Ako rozpoznať nákupné signály
Nákupné signály sú signály, ktoré vysiela spotrebiteľ, klient, zákazník a naznačujú, do akej miery ho produkt, či služba zaujala.
Obchodník musí vnímať najmä neverbálne signály klienta
Dnešný podnikateľ je vystavený rôznym tlakom a musí sa veľmi rýchlo orientovať v správaní svojich súčasných aj potenciálnych zákazníkov. Táto zručnosť mu pomáha mať náskok pred svojou konkurenciou alebo získať obchod, či zákazku. Správne vedený predajný, či vyjednávací rozhovor zahŕňa v sebe schopnosť vnímať toho druhého a všímať si, aké informácie najmä neverbálne (mimoslovné) k nám vysiela.
Nákupné signály môžeme sledovať vo viacerých situáciách:
- priamej, osobnej komunikácii
- telefonickej komunikácii
- v e-mailovom kontakte
- internetovej komunikácii, predaji
- komunikácii na sociálnych sieťach
- a ešte v ďalších iných formách kontaktu
Čo si môžeme všímať v osobnom kontakte?
V priamej osobnej komunikácii vyhráva ten, kto je dobrý pozorovateľ a dokáže čítať z reči tela. V situáciách, kedy ponúkame produkt alebo službu, nám klient dáva najavo už telom, či ho produkt zaujal a či mu vyhovuje spôsob prezentácie, či komunikácie. Ak príliš „tlačíme na pílu“ a nepostrehneme klientov nesúhlas, „koledujeme“ si o náhle odmietnutie, či prípravu námietky, ktorou nás klient môže dostať tam, kam nechceme.
Čo môžeme považovať za pozitívne nákupné signály?
- Klient udržiava s nami očný kontakt, čím prejavuje záujem a pozornosť.
- Prikyvuje, alebo dáva najavo ďalšie prejavy súhlasu – vizuálne aj rečové.
- Jeho tvár je uvoľnená a mimika naznačuje záujem či príjemné pocity.
- Telo je uvoľnené a nasmerované smerom k nám – či už celým alebo aspoň jeho časťou.
- Ak sme klienta zaujali, veľmi často to prejaví naklonením sa smerom k nám alebo tzv. zrkadlí naše pohyby.
- Používa otvorené gestá aj celkový postoj tela.
- Úprimný úsmev je dobrým signálom, že nás, alebo to čo ponúkame, vníma pozitívne.
Ako klient prejaví nespokojnosť alebo nezáujem?
- Chýba alebo je minimálny zrakový kontakt. Väčšinou blúdi očami po priestore, díva sa do papierov , na monitor počítača, na hodinky, či na druhých.
- Svojím telom naznačuje odchod. Všimneme si, že je otočný telom smerom k dverám, alebo časťou tela (najčastejšie nohami).
- Mimika tváre je strnulá, napr. brada je zaťatá, pery stiahnuté, je zamračený, alebo zachmúrený.
- Používa tzv. zatvorené gestá, často má prekrížené končatiny. Tu treba dané signály zvážiť a správne vyhodnotiť všetky spolu, aby sme neurobili nesprávny predpoklad. Najlepšie je, ak si aj slovne overujeme, čo si klient myslí a či nie je náhodou v strese, ktorý nesúvisí s nami.
- Ak sa klient pri našej argumentácii začne odkláňať, treba spozornieť a hneď si radšej overovať, aký má názor, čo si myslí. Ak by sme to neurobili, je to fáza, kde si začne klient pripravovať námietku, alebo si vytvára negatívny postoj k tomu čo ponúkame, a to by znamenalo pre nás sťaženú situáciu.
Existuje samozrejme ešte veľa ďalších signálov reči tela, v ktorých sa zrkadlia postoje a emócie ľudí a ich poznanie prináša veľa benefitov. Ak sa orientujeme v daných signáloch, dokážeme byť oveľa empatickejšími a efektívnejšími vyjednávačmi a vieme zlepšiť svoj prejav, či prezentáciu a zacieliť správnu argumentáciu. Ľudia sa budú v našej spoločnosti cítiť rešpektovaní a preto sa s nami budú radi stretávať a vnímať nás ako profesionálov.
Dnešná spoločnosť stále kladie väčšiu váhu pozornosti na kvalitný slovný (verbálny) prejav a argumentáciu. Pravda je však inde. Tým najdôležitejším, čo nás ovplyvní, je práve naša reč tela a spôsob akým o veciach hovoríme. Už Albert Mehrabian medzi prvými na to upozornil aj svojím výskumom, že samotný obsah slova tvorí iba 7%, ktorými sa podieľa na celkovej komunikácii a má vplyv na výmenu informácií a aj to, ako to ovplyvní naše emócie a postoje.
Preto úspešnejším bude vždy ten rečník, ktorý je skôr dobrým pozorovateľom, ako majstrom slova. Pozitívna reč tela, ktorú zapojíme do podporenia našich myšlienok a prejavu, bude tým, čím sa môžeme odlíšiť od priemerných prezentátorov a sme schopní získať výhody pred svojou konkurenciou.