Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako sú riadené podniky vo Európe? Mýty verzus zistenia zo zaužívanej praxe

4. augusta 2009 Tlačiť

Úloha podporovať rozhodovanie v oblasti strategického riadenia na základe poskytovania účelovo zameraných a spoľahlivých informácií pre vedenie firiem nebola nikdy taká naliehavá ako dnes. Dynamický globálny konkurenčný boj a príležitosti na strane jednej a zvyšujúce sa regulačné požiadavky, tlak na náklady na strane druhej predstavujú iba niektoré z faktorov, ktoré nútia spoločnosti prehodnocovať svoj potenciál a zmeniť svoj prístup k riadeniu firmy.Spoločnosť PricewaterhouseCoopers zrealizovala celoeurópsky prieskum s názvom „Riadenie výkonnosti podnikov. Ako riadite svoju firmu?“, ktorého cieľom bolo pochopiť, ako sú firmy riadené, a zároveň analyzovať súčasné možnosti a plány rozvoja v oblasti riadenia výkonnosti podnikov.Výsledná správa z prieskumu zahŕňa analýzu zistení podľa štátov, regiónov, priemyselných odvetví a veľkosti firiem a umožňuje vedúcim predstaviteľom spoločností porovnať svoj prístup k riadeniu s rovnako postavenými firmami.Najzaujímavejšie zistenia z pohľadu odlišnosti v zaužívanej praxi a všeobecne prevládajúcich názorov uvádzame spolu s komentárom Petra Poliaka, senior manažéra na oddelení Poradenstva, PricewaterhouseCoopers:

  • Používanie strategických máp  pri komunikovaní stratégie nie je rozšírené

Respondenti prieskumu zhodne uznali, že komunikácia firemnej stratégie na všetky úrovne organizácie je výzvou a 90% implementovalo, alebo plánuje implementovať s tým súvisiace komunikačné nástroje. A predsa, iba 33% používa strategické mapy ako nástroj pre komunikáciu svojej stratégie. „Nielen obsah, t.j. samotné podnikové ciele, ale aj proces ich tvorby a ich komunikácie je pre ich ďalšie napĺňanie mimoriadne dôležitý. Pre zamestnancov mnohých podnikov je stratégia ich zamestnávateľa stále „tabu“, hoci sa očakáva, že ju budú napĺňať..

  • 22% spoločností nevykonáva pravidelnú cash flow analýzu

Za zmienku stojí aj zistenie, že dôležitosť cash flow analýzy a integrovaného plánovania cash flow je často zanedbávané. Ukazovatele cash flow nie sú statické a závisia od zmien na trhu, u konkurencie, dodávateľov a zákazníkov. Firmy potrebujú merať svoju likviditu pravidelne a zaznamenávať generovanie finančných prostriedkov – špeciálne v časoch, kedy sa likvidita stáva hlavnou hrozbou podnikov na celom sete. Peter Poliak komentuje uvedené zistenie nasledovne: „Toto zistenie je dosť prekvapivé. Podnik musí uvažovať nielen dlhodobo, ale aj z pohľadu nasledujúcich dní. Mnoho dobrých nápadov sa nedostane do realizácie len kvôli tomu, že firma nedokáže prežiť pár nesledujúcich mesiacov.

  • Hodnotovo orientované kľúčové indikátory výkonnosti (KPIs) ešte nie sú súčasťou zaužívanej praxe

Napriek tomu, že hodnotovo orientované KPIs hrajú pre mnohé podniky významnú rolu, iba 30% respondentov prieskumu uviedlo, že ich aktívne využíva pri meraní úspešnosti implementácie stratégie a dosahovania stanovených finančných plánov. Chápať, čo presne prináša firme hodnotu, čo ju zvyšuje a udržiava, je veľkou konkurenčnou výhodou v krátkom aj dlhom časovom období, a to nielen v prípade veľkých, ale aj stredných a malých podnikov. Iba tie firmy, ktoré vykazujú udržateľnú návratnosť, prežijú aj v dlhodobom horizonte. Peter Poliak dodáva: „Podľa očakávania, stále je to len menšina spoločností, ktorá sa dokáže pozrieť na jednotlivé oddelenia aj podľa toho, akú hodnotu akcionárovi prinášajú. Takýto pohľad si predpokladá spoľahlivý manažérsky informačný systém postavený na robustnom procesnom modeli firmy.

  • Systémy odmeňovania majú pozitívny vplyv na riadenie a výkon

Výsledky prieskumu potvrdili prínos systémov odmeňovania – 93% respondentov sa zhodlo na pozitívnom vplyve finančných i nefinančných stimulov na riadenie výkonnosti podnikov. „To potvrdzujú aj naše skúsenosti na Slovensku. Výkonnosť stúpa takmer okamžite, ako sa prepojí plnenie cieľov s odmeňovaním. “ vraví v súvislosti s týmto zistením Peter Poliak.Najpopulárnejším stimulom je podiel na zisku, ktorý v rámci systémov odmeňovania využíva 37% firiem. 25% respondentov využíva prístup tzv. „bonusových účtov“, z ktorých je odmena vyplácaná po istom časovom období alebo po úspešnom ukončení projektu. Ďalšími bežne používanými stimulmi sú nefinančné benefity ako napríklad tréningy, či medzinárodné vyslanie, ktoré aplikuje 24% účastníkov prieskumu. Najmenej preferovaným stimulom (14%) je podiel na podnikových akciách.

  • Variabilný systém odmeňovania závisí viac od výkonnosti podniku, než od individuálnych výkonov zamestnancov

Výkonnosť podniku má u 49% respondentov veľmi výrazný vplyv na variabilnú zložku odmeňovania. Individuálny výkon v odmeňovaní zohľadňujú firmy menej.Peter Poliak: „Ak zamestnanci cítia, že ich individuálny výkon nemá veľký vplyv na ich odmenu, nemusia súhlasiť s väčším pomerom variabilnej zložky. Ak majú pocit, že ich individuálny výkon je zohľadňovaný, sú otvorenejší systémom odmeňovania orientovaných na výkon.

  • Firmy vo východnej Európe kladú väčší doraz na variabilné odmeňovanie

Z porovnania percentuálneho podielu variabilnej zložky odmeňovania v západnej a východnej Európe vyplýva, že firmy vo východnej Európe sú variabilnému odmeňovaniu oveľa viac naklonené. Je to spôsobené najmä skutočnosťou, že posledné roky kládli firmy v tomto regióne veľký dôraz na podnikavosť a rast ako hlavné hybné sily. Pätina (20%) respondentov uviedla, že variabilná zložka na prvom stupni manažmentu tvorí až 51% odmeny. „Spoločnosti vo východnej Európe sú celkovo viac orientované na výkon, než spoločnosti v západnej (tak trochu „socialistickej“) časti. Určite tu istú váhu hrá aj samotná výška mzdy. Práve cez variabilnú zložku, prepojenú na výkon spoločnosti, je možno mzdy parciálne zvyšovať.“ uzatvára Peter Poliak.O prieskumePrieskum realizovala spoločnosť PricewaterhouseCoopers v období od októbra 2008 do februára 2009 na vzorke 384 spoločností z 22 európskych krajín vrátane Slovenska. Podrobnejšie informácie o prieskume nájdete na stránke venovanej európskemu CPM prieskumu.O spoločnosti PricewaterhouseCoopersSpoločnosť PricewaterhouseCoopers poskytuje audítorské, daňové a poradenské služby v rôznych priemyselných odvetviach s cieľom budovať si dôveru vo verejnosti a zvyšovať hodnotu podnikania pre svojich klientov a ich vlastníkov. Vyše 155 000 pracovníkov v 153 krajinách sveta sa v rámci našej siete delí o svoje poznatky, skúsenosti a riešenia, aby prinášali nové pohľady a praktické rady.Názov „PricewaterhouseCoopers“ označuje všetky spoločnosti patriace pod PricewaterhouseCoopers International Limited, z ktorých každá je samostatným a nezávislým právnym subjektom. Viac informácií nájdete na stránke www.pwc.com.

Zdroj:Peter Poliak; Tel.: +421 2 59 350 561, peter.poliak@sk.pwc.comalebo Zuzana Sehnalová, Tel.: +421 2 59 350 868, zuzana.sehnalova@sk.pwc.com

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

05mar8:30Tvorba unikátnych obrázkov pomocou nástroja Midjourney8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

05mar8:30Tvorba unikátnych obrázkov pomocou nástroja Midjourney8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

07mar8:30Sabotéri v našej hlave8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X