Čo priniesla nová Tesla Model X? Prehľad informácií
Ukazuje sa, že dvere, ktoré sa pri otváraní vyklápajú dohora a pripomínajú sokolie krídla, nie sú vonkoncom jediným prekvapením viazaným na najnovší automobil z dielne Tesla Motors Model X.
Model X bude najbezpečnejším SUV, aké bolo kedy vyrobené
CEO a spoluzakladateľ spoločnosti Elon Musk predstavil vozidlo Model X, ako je to pre Teslu vlastne typické, s veľkým chválením a množstvom drámy v kalifornskom ústredí firmy. Dôležité je, že nový celoelektrický crossover SUV sa aj skutočne má čím chváliť. Akokoľvek sa Musk obyčajne rád zvykne prerieknuť o vývojárskych aktivitách spoločnosti, mnoho detailov, týkajúcich sa Modelu X, udržal v tajnosti.
Zákazníci už mali nejaký ten čas možnosť si tretie auto z dielne Tesla Motors predobjednať a zdá sa, že čakanie sa vyplatilo. Musk totiž napríklad tvrdí, že Model X bude najbezpečnejším SUV, aké bolo kedy vyrobené, pričom odhaduje, že v crash hodnoteniach dosiahne v každej subkategórii päť hviezdičiek, teda najviac ako kedy nejaké SUV či minivan dosiahlo.
Model X bude ponúkaný v dvoch modeloch: P90D (90 kWh duálny motor) Signature za 132 000 dolárov a P90D Founder za 142 000 dolárov s módom Ludicrous.
S dvojicou elektrických motorov sa Signature z 0 na 100 dostane za 3,8 sekundy, pričom najvyššia rýchlosť, ktorú môže dosiahnuť, je 250 kilometrov za hodinu. Odhaduje sa, že na jedno nabitie by auto malo zvládnuť vzdialenosť cez 400 kilometrov. Founder s Ludicrous módom je, pochopiteľne, o niečo rýchlejší, keďže z 0 na 100 to vytiahne za 3,2 sekundy. Hoci zvládne o čosi menšiu vzdialenosť ako jeho „sesterské“ vozidlo, nie je to príliš veľká daň za vyššiu akceleračnú rýchlosť.
Než sa človek vôbec dostane za volant, musí otvoriť dvere. A tie nie sú len tak hocijaké, keďže sa otvárajú vertikálne. Tento prvok, tzv. falcon doors, je viac ako len efektnou dizajnovou záležitosťou, umožňuje totiž pasažierom pohodlne nastupovať a vystupovať aj v stiesnených priestoroch. Dvere Modelu X sa ale neotvárajú na jeden pohyb ako je tomu v prípade automobilu Mercedez-Benz SLS. Využívajú totiž ultrasonické senzory, ktoré detegujú prekážky a automaticky prispôsobujú pohyb otvárania v jednotlivých „závesných“ bodoch.
Predné dvere auta sa otvárajú klasicky, tiež sa však vyznačujú istou špecialitou. Ako sa k Modelu X približuje vodič, automobil „číta“ jeho pohyby a mapuje jeho trajektóriu. Dvere sa tak otvárajú, takpovediac, presne načas. Keď už sú pasažieri v prednej časti vozidla usadení, dvere sa automaticky zatvoria. Musk túto funkciu nazýva „invisible chauffeur“, teda neviditeľný vodič.
Vodičovi a pasažierovi vpredu sa cez predné sklo naskytá šíry pohľad na scenériu. Je tomu vďaka panoramatickému prednému sklu Modelu X. Najväčší kus skla, aký bol kedy použitý pri výrobe sériového automobilu, sa rozpína až ponad hlavy osôb sediacich vpredu, pričom im umožňuje „ponoriť“ sa do jazdy. Okrem akceleračných možností Modelu X je pravdepodobne práve predné sklo najvýraznejším prvkom tohto auta, keďže sa vďaka vodič cíti ako keby sa po ceste vznášal v akejsi bubline.
Vodič má okrem toho k dispozícii masívnu, 17-palcovú dotykovú obrazovku. Vďaka nej a azda aj vďaka tichučkej jazde, ktorej je elektromobil schopný, nadobúda vodič pocit, že šoféruje ten najmodernejší a najpokrokovejší produkt automobilovému priemyslu.
Hoci je panoramatické predné sklo skvostné, tím Tesly sa kvôli nemu na úrovni dizajnu musel popasovať s viacerými problémami. Aby napríklad nebol vodič oslepovaný slnkom, sklo muselo byť opatrené postupným sfarbením. Keďže to by samo osebe nestačilo, museli byť navrhnuté aj špeciálne slnečné clony, presnejšie, podľa Muskových slov, najkomplikovanejšie a technicky najpokročilejšie clony na svete.
Čo sa týka pasažierov sediacich vzadu, dôležité je v Modeli X predovšetkým to, čo sa nachádza pod nimi. Zadné sedadlo je k podlahe namontované tak, že pod ním sa nachádza množstvo odkladacieho priestoru. Aj so sedadlami si tím Tesly dal prácu, napokon platí, že, ako zavtipkoval Musk, „je naozaj ťažké navrhnúť dobré sedadlá“.
Počas predvádzania vozidla Musk pyšne spomenul výrobnú anekdotu o tom, že keď sa inžinieri Tesly rozhodli bokom elektromobilu naraziť do stĺpu, namiesto toho, aby došlo k deformácii, SUV-čko stĺp zlomilo. Museli tak v testovaní zaobstarať pevnejší stĺp a obetovať ešte jeden Model X. Aj táto príhoda je dôkazom toho, koľko pozornosti inžinieri Tesly venovali všetkému, predovšetkým bezpečnosti. V tomto kontexte je dôležité napríklad aj to, že batéria na spodku vozidla je chránená hliníkovou vrstvou či to, že auto tiež disponuje veľkou deformačnou zónou vpredu a hliníkové stĺpiky jeho karosérie sú vystužené oceľou.
Musk pred novinármi pripustil, že – obzerajúc sa späť – on a jeho tím nemuseli vytvoriť také komplikované auto, „napakované“ novými funkciami. Spoločnosť Tesla Motors sa ako výrobca elektromobilov napokon mohla uspokojiť s obyčajnou „zväčšeninou“ svojho Modelu S, namiesto toho sa ale Tesla pri Modeli X evidentne rozhodla naplniť všetky svoje sny a ašpirácie.