Pôvod potravín sleduje 77 percent Slovákov
Pre väčšinu Slovákov je pôvod potravín jedným z rozhodujúcich faktorov pri nakupovaní. Podľa prieskumu spoločnosti MasterCard na pôvod potravín kladú dôraz traja zo štyroch Slovákov (77 %), z toho 34 % len vo vybraných kategóriách potravín. Prieskum realizovala vo februári tohto roka spoločnosť GfK Czech na reprezentatívnej vzorke 1 055 osôb internetovej populácie.
Ako vyplynulo z výsledkov, len málo ľudí nesleduje pôvod potravín vôbec, ide o necelú štvrtinu (23 %). Väčšinou sú to osoby s nižším vzdelaním a horšou finančnou situáciou alebo osoby z dedín a malých miest, kde majú prístup k lokálnym surovinám.
Slováci najviac hľadia na pôvod čerstvého tovaru. Miesto pôvodu trvanlivých výrobkov naopak rieši málokto. Najčastejšie zákazníkov zaujíma pôvod mäsa a mäsových výrobkov (57 %). Pre 40 % Slovákov je zásadným pôvod ovocia a zeleniny, štyria z desiatich (39 %) sledujú tiež pôvod mlieka a výrobkov z neho. Etikety trvanlivých potravín na druhej strane skúma len 5 % ľudí.
Prieskum ukázal, že sa nízkej obľube tešia výrobky z Poľska – nekupuje ich tretina Slovákov (34 %), podobné je to aj na českom trhu, kde nie sú lákavé pre 37 % zákazníkov. Menej obľúbené sú pre slovenských zákazníkov tiež potraviny z krajín bývalého sovietskeho bloku.
Potraviny z Ukrajiny bežne nekupuje 16 % ľudí, výrobkom z Ruska sa vyhýba osem percent Slovákov. Každý desiaty (10 %) sa cielene vyhýba výrobkom z USA. Ako najčastejší dôvod uviedli respondenti prieskumu nedôveru v kvalitu výrobkov (37 %), štvrtina ľudí (26 %) chce zase podporovať domácu ekonomiku.