Audit marketingového mixu (otestujte sa)
Minule sme hovorili o audite marketingovej orientácie, dnes si predstavíme otázky, ktoré vám pomôžu overiť úroveň marketingového mixu. Čo je to marketingový mix? Určite ste o tom už počuli, no opakovanie je matkou múdrosti. Marketingový mix inak nazývaný 4P alebo 5P zahŕňa: product – produkt, price – cenu, place – miesto a promotion – propagáciu. Niektorí pridávajú aj 5. P, a to ľudí – people.
Nasledujúce otázky ponúkajú tri možnosti. Vyberte si vždy len jednu a odpovede si starostlivo zapisujte. Na konci vás aj tento krát čaká zaujímavé vyhodnotenie.
AUDIT MARKETINGOVÉHO MIXU
- Je marketingový mix pochopený a využívaný pracovníkmi marketingu?A) Nie.B) Je pochopený, ale v praxi nie je využívaný.C) Áno. Je pochopený a využívaný. Sú na ňom založené marketingové plány.
- Pokúša sa marketingové oddelenie kvantifikovať úroveň nákladov, ktoré budú vynaložené na jednotlivé komponenty marketingového mixu?A) Nie.B) Áno, ale nejasným spôsobom.C) Na každú zložku marketingového mixu sú vyčlenené zdroje, ktorých relatívna účinnosť je dôkladne strážená.
- Chápe marketingové oddelenie pružnosť rôznych komponentov marketingového mixu?A) Nie.B) Je snaha sledovať pružnosť až potom, ako boli spotrebované peniaze.C) Časť rozpočtu na výskum je vyčlenená na zisťovanie pružnosti komponentov marketingového mixu predtým, ako sú vynaložené peniaze.
- Kedy realizuje marketingový útvar kontrolu svojho marketingového mixu?A) Nikdy.B) Ak vzniknú veľké problémy v marketingu.C) Priebežne a hlavne v dobe tvorby plánov marketingu.
- Podnikne podnik potrebné opatrenia k zostaveniu optimálneho marketingového mixu, keď plánuje uvedenie nových tovarov na trh?A) Nie.B) Sú skúmané rôzne marketingové mixy.C) Sú realizované dôkladné analýzy a hľadá sa najúčinnejší a najekonomickejší marketingový mix.
- Snaží sa podnik analyzovať marketingový mix konkurencie?A) Zriedka.B) Áno, ale len vtedy, ak má k tomu vhodné vstupy.C) Áno, znalosti o marketingovom mixe konkurencie považujeme vo firme za najhodnotnejšie vedomosti. Na štúdium marketingového mixu konkurencie vyčleňujeme potrebné zdroje.
- Prispôsobuje podnik svoj marketingový mix požiadavkám jednotlivých segmentov trhu, alebo špecifickým zákazníkom?A) Nie, používa sa stále rovnaký.B) Áno, prispôsobujeme jednu zo zložiek marketingového mixu, t.j. účtujeme rozdielne ceny na jednotlivých segmentoch trhu.C) Celý marketingový mix je podrobne revidovaný a každý segment trhu má svoj vlastný marketingový mix.
- Vediete ”kroniku” zmien marketingového mixu produktu?A) Nie.B) Kroniku si nevedieme, ale snažíme sa spomenúť si, ako sa marketingový mix menil.C) Áno. Každý manažér produktu a značky je poverený vedením systematických záznamov o zmenách marketingového mixu.
- Chápu ostatné útvary koncepciu marketingového mixu a sú prizvané k spolupráci pri jeho tvorbe?A) Nie.B) Áno. Vysvetlíme im naše rozhodnutie, ktoré sa ich týka.C) Došli sme k záveru, že marketingová stratégia musí byť integrovaná s ostatnými činnosťami. Preto sa snažíme s ostatnými útvarmi viesť čo najširší dialóg.
- Pokiaľ sa radíte s vonkajšími dodávateľmi (napríklad s agentúrou realizujúcou prieskum trhu alebo reklamnou agentúrou), poskytuje im vaš podnik podrobné plány marketingového mixu?A) Nie.B) Vysvetlíme im naše predstavy marketingového mixu, ale očakávame, že nám povedia, aký by mal byť správny marketingový mix.C) Poskytneme im všetky podrobné informácie, ktoré sa týkajú našich predstáv o tejto problematike. Zoznámime ich s jednotlivými realizovanými etapami tvorby marketingového plánu až do okamžiku, keď sme ich prizvali k spolupráci.
VYHODNOTENIE
Odpoveď A = 0 bodov
Odpoveď B = 1 bod
Odpoveď C = 2 body
Dosiahnutý počet bodov:
0 – 4 bodov, firma v oblasti marketingového mixu nevyužíva marketingové prostriedky, nástroje a postupy
5 – 9 bodov, firma sa správa marketingovo, no je potrebné rozvíjať viac marketingové koncepcie ceny, produktu, distribúcie i propagácie
10 – 14bodov, firma pristupuje k marketingovej oblasti zodpovedne a zdokonaľuje svoju marketingovú činnosť vo všetkých oblastiach marketingového mixu
15 – 20bodov, firma je čo sa týka marketingového mixu marketingovo úspešná
Zdroje:
KOTLER, P.: Marketing podle Kotlere. Praha: Management press, 2000.
lm