- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Corporate performance management verzus tradičný prístup riadenia výkonnosti firmy
Corporate performance management verzus tradičný prístup riadenia výkonnosti firmy
Slovné spojenie „Corporate Performance Management“ (CPM) predstavuje business termín, ktorý bol zavedený poradenskou spoločnosťou Gartner Research, pričom je tento termín spoločným menovateľom štyroch základných entít pre monitorovanie a riadenie výkonnosti podnikov: metodológia, ukazovatele, procesy a systémy.Systémy na sledovanie a riadenie výkonnosti firiem prechádzajú dlhoročným vývojom, ktorý začína niekedy v sedemdesiatych rokoch, kedy vznikali prvé systémy na podporu rozhodovania „decision support systems“ (DSS). DSS predstavovali nástroje s možnosťou využitia multidimenzionálnych technológií, využívané finančnými oddeleniami v spolupráci s operačným výskumom na analýzy a plány podľa distribučných kanálov, zákazníkov, produktov a pod., čo v konečnom dôsledku pomáhalo firmám lepšie poznať trh a podľa toho zvoliť správnu stratégiu.Približne o dekádu neskôr prišli na rad tzv. „executive information systems“ (EIS), ktoré boli primárne cielené na používateľov z rady manažérov a exekutívy vo firmách. Manažment bol schopný získavať relevantné informácie o silných a slabých stránkach spoločnosti bez nutnej pomoci programátorov.Ďalším typom systémov v poradí sú tzv.„business intelligence“ (BI). Vznik BI možno sledovať ako akýsi sprievodný jav popri dramatickej akcelerácii businessu v 90. rokoch minulého storočia, ktorý maximálne podporil urýchlenie procesov plánovania, reportingu a analýz.Popri systémoch tzv. „enterprise resource planning“(ERP) slúžiacich na pokrytie väčšiny operatívnych činností firiem, ktoré sú považované za jednoducho nevyhnutné systémy pre takmer každý typ spoločnosti vznikali ďalšie špecializované systémy, napr. tzv. „customer relationship management“ (CRM), ktoré sa tiež zaradili medzi pomerne strategické systémy v rámci businessu.Vývoj spomenutých technológií bol nepochybne krokom vpred, ale stále nemožno jednoznačne tvrdiť, že sa tým vyriešili definitívne otázky strategického manažmentu.Postupom času boli technológie dopĺňané množstvom metodológií a postupov, napr. „balanced scorecard“ (BS), ktorej dôraz je kladený na plánovanie a monitorovanie všetkých základných aspektov businessu, nie len finančných ukazovateľov.Doplnením navrhovaných metodológií a technológií o riadiace procesy typu rozpočtovníctvo, prognózy, reporting atď. možno lepšie plánovať, merať a porovnávať relevantné ukazovatele a teda v maximálnej miere ovplyvňovať strategické rozhodovanie vo firme, inak povedané uplatňovať corporate performance management. CPM je prakticky nikdy nekončiaci cyklus v rámci firmy, kde za začiatok možno považovať analýzu aktuálneho stavu firmy a požadovaného stavu a s tým súvisiace ciele. Nasleduje definovanie plánov na všetkých úrovniach riadenia, priradenie zdrojov na ich plnenie a následný monitoring výkonnosti plánov a vyhodnocovanie. Analýza odchýlok reality od plánov dáva odpovede na to, ako korigovať súčasné plány a vytvárať nové v budúcnosti.Zdroj: Ing. Róbert Mikulčík, MBA, ISP spol. s r.o.