- Podnikam.sk
- Články
- Legislatívne zmeny
- Elektronické schránky – povinnosť pre právnické osoby od 1.7. 2017
Elektronické schránky – povinnosť pre právnické osoby od 1.7. 2017
Štát začne od 1. 7. 2017 komunikovať s firmami elektronicky cez štátne schránky na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk. Doposiaľ však takmer polovica štatutárov spoločností zapísaných v obchodnom registri stále nemá vybavený alebo aktivovaný elektronický občiansky preukaz s čipom.
Štatutári, keďže sa blíži letné obdobie a úrady očakávajú nápor v súvislosti s vybavovaním dokladov, nenechávajte si preto túto povinnosť na poslednú chvíľu. Bez aktivovaného občianskeho preukazu s čipom nie je možné sa do schránky dostať a teda nie je možná ani elektronická komunikácia.
Zákon o eGovernmente nájdete tu.
V prémiovej časti sa pozrieme na tieto témy:
- Čo je potrebné na prihlásenie sa do elektronickej schránky?
- Čo v prípade, že firmy nechcú elektronickú schránku?
- Listy úplne neskončia.
- Video návod ako sa prihlásiť.
- Video návod ako si nastaviť SMS a email notifikácie.
- Ako je to v prípade zahraničných štatutárov.
- Chystané vylepšenia elektronických schránok.
Čo je potrebné na prihlásenie sa do elektronickej schránky?
Kľúčom k vstupu do úradnej elektronickej schránky firmy je aktivovaný občiansky preukaz s čipom (e-ID) s bezpečnostným osobným kódom (BOK), čítačka a príslušný softvér. Schránku teda v začiatočnej fáze nie je možné vybaviť od stola v kancelárii, treba na to viac času.
Pomôcť podnikateľom s prácou so schránkou má aj portál www.statutar.sk, kde nájdu štatutári spoločností všetky potrebné informácie týkajúce sa schránok.
Zároveň existuje možnosť, aby štatutár splnomocnil na vstup do elektronickej schránky firmy inú osobu.
Návod ako sa prihlásiť do elektronickej stránky nájdete tu – zdroj: NASES.
Ak firmy e-schránku nechcú, majú smolu
To, že o elektronickú schránku ako právnická osoba nemáte záujem, vám nepomôže. Úradná elektronická schránka vám bude totižto zriadená automaticky a je len vo vašom záujme si prístup do nej aktivovať.
Upozornenie Podnikam.sk: To, že sa konkrétna firma neoboznámi s obsahom zásielky, nebude pre ďalší sled udalostí žiadnym spôsobom dôležité a týmto nebude možné ospravedlniť napríklad nečinnosť firmy.
Orgány verejnej moci majú povinnosť komunikovať elektronicky už od 1. novembra 2013, avšak výnimku v zákone o e-Governmente mali tie orgány, ktoré pre technické prekážky elektronicky komunikovať nemohli. Od 1.novembra minulého roka však výnimka skončila.
Pre právnické osoby nezapísané v obchodnom registri (občianske združenia, nadácie, neziskové organizácie a podobne) sa termín povinnej aktivácie elektronických schránok posunul na máj 2018.
Listy úplne nekončia
-
Štátny orgán bude musieť identifikovať konanie, na ktoré sa vzťahuje zákon o e-Governmente. Ak pôjde o konanie, ktorého výsledkom bude rozhodnutie určené konkrétnej osobe alebo firme, štát ho bude posielať do elektronickej schránky tejto osoby alebo firmy. Bežne pôjde o súdne a správne konania.
-
Štát uprednostní listinnú formu komunikácie, ak zákony výslovne ustanovujú, že sa konania a úkony vykonávajú listinne.
-
Ak orgán verejnej moci bude komunikovať s iným orgánom verejnej moci, ktorý v danom prípade nebude účastníkom konania, môže komunikovať aj mimo schránok.
-
Elektronické podanie podľa zákona o e-Governmente je rovnocenné podaniam, ktoré sa doteraz robili či už písomne alebo ústne, osobne, poštou, telefonicky a podobne.
-
Náležitosti každého elektronického podania upravuje osobitný zákon, ktorý zároveň určuje, či a ako treba podanie podpísať. Takto podpísané podanie bude doručené príslušnému orgánu verejnej moci do jeho elektronickej schránky na vybavenie.
Pozor na rozsudky
Komunikovať elektronicky bude aj súdna moc. Pokiaľ ide o súdy, znamená to, že do elektronickej schránky môže prísť rozhodnutie súdu, výzva alebo aj dokumenty či rozhodnutia rezortu spravodlivosti a iné dokumenty, ktorými komunikujú s ľuďmi.
Práve v tomto prípade môžu začať plynúť dôležité lehoty. Tí, ktorí už majú aktivované schránky, by mohli využívať SMS, či e-mail notifikáciu.
Návod, ako si nastaviť notifikácie cez email nájdete tu.
Návod, ako si nastaviť notifikácie cez sms nájdete tu.
v oboch prípadoch zdroj: NASES
Zahraničný štatutár
Zahraničná fyzická osoba alebo právnická osoba nemá možnosť získať občiansky preukaz s čipom. Ten je totižto viazaný na občianstvo SR. Ak je štatutárny zástupca právnickej osoby zahraničná osoba, na úplný prístup k elektronickej schránke právnickej osoby môže udeliť oprávnenie fyzickej osobe (občanovi SR, ktorý má občiansky preukaz s elektronickým čipom).
Udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou sa zasiela v listinnej podobe s úradne osvedčeným podpisom majiteľa elektronickej schránky právnickej osoby na Úrad vlády SR.
Vydanie dokladu o pobyte pre cudzincov upravuje zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov. Súčasťou dokladu je na požiadanie aj elektronický čip, ktorý vydáva príslušný policajný útvar SR.
V prípade, že chce zahraničný štatutár, ktorý disponuje dokladom o pobyte pristupovať do elektronickej schránky právnickej osoby, zašle (v listinnej podobe) Žiadosť o zriadenie elektronickej schránky právnickej osoby, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky.
Schránky majú byť prístupnejšie užívateľom
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby si spravila prieskum na vzorke takmer 400 respondentov. Cieľom webového dotazníka bolo nájsť možné vylepšenia funkcionalít.
Zjednodušiť by sa mal výber a listovanie v zozname správ – túto možnosť za najdôležitejšiu funkcionalitu označilo až 80 % hlasujúcich.
Rovnako 80 % respondentov určilo za prioritu preposielanie správ zo schránky na svoj osobný e-mail. Prieskum ukázal, že pre užívateľov je dôležité mať prehľad vo svojich správach a označovanie správ ako u štandardných e-mailových klientov. Preto by 79 % respondentov uvítalo prehľadnejšie zobrazovanie údajov v doručenke.
V schránke pribudne aj priamy odkaz na zoznam elektronických služieb. Na jednom mieste teda používatelia nájdu všetky možnosti, ktoré sa budú dať vyriešiť pomocou e-schránky v rámci verejnej správy.