- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Bezpečnostný manažment
- Aké pravidlá platia pre prácu z domu a BOZP počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu?
Aké pravidlá platia pre prácu z domu a BOZP počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu?

V dôsledku nepriaznivej pandemickej situácie alebo preventívnych opatrení v oblasti ochrany zdravia, pracujú v súčasnosti mnohí zamestnanci z domu. Aj v priestoroch domova sú však rovnako ako na pracovisku povinní dodržiavať ustanovené pravidlá a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. V aktuálnom článku si priblížime, aké povinnosti má zamestnávateľ v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov po ich odvolaní, aj jeho zamestnanec vykonáva prácu v priestoroch svojho domova.
V novele zákonníka práce počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov po ich odvolaní boli prijaté ustanovenia ukotvené v § 250b zákonníka práce. Počas účinnosti opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosných ochorení alebo opatrenia pri ohrození verejného zdravia nariadených príslušným orgánom podľa osobitného predpisu týmto získal zamestnávateľ právo nariadiť zamestnancovi prácu formou home office.
Prácu z domu však zamestnávateľ nariadiť zamestnancovi len za predpokladu, že to dohodnutý druh práce umožňuje. Uvedenou novelou tak zamestnanci získali právo vykonávať prácu z domu, to však tiež len za predpokladu, že to dohodnutý druh práce umožňuje a na strane zamestnávateľa neexistujú žiadne vážne prevádzkové dôvody, ktoré by neumožňovali výkon práce z domu.
Rozdiel medzi home office a domáckou prácou, respektíve teleprácou
Novela Zákonníka práce účinná od 1. marca 2021 podrobnejšie upravila pravidlá domáckej práce a telepráce. O domácku prácu a teleprácu (ak sa práca vykonáva s použitím informačných technológií, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku) v zmysle tohto ustanovenia ide vtedy, ak sa práca vykonáva pravidelne v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného času alebo jeho časti z domácnosti zamestnanca.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Povinnosti zamestnávateľa
- Zodpovednosť za pracovisko
- Kontrolná činnosť a odporúčania Národného inšpektorátu práce
- Ďalšie odporúčania inšpektorátu práce
Upozornenie:
Za domácku prácu alebo teleprácu sa tak nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním z domácnosti zamestnanca za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.

Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej praxi sa od roku 2001 venuje marketingovej komunikácii a copywritingu, ku ktorým sa po ukončení štúdia pridali aj konzultačné služby v oblasti korporátneho práva.