- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Personalistika
- Čo sa pýtať na pohovore do zamestnania? Klaďte tie správne otázky
Čo sa pýtať na pohovore do zamestnania? Klaďte tie správne otázky
Výber toho správneho zamestnanca je pre mnohých podnikateľov náročnou úlohou, najmä ak ide o malú firmu, kam hľadáte len niekoľko ľudí, na ktorých sa môžete naozaj spoľahnúť. Čo sa pýtať uchádzačov na pohovore aby ste našli toho pravého človeka pre vás?
Podstatné je sa na každého uchádzača o zamestnanie dobre pripraviť a prečítať si všetky informácie, ktoré vám o sebe zaslal, či už je to iba životopis, alebo aj motivačný list. Tieto informácie vám môžu naznačiť, akým smerom viesť rozhovor, aby ste sa dozvedeli všetko potrebné a overili si informácie uvedené v životopise. Je vhodné overiť si napríklad jazykové znalosti, ak ich uchádzač v životopise uvádza a budú v danom zamestnaní potrebné. Nie každý uchádzač totiž správne odhadne kvalitu svojich jazykových schopností. Otázky by mali byť navrhnuté tak, aby odhalili zručnosti, skúsenosti, osobnostné črty a hodnoty kandidáta.
Čo sa pýtať?
Na začiatku je dobré zistiť, či má uchádzač o prácu naozaj záujem, alebo či len obieha pohovory. Opýtajte sa ho na to, čo vie o vašej firme a prečo by chcel u vás pracovať. Tak zistíte, či sa aj uchádzač na pohovor pripravil. Pre každého zamestnávateľa je dôležité zistiť predovšetkým odborné vedomosti svojho budúceho zamestnanca. Aké otázky sa pýtať?
Môžete nám povedať niečo o sebe?
Prečo ste sa rozhodli uchádzať o túto pozíciu?
Aké sú vaše predchádzajúce pracovné skúsenosti?
Aké boli vaše úlohy a zodpovednosti v predchádzajúcom zamestnaní?
Aké máte skúsenosti v oblasti, v ktorej sa uchádzate o prácu?
Čo považujete za svoj najväčší úspech?
Aké projekty ste doteraz viedli a aký bol ich výsledok?
Aké máte ešte skúsenosti, alebo zručnosti?
Môžete sa tiež spýtať na konkrétny problém, ktorý sa môže na danej pozícii vyskytnúť a zistiť, ako by ho uchádzač riešil. Zistíte tak, ako rýchlo vie uchádzač reagovať a prispôsobiť sa situácii.
Čo sa vám v bývalej práci nepodarilo a čo by ste urobil teraz inak?
Dôležité je aj aby uchádzač zapadol do budúceho tímu, prípadne bol na danú prácu vhodný, nie každému totiž sadne každá práca, preto je dobré klásť aj otázky týkajúce sa osobnosti kandidátov. Napríklad:
Ste skôr tímový hráč, alebo pracujete radšej na individuálnych projektoch?
Mali ste nejaké konflikty v predošlom zamestnaní? Podarilo sa vám ich vyriešiť?
Prečo ste sa rozhodli odísť z predchádzajúceho zamestnania?
Aké sú vaše najsilnejšie stránky?
Aké zručnosti by ste chceli zlepšiť alebo rozvinúť?
Čo vás motivuje v práci?
Opíšte situáciu, keď ste museli urobiť rýchle rozhodnutie.
Ako pristupujete k zmenám a novým výzvam?
Ktoré otázky sú nevhodné?
Zamestnávateľ môže od osoby, ktorá sa uchádza o zamestnanie, vyžadovať len informácie, ktoré súvisia s prácou, ktorú má vykonávať. Zamestnávateľ môže požadovať aj predloženie pracovného posudku a potvrdenia o zamestnaní z predošlého zamestnania. Nesmiete však vyžadovať informácie o tehotenstve, rodinných pomeroch, bezúhonnosti ( ak to daná práca nevyžaduje), politickej príslušnosti, odborovej príslušnosti a náboženskej príslušnosti. Nevhodné sú najmä osobné otázky, ktoré by mohli uchádzača diskriminovať, alebo mu byť nepríjemné. Ide napríklad o otázky týkajúce sa zdravotného stavu, počtu detí, finančnej situácie, rodinného stavu, sexuálnej orientácie, či pôvodu. U žien je neprípustná aj otázka, či plánujú v blízkej dobe otehotnieť.
Nezabudnite dať uchádzačovi informácie
Okrem toho, že sa budete pýtať, mali by ste uchádzačovi poskytnúť informácie aj vy. A to najmä o pozícii, na ktorú sa hlási, o vašej firme, pracovnom prostredí, či bežných zvyklostiach vo firme. Nechajte uchádzačovi priestor aj na jeho otázky.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.