Povinnosti e-shopov, na ktoré sa oplatí nezabudnúť!
Internetové podnikanie už nie je virtuálnym eldorádom a e–shopy zväzuje čoraz viac pravidiel a povinností.
Nové pravidlo tohto roka
Od januára 2016 pribudla e-shopom v rámci celej Európskej únie povinnosť informovať svojich zákazníkov o možnosti alternatívneho riešenia sporu medzi nimi a klientmi prostredníctvom európskej inštitúcie. Takúto povinnosť majú virtuálne obchody už od 9. januára, hoci oficiálne rozhodcovská platforma riešenia sporov on-line (RSO) začala fungovať až od 15. februára. Čo z toho ale vyplýva pre podnikateľov? Klient sa pri reklamácii, alebo spore s prevádzkovateľom obchodu už môže obrátiť na orgán zriadený Európskou komisiou. V podstate ide o akéhosi mediátora, ktorý sa pokúsi spor medzi kupujúcim a e-shopom vyriešiť mimosúdnou cestou. Pre každého prevádzkovateľa e-shopu tak vyplýva povinnosť informovať klienta o možnosti riešenia on-line práve pomocou platformy RSO.
Každý e-shop je povinný informovať o RSO
Z novej povinnosti netreba mať obavy a jej splnenie nepredstavuje ani významnú záťaž. Pre každého prevádzkovateľa internetového obchodu to znamená jediné – na svojich stránkach zverejniť priamy odkaz na platformu RSO a odkaz musí byť viditeľný a jasne prístupný. Tak isto je potrebné k odkazu doplniť informáciu o existencii platformy RSO a možnostiach jej využitia.
Ako môže vyzerať odkaz v praxi?
Príkladom informácie na splnenie zákonnej povinnosti môže byť takýto obsah:
Vážení návštevníci,
dovoľujeme si vás informovať o možnosti uplatniť si voči nám vaše práva aj v rámci alternatívneho on-line riešenia sporu. On-line riešenie sporu zabezpečuje Európska komisia a slovenské kontaktné miesto riešenia sporov on – line (RSO).
Sťažnosť môžete podať prostredníctvom platformy riešenia sporov on-line (RSO) na stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm
Sťažnosť by mala byť kvôli skracovaniu času potrebného na riešeniu sporu vybavená maximálne do 90 dní a možnosť sa netýka len klientov, ale aj samotného e-shopu, ktorý si rovnako voči spotrebiteľovi môže uplatniť svoje nároky prostredníctvom európskej platformy.
Reklamačný poriadok
Novinka v podobe RSO neruší žiadnu z doterajších povinností, ktoré mali e-shopy plniť a povinnou výbavou ostáva aj zverejnenie reklamačného poriadku. Ten by mal okrem postupu pri reklamácii mať uvedenú aj dĺžku záruky na tovar, záručné podmienky aj spôsob vybavovania reklamácie, a tak isto aj možnosť odstúpiť od zmluvy, alebo vrátiť tovar. Pri jeho príprave vám môže byť nápomocné združenie na ochranu spotrebiteľov.
Nezabudnite sa identifikovať
Anonymita internetu sa končí v momente, keď klient príde na e-shop. Komplexnosť identifikačných údajov už dnes do veľkej miery hovorí aj o dôveryhodnosti vášho internetového obchodu. Nezabudnite na názov, obchodné meno a sídlo firmy, právnu formu právnickej osoby, identifikačné číslo, adresu elektronickej pošty, telefónne číslo, názov a adresu orgánu dohľadu, ktorému vaša činnosť podlieha. Dobré je pridať aj trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie.
Dajte si pozor na ochranu údajov
Každý e-shop spracúva osobné údaje, a preto má povinnosť oznámiť svoj informačný systém na Úrade na ochranu osobných údajov. Takáto registrácia sa vypĺňa elektronicky a je bezplatná. Vykonať ju môžete priamo na stránke Úradu na ochranu osobných údajov.
Oznámením informačného systému sa povinnosť prevádzkovateľa obchodu nekončí. Ďalším krokom je umiestnenie prehlásenia o ochrane osobných údajov na web stránku a samozrejme so všetkými údajmi je potrebné zaobchádzať v súlade so zákonom na ochranu osobných údajov.
Zákony, ktoré sa oplatí mať v malíčku
Pri príprave e-shopu netreba myslieť len na grafiku a funkčnosť objednávkového formulára. Okrem manuálu na redakčný systém je potrebné si preštudovať aj legislatívne normy, ktorými sa podnikanie na internete riadi.
Vo sfére e-commerce vám uľahčí život, ak budete poznať najmä tieto zákony:
- Občiansky zákonník
- Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode,
- Zákon číslo102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku
- Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
- Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov
- Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa