- Podnikam.sk
- Články
- Začíname podnikať
- Inšpirácia
- Ako úrokové prázdniny pomohli naštartovať podnikanie
Ako úrokové prázdniny pomohli naštartovať podnikanie
BRATISLAVA 18. septembra (Podnikam.sk) – Dobre sa podniká, keď má človek na rozbeh peniaze… Možno vás prekvapíme, ale netreba byť z bohatej rodiny, aby sa tento sen o financiách a podnikaní splnil. Aj začínajúci podnikatelia si vedia požičať s výhodnými podmienkami.
Začínajúci podnikatelia to majú v bankách ťažké. Nemajú ešte za sebou žiadne daňové priznanie a ak chcú úver, vo väčšine bánk sa s nimi ani nebudú baviť. Sú veľkou neistotou a rizikom. Slovenská sporiteľňa má k začínajúcim podnikateľom trochu iný prístup – má program, ktorý financuje aj začínajúce podnikateľské nápady a pomôže s napísaním biznis plánu. Ba čo viac, minulý rok spustila špeciálnu iniciatívu – úrokové prázdniny. Pri príležitosti Európskeho týždňa malého a stredného podnikania a Globálneho týždňa podnikania pridala okrem biznis účtov zadarmo na prvý rok podnikania aj takýto bonus. Veď začínajúci podnikateľ potrebuje každé euro a takto prvý rok ušetrí aj pár stovák. Tie vie následne investovať do vecí, ktoré v biznise potrebuje.
Teraz, po roku, sme sa pozreli na tri príklady, ako „prázdninové“ podnikateľské úvery pomohli rozbehnúť trom ľuďom niečo vlastné.
Najmä dodržať slovo
Slavomír Haško je z Krupiny. Malého mesta, kúsok od Zvolena a Banskej Štiavnice, kde roboty nie je veľa. Možno aj preto tento vyučený elektrikár odmlada robil kamionistu. Práca ho bavila, videl kus sveta, sťažovať sa na nedostatok práce tiež nemohol, veď po kamionistoch je obrovský dopyt. Napriek tomu po rokoch začal rozmýšľať o zmene.
Doma mal tri deti, ktoré rástli rýchlo. Život kamionistu je však o tom, že je viac na cestách ako doma. „Keď som mal štyridsať rokov, uvedomil som si, že musím niečo zmeniť. Pretože ak to neurobím teraz, neurobím to už nikdy,“ spomína na zásadné rozhodnutie, ktoré urobil pred dvoma rokmi. Rozmýšľal, čo by chcel robiť, aby ho to aj bavilo, a bol po tejto práci v okolí dopyt.
Prišiel na to, že v Krupine nie je žiadna firma, ktorá by sa venovala bezpečnostným zariadeniam. Kamery, alarmy, bezpečnosť domov aj objektov. Ako elektrikára ho táto oblasť celkom priťahovala. Ale keďže nechcel hneď skočiť do niečoho neznámeho, urobil si najskôr potrebné kvalifikačné kurzy. Jeden, druhý… Popri tom sa veľa pýtal, zisťoval. Až sa rozhodol, že to riskne a ide do toho.
Podnikanie chcel robiť čo najbližšie k ľuďom. Videl, že veľa špecialistov na bezpečnostnú techniku príde domov ku klientom, ukážu im katalógy, nech si vyberú, čo chcú. Lenže ľudia sa v tom nevyznajú. Potrebujú si veci chytiť, vidieť ich na vlastné oči, potrebujú sa veľa pýtať a prísť na to, čo naozaj potrebujú. Preto si v centre Krupiny prenajal malý priestor, v ktorom si urobil showroom. Nainštaloval si tam kamery, bezpečnostné zariadenia, alarmy, všetko funkčné. A tak, keď príde záujemca, človek alebo firma, vie mu o veciach nielen porozprávať, ale ich aj ukázať.
Tento prístup sa mu osvedčil a postupne do jeho firmy SH Alarm začali prichádzať aj ľudia, ktorým sa dovtedy o bezpečnostné zariadenia starali iné firmy. „Je príjemné robiť vo vlastnej firme. Ale je to aj riziko. Napríklad zimné mesiace sú hluché, preto musím už v lete myslieť na to, čo bude napríklad v decembri. Tiež si musím premyslieť, akú zákazku zobrať a akú už nie. Napríklad do veľkých zákaziek nejdem. Poradili mi to skúsení ľudia v tejto oblasti a držím sa toho. Pretože keď si niekto objedná, povedzme, 20 kamier na jeden objekt a nezaplatí faktúru… Pre malých podnikateľov je to likvidačné. Ale viete čo, nikdy som neoľutoval,“ hovorí nadšene a rozhliada sa po upravenom showroome.
Pôvodne dal do podnikania vlastné peniaze, pretože začínajúcim podnikateľom predsa nepožičia nikto. No bolo potrebné kúpiť aj nové vybavenie, keďže bezpečnostné alarmy nielen navrhuje, ale realizuje aj montáž a servis. Preto sa išiel opýtať rovno riaditeľa pobočky Slovenskej sporiteľne v Krupine. A ten ho hneď poslal za kolegyňou na kraji, ktorá riešila malých podnikateľov. „Pani Ľauková bola veľmi ochotná. Aj keď ten môj biznis plán a všetky tabuľky… Trvalo mi to takmer dva mesiace, už som myslel, že z toho nič nebude. Ale vždy ma usmernila, ako to urobiť správne,“ spomína Slavomír Haško. „Tie úrokové prázdniny mi veľmi pomohli. Mohol som dokúpiť veci do firmy a tiež sa mi ľahšie dýchalo v mesiacoch, zo začiatku, keď bolo menej práce. Ak máte nejakú rezervu, je to jednoduchšie. Aj vďaka tomu dnes môžem byť vo vlastnej firme,“ prikyvuje.
Medzitým sa mu podarilo urobiť si v okolí dobré meno. Bezpečnostný systém, ktorý inštaloval napríklad správe miestnych lesov, sa dokonca stretol s prekvapením aj u zástupcov mesta. Keď videli, s akým rozlíšením aj za tmy a na veľkých monitoroch vie bezpečnosť areálu ustrážiť pár kamier, konštatovali, že takéto zabezpečenie nemajú ani v centre Krupiny. Slavomír Haško sa vtedy len usmeje. „Viete, ja sa vždy snažím dať klientovi maximálnu kvalitu, aj keby som tam mal ísť o tri výjazdy naviac. Ale už sa mi osvedčilo, že najlepšia reklama sú naozaj referencie. Ak je niekto spokojný, či už firma alebo človek z rodinného domu, tak kontakt na vás posunie ďalej. Preto si vždy aj s kolegami (pretože mám už zopár brigádnikov) dáme záležať na tom, aby montáž aj servis boli urobené na sto percent. A vždy dodržať to, čo sľúbim.”
Zo zamestnania do vlastného biznisu
Ján Kocúr išiel na podnikanie inak. Už počas štúdia na vysokej škole pracoval v CAD, čo je nástroj na kreslenie technickej dokumentácie. A ostal pri tom aj neskôr v zamestnaní. Postupne priberal ďalšie aktivity, väčšina sa točila práve okolo CAD. Tak si jedného dňa povedal, že to skúsi vo vlastnej firme. „Do podnikania sa to rozvinulo z rôznych dôvodov, ale ten hlavný asi bol zjednotiť všetky aktivity popri zamestnaní pod jednu strechu,“ hovorí o začiatkoch Ján Kocúr.
Aj on využil vo svojej firme k3D úrokové prázdniny. „Potrebovali sme dokúpiť hardvér a softvér pre ďalšieho človeka. Pri nulovom úročení počas prvého roka mi prišlo fajn využiť túto možnosť. Navyše sme relatívne noví a skúsili sme si, aké je to byť zadĺžení, keď je to dnes také moderné. 🙂 No, a bola to vtedy aj súťaž a ja som súťaživý. :)“
Napokon sa im vo firme darilo tak dobre, že úver splatili ešte v predstihu, za necelý rok. „Prostriedky, ktoré sme na čas ušetrili realizáciou úveru, som mohol použiť na ďalšie dôležité veci. Pri nových firmách je napríklad podstatná reklama, ďalšie vybavenie, priestory… Takže rozhodne v tom vidím prínos,“ hodnotí Ján Kocúr.
Prechod zo zamestnania do vlastnej firmy rozhodne neľutuje. „Klientov máme väčšinou stálych, t. j. ľudia sú stabilne vyťažení. Prípadné výpadky pokrývame inými, novými vecami už podľa potreby, nesmrdí nám žiadna robota. 🙂 Najviac ma na tom všetkom baví voľnosť. Žiadny fixný pracovný čas. Má to aj svoje úskalia, ale celkovo som spokojný. Klopem na stôl. Baví ma tiež práca s ľuďmi – keď sa človeku povenujete a dáte mu správne pracovné nástroje, po čase sa naňho môžete plne spoľahnúť.“
Pomohli aj deťom s autizmom
Úrokové prázdniny však nepomáhajú rozbiehať len podnikania, ale aj neziskovky, ktorých cieľom je pomáhať. Ideálny príklad je OZ Na trati.
Miriame Smrtičovej sa narodilo dieťa, u ktorého sa časom začal prejavovať autizmus. Znamenalo to, že sa aj s manželom museli nastaviť na iné vnímanie sveta, ako boli dovtedy zvyknutí. Dieťa s autizmom si vyžaduje oveľa viac pozornosti než jeho zdraví rovesníci. Všetko by sa bolo bývalo dalo zvládnuť. Keď však dcérka prišla do veku, v ktorom sa už deti radi socializujú v škôlkach či kolektívoch, Smrtičovci narazili na problém. Na Slovensku bolo veľmi málo zariadení, ktoré by ich dcérka mohla navštevovať.
Miriama ale bola naučená, že keď sa objaví problém, treba ho riešiť, inak sa nepohnú ďalej. Dala teda dokopy viacero rodičov autistických detí a začali hľadať priestory, v ktorých by im zriadili centrum. Síce s domáckou atmosférou, ale na profesionálnej úrovni a s odborníkmi, ktorí sa o deti postarajú.
„Najdlhšie sme hľadali priestory. Už sme aj mysleli, že žiadne nenájdeme a celé to budeme musieť zabaliť. Ale napokon nám ponúkli tento dom v centre Hrnčiaroviec nad Parnou. Aj sme najskôr váhali, pretože priestory neboli v najlepšom stave a bolo potrebné ich kompletne zrekonštruovať,“ spomína dnes zo svojej malej, ale útulnej pracovne riaditeľka OZ Na trati, Miriama Smrtičová. V začiatkoch im veľmi pomohla Slovenská sporiteľňa. Tá ako jediná banka podporuje nielen malých podnikateľov, ale aj rozbiehajúce sa projekty a občianske združenia. Samozrejme, aj nároky boli podobné – bolo potrebné napísať biznis plán, pozrieť sa na cash flow, vedieť, odkiaľ pôjdu príjmy a kam pôjdu výdavky. „Veľmi nám pomohli ročné úrokové prázdniny, ktoré v Slovenskej sporiteľni vtedy mali. Práve nulové úroky úveru nám pomohli nezaťažovať aj tak napätý cash flow ďalšími výdavkami v období, keď sme reálne negenerovali žiadne príjmy,“ vysvetľuje Miriama.
Vo vnútri nám Miriama ukazuje miestnosti s vysokým stropom, v historickej budove v centre Hrnčiaroviec nad Parnou, malej obci neďaleko Trnavy. V každej miestnosti je niečo iné. Sú tu hračky, ktoré učia deti vnímať dotyk. Každá vec je z iného materiálu, niektoré sú modré a studené, iné červené a teplé. Príjemné na dotyk. Vedľajšia miestnosť vyzerá ako malé laboratórium NASA. Dva počítače a k nim pripojené rôzne snímače. Miriama nám popri tom vysvetľuje, že deti tu sledujú rozprávky na počítači a snímače, ktoré majú pri tom na tele, zisťujú, či sa rozprávke na monitore naozaj venujú. Či sú v prítomnosti alebo – síce pozerajúc na monitor – vo svojom vnútornom svete. Čo je stav, ktorý je pre autistov veľmi typický. Potom nasleduje terapeutická miestnosť a veľká herňa, ktorá sa takmer v ničom nelíši od hociktorej detskej škôlky.
Občianske združenie Miriama zakladala spolu s ostatnými rodičmi. Ich príspevky tvoria najväčší príjem do cash flow. „Kapacita zariadenia je 15 klientov – detí, od 3 do 18 rokov. Od augusta 2018 sme registrovaní v sieti poskytovateľov sociálnych služieb ako neverejný poskytovateľ sociálnych služieb. K plnohodnotnému životu chceme viesť najmä deti od 3 rokov, ktorým bola diagnostikovaná porucha autistického spektra. Vychovávatelia a terapeuti vedú deti k sebestačnosti a nezávislosti do takej miery, pokiaľ to umožňuje ich fyzická a mentálna kondícia,“ opisuje pointu ich „biznisu“ Miriama.
Jej celý príbeh si môžete prečítať v tomto článku
Úrokové prázdniny na nové podnikanie je iniciatíva Slovenskej sporiteľne. Na jeseň roku 2018 sa do prvého ročníka iniciatívy zapojilo viac až 140 začínajúcich podnikateľov a neziskoviek. Tie mohli získať financie na svoj prvý biznis bez úrokov na 12 mesiacov a mohli využiť ceny od viac ako 30 partnerov. Hlavnú finančnú cenu od Nadácie Slovenskej sporiteľne na rozvoj svojho nového podnikania so sociálnym prínosom získala OZ Na trati na základe odporúčaní Google Slovensko, Nadácia pre deti Slovenska a portálu www.akcnezeny.sk. Druhý ročník iniciatívy je otvorený a prihlasovanie prebieha do 30. septembra 2019 na www.zacinamepodnikat.sk.