejšieho a pokojnejšieho zamestnania inde.
-
Vaša spoločnosť môže ich odchodom utrpieť.
Prípadný odchod tých najlepších, najspoľahlivejších a „najvýkonnejších“ zamestnancov by sa mohol nemilo podpísať na chode celej firmy. Uvážte toto preto predtým, ako sa rozhodnete až príliš preťažovať tých, ktorí vašu firmu „ťahajú“ a posúvajú vpred.