Digitálny marketing
Pod pojmom digitálny marketing si treba predstaviť nástroje a kanály, ktoré sú spojené s najnovšími informačnými technológiami, čiže s internetom a mobilnou komunikáciou. V jednoduchosti možno na otázku, čo je digitálny marketing, odpovedať, že ide o reklamu a propagáciu v nových médiách – najmä na internete, cez email, cez telefón a cez sociálne siete.
Digitálny marketing sa v podstate zrodil s príchodom internetu a emailu a počiatky tohto spôsobu reklamy a propagácie siahajú do 90. rokov 20. storočia. Samozrejme, na začiatku boli len veľmi jednoduché spôsoby propagácie, napríklad cez triviálne webové stránky alebo posielanie jednoduchých textových emailov. Za posledných 10 rokov ale toto odvetvie marketingu zažilo obrovský boom a rastie kvantitatívne aj kvalitatívne priam exponenciálne, pričom to súvisí najmä s rozšírením mobilných telefónov a sociálnych sietí.
Prečo práve digitálny marketing?
Na rozdiel od bežných novín, plagátov alebo ústneho podania prináša digitálny marketing kombináciu viacerých výhod a faktorov, ktoré spolu dokážu podať informáciu o nejakom produkte, značke, výrobku alebo službe oveľa efektívnejšie a komplexnejšie. To púta viac pozornosť ľudí a zároveň im umožňuje zapojiť viac zmyslov – nielen zrak, ale aj sluch a priestorové vnímanie, čo je pre reklamu a propagáciu ideálne.
Okrem toho, na rozdiel od pasívnej reklamy má digitálna reklama viac výhod:
- Interaktivita – nejde len o jednosmerný kanál, kedy ako napríklad v prípade novín či letákov ide informácia len zo strany značky, obchodu či podnikateľa smerom ku klientovi; práve naopak, dochádza aj k získaniu názoru a spätnej väzby opačným smerom
- Lepšie cielenie – vďaka moderným technológiám je možné absolútne presne zacieliť na sociálne aj ekonomické skupiny a na zamerať sa len na tú časť verejnosti, ktorá môže najviac reagovať na reklamu vykonaním nákupu alebo inej žiadanej akcie
- Lepšia dostupnosť – internet, ale aj mobilné telefóny sú dostupné prakticky 24 hodín denne a 365 dní v roku, čo umožňuje prakticky nonstop komunikovať svoje posolstvo, propagovať svoju značku alebo reklamovať svoju službu pre zákazníkov
- Väčšie pokrytie – až na niekoľko výnimiek štátov, kde je cenzúra, je možné osloviť pomocou digitálneho marketingu prakticky celý svet a to z jedného miesta bez toho, aby ste museli niekam chodiť
Internet – online marketing
Pri zrode digitálneho marketingu stál internet, čo je ale len komunikačná platforma, ktorý umožňuje využiť celosvetovú digitálnu sieť na sprostredkovanie informácií. To, akú majú formu, už záleží od toho, akou technológiou sa prenášajú. Aj preto do internetového alebo online marketingu spadajú viaceré typy reklamy a propagácie, pričom primárne nejde priamo o reklamné kanály, ale o komunikačné kanály na výmenu nekomerčných informácií. Dnes je to však internetový marketing, ktorý v komunikácii prevláda.
Webstránky
Základom internetu je stále web – čiže klasická webstránka, napríklad aj taká, na akej si čítate tieto riadky. Podľa zamerania sa delia webstránky na komerčné a nekomerčné, pričom čisto komerčnými sú napríklad eshopy alebo prezentácie firiem. Nekomerčné stránky sú také, ktorých podstatou existencie a primárnym cieľom nie je dosahovanie zisku, avšak nie je to u nich vylúčené. Reklama teda môže byť priamo podstatou nejakého webu, alebo len jeho doplnkom.
- V prípade webstránok je marketing buď priamo v obsahu webstránky – napríklad eshop alebo predajný web, alebo ide o doplnok
- Práve ako doplnok je možné reklamu využiť na rôznych nekomerčných či spravodajských webstránkach, napríklad vo forme tzv. bannerov
- Veľmi silná reklama sa dá využiť aj v tzv. vyhľadávačoch, napríklad ako je Google, kde je možné si zaplatiť textovú reklamu priamo podľa toho, čo ľudia hľadajú a ide o cielenú – kontextovú reklamu
Email marketing
Emaily, pôvodne elektronická pošta slúžiaca na komunikáciu cez internet, mali nahradiť klasické listy a poštu. Do veľkej miery sa im to podarilo, no takmer už od počiatku sa stal email aj synonymom pre tzv. spam – čiže nevyžiadanú reklamnú poštu, ktorá zahlcovala emailové schránky po celom svete. Spam je aj dodnes stále veľkým problémom, no zároveň sa zvyšuje aj objem legálnej reklamy, ktorá sa takto rozosiela. Najmä v posledných rokoch sa znova email dostáva do popredia.
- Najčastejšie sa používa táto forma digitálneho marketingu na udržiavanie už existujúcich zákazníkov a to vo forme tzv. newslettrov
- Čo sa týka použitia, ide o veľmi jednoduchý typ reklamy, ktorý však v prípade globálneho rozosielania potrebuje aj potrebnú technickú podporu
- Existuje viacero špecializovaných internetových a emailingových agentúr, ktoré ponúkajú správu a rozosielanie emailovej reklamy na kľúč pre každú firmu
Sociálne siete
Sociálne siete patria medzi najnovšie komunikačné kanály, ktoré sú využívané aj na marketingové účely. V prípade sociálnych sietí ide znova o využitie pôvodne nekomerčného zámeru pre nadviazanie a udržiavanie vzťahov medzi ľuďmi, ktorý zažíva aktuálne obrovský nárast a má dosah celú populáciu globálne na celej planéte. Najznámejšou sociálnou sieťou u nás je asi Facebook, ale napríklad aj Twitter, Instagram alebo iné sociálne siete, ktoré sú celosvetovo populárne, sa u nás začínajú viac presadzovať.
- V rámci sociálnych sietí je možné si objednať klasickú textovú reklamu, ale napríklad aj zverejniť videoreklamu
- Viaceré sociálne siete slúžia priamo aj nepriamo na propagáciu značiek, obchodov, produktov alebo služieb
- Ide o kombináciu rôznych druhov a typov reklamných formátov, pričom potenciál je naozaj obrovský
Mobilné telefóny – mobilný marketing
Nástup mobilných telefónov bol prakticky totožný s internetom, ale veľmi dlhú dobu boli mobilné telefóny využívané čisto len na komunikáciu a dorozumievanie sa medzi ľuďmi. V prípade tejto komunikačnej platformy tomu bránilo dlhý čas nedokonalé technické spracovanie, no s príchodom lepších zariadení a zlepšením dostupnosti najmä internetu v mobilnom telefóne sa začal presadzovať aj mobilný marketing.
Telefonický marketing
Prapočiatky ale možno hľadať ešte v klasickom telefonickom marketingu, hoci ten s nárastom mobilných telefónov dosiahol významný skok. V prípade tohto typu marketingu ide o osvedčené a tradičné reklamné hovory, ktorých cieľom je obvykle predstaviť potencionálnemu zákazníkovi produkt a presvedčiť ho na kúpu. Podobne to funguje aj pri službách, hoci s príchodom modernejších komunikačných kanálov sa je táto forma mierne v úzadí.
- Pri telefonickom marketingu ide o najjednoduchšiu schému, ktorá sa využíva na podporu predaja služieb či produktov
- Vďaka rozšírenosti mobilných telefónov v posledných rokoch toto najstaršie odvetvie opäť mierne stúpa, hoci je stále v pozadí iných kanálov
- Najčastejšie realizujú telefonickú reklamu tzv. call centrá, ktoré ponúkajú svoje služby menším aj väčším značkám a podnikateľom
SMS
S príchodom krátkych textových správ najmä koncom 20. storočia vzrástol aj význam SMS marketingu. U nás táto forma digitálnej reklamy zažívala najväčší boom počas prvých 10 rokoch 21. storočia, ale aj dnes je táto forma už mierne v úzadí, čo súvisí celkovo s tým, že ľudia posielajú stále menej SMS správ a využívajú iné formy nehlasovej komunikácie prostredníctvom mobilných telefónov. V prípade SMS správ šlo tiež o reklamné správy nabádajúce na kúpu služby alebo tovaru.
- SMS správy sa využívali pri predaji bankových produktov, finančných a poistných produktov a upozorňovali najčastejšie na akcie a zľavy
- Odoslanie je automatizované a vykonáva sa prostredníctvom výpočtových zariadení, pričom sa aplikuje na viac telefónnych čísel naraz
- Aj tieto marketingové služby poskytujú špecializované obchodné spoločnosti zamerané na digitálnu reklamu a to na mieru pre každého zákazníka
Aplikácie
Mobilná reklama a marketing sú v dnešnej dobe zastúpené najmä aplikáciami do tzv. inteligentných telefónov. Ide o najnovšiu formu mobilnej reklamy, ktorá cieli najmä na komunikačnú platformu aplikácií rôzneho druhu, ktoré poskytujú informácie alebo sprostredkujú nejaké služby pre užívateľov mobilných telefónov. Prostredníctvom umiestnenia reklamnej správy alebo inej formy reklamného odkazu je možné zároveň financovať aj rozvoj týchto aplikácií.
- V aplikáciách sa najčastejšie využíva tzv. kontextová reklama, čo znamená presné cielenie typu a obsahu reklamy podľa typu a obsahu aplikácie
- Táto reklama funguje samostatne, pričom väčšinou sú aplikácie vyvíjané profesionálnymi firmami alebo jednotlivcami a reklama sa do nich vkladá až externe
- Existuje viacero reklamných sietí, čiže komerčných spoločností, ktoré umožňujú zadávateľom reklamy (značkám) zvoliť si presné cielenie reklamy podľa sociálno-ekonomických kritérií alebo geografických kritérií