Audit manažmentu tovarov a služieb (otestujte sa)
Okrem auditu marketingovej orientácie, marketingového mixu a zhromažďovania vstupov vám odporúčame zodpovedať aj nasledujúce otázky, ktoré sa týkajú auditu manažmentu tovarov a služieb. Zdajú sa vám otázky náročné? Potom je najvyšší čas, aby ste sa danej problematike začali venovať.
AUDIT MANAŽMENTU TOVARU A SLUŽIEB1. Skladá podnik sortiment ako reakciu na zistené potreby?A) Väčšina sortimentu je nakupovaná marketingovým oddelením. Hneď, ako je sortiment zložený, je odbytové oddelenie požiadané, aby sa postaralo o predaj.B) Podnik sa snaží reagovať na priania alebo sťažnosti zákazníka a na ich podnet vyvíja doplnkové služby.C) Marketingové oddelenie sa snaží zisťovať potreby a na základe zistených potrieb vytvára sortiment tovarov a pridáva služby, ktoré majú tieto potreby uspokojiť.2. Má podnik sformulovanú stratégiu predaja?A) Nemá. Tovar a služby sú objednávané podľa ponuky a len v obmedzenej miere je tento proces ovplyvňovaný poslaním podniku a stanovenými cieľmi podniku.B) Má. Ciele podniku sú v súlade so stratégiou predaja.C) Podnik si vždy overuje, či stratégia predaja je v dynamickom súlade s cieľmi podniku.3. Snažia sa pracovníci marketingu vtisnúť podniku nejaké charakteristické rysy a budovať hodnotu značky?A) Iba keď je tovar uvádzaný na trh.B) Áno, ale iba vtedy, keď tovar začína vyzerať zastaralo.C) Manažment sústavne sleduje možnosti dopĺňania sortimentu a jeho predajnosť a sleduje ponuku dodávateľov. 4. Preosieva a filtruje podnik nové nápady na služby systematickým spôsobom?A) Nie. Nové nápady na služby sú vyhľadávané len vtedy, ak dochádza k poklesu predaja.B) Áno. Čas od času sa objavuje snaha o využitie nových nápadov.C) Je spracovaný a pravidelne sa využíva systém hodnotenia nových nápadov.5. Má podnik vyvážené portfólio tovarov?A) Nie. Portfólio tovarov je nevyvážené (sezónne výkyvy, regionálne nedostatky).B) Škála produktov je vyvážená, ale u väčšiny produktov sa prejavujú charakteristiky ”dojnej kravy”. V obzore nie je žiadna ”hviezda”.C) Portfólio je vyvážené – tvorí ju zmes dobre zavedeného sortimentu a novo zavádzaného sortimentu.6. Poskytuje manažment diferencovanú marketingovú podporu tovaru podľa toho, v akej fáze životného cyklu sa nachádzajú?A) Nie. Marketingová podpora tvorí konštantné percento z obratu.B) Novší sortiment má väčšiu marketingovú podporu ako starší.C) Manažment si uvedomuje, že marketingový rozpočet sa musí vzťahovať priamo ku každému sortimentu a musí byť dynamický.7. Je sledovaná návratnosť každej investície do marketingovej podpory tovaru?A) Nie. Takéto analýzy nerealizujeme.B) Výpočet návratnosti investícií sa realizuje pravidelne. Nezastavujeme objednávky, pokiaľ sa nám nevrátia vložené investície.C) Analýza návratnosti investícií tvorí neoddeliteľnú súčasť obchodu od uvedenia tovaru a služieb na trh až po stiahnutie z trhu.8. Je pridaná hodnota považovaná za súčasť zhodnocovania sortimentu?A) Nie. Manažment nepovažuje pridanú hodnotu za významnú súčasť marketingového mixu.B) Pridaná hodnota je považovaná za dôležitú, ale nie je súčasťou procesu ”filtrácie alebo preosievania” sortimentu.C) Pridaná hodnota je považovaná za najdôležitejšiu súčasť pri výbere sortimentu a jeho skladbe.9. Sú vyčleňované prostriedky na rozvoj a podporu obchodných značiek?A) Podnik sa domnieva, že pridelenie značky produktu samo o sebe zaručuje odlíšenie.B) Na marketingovú komunikáciu, propagáciu, všeobecnú známosť a obľubu značkového produktu sú vyčleňované doplnkové zdroje.C) Pracovníci marketingu si uvedomujú, že peniaze spotrebované za propagáciu značky tovaru predstavujú investíciu, ktorá posilňuje pozíciu obchodného reťazca na trhu.10. Má podnik spracovanú stratégiu sťahovania starých ponúk predaja?A) Nie. Tovary sú v sortimente udržiavané bez ohľadu na ich vplyv na zbytok portfólia a relevantné náklady.B) Tovar je z času na čas z trhu stiahnutý, ale nerealizuje sa to systematickým spôsobom.C) Je spracovaný postup sledovania úspešnosti tovaru a je využívaná stratégia sťahovania tovaru z trhu.
VYHODNOTENIEOdpoveď A = 0 bodovOdpoveď B = 1 bodOdpoveď C = 2 body
Dosiahnutý počet bodov:
0 – 4 bodov firma v oblasti manažmentu tovarov a služieb nevyužíva marketingové prostriedky, nástroje a postupy5 – 9 bodov firma sa správa marketingovo, no je potrebné rozvíjať v danej oblasti viac marketingové postupy10 – 14 bodov firma pristupuje k danej oblasti zodpovedne a zdokonaľujesvoju marketingovú činnosť vo všetkých oblastiach manažmentu tovarov a služieb15 – 20 bodov firma je čo sa týka manažmentu produktov marketingovo úspešná
Zdroje:KOTLER, P.: Marketing podle Kotlere. Praha: Management press, 2000.
lm