- Podnikam.sk
- Články
- Financovanie
- Ako investovať
- Férovejšie jednanie bánk voči klientom priniesla novela zákona o platobných službách
Férovejšie jednanie bánk voči klientom priniesla novela zákona o platobných službách
Prezident SR Ivan Gašparovič podpísal novelu zákona o platobných službách, ktorá má účinnosť od 1. decembra tohto roka. Mali by sa tak zjednotiť postupy bánk v rámci Európskej únie a zaviesť novinky ako napríklad kiosky správnych poplatkov a ďalších zariadení, ktoré úplne zautomatizujú platenie za vybavovanie dokladov na polícii alebo katastrálnom úrade.Novinky v bankových službáchKlienti bánk by mali od decembra, kedy nadobudla účinnosť novela zákona o platobných službách pocítiť, že banky sú k nim ústretovejšie v oblasti poskytovania služieb pri vedení a spravovaní uložených finančných prostriedkov. Zmeny, ktoré by mali docieliť zjednotenie postupov v rámci krajín EÚ sa týkajú vedenia bežných účtov, výpisov, poplatkov, platobných služieb, transakcií s platobnými kartami a inkás.Podľa novely zákona je banka povinná poskytnúť fyzickej osobe raz mesačne bezplatný výpis z účtu, môže to však urobiť aj elektronicky alebo na požiadanie na pobočke. Banky ďalej budú musieť vrátiť klientovi pomernú časť poplatku pri zrušení účtu, taktiež budú musieť zrušiť spoplatňovanie transakcií dvoma poplatkami. Stávalo sa totiž, že klient, ktorý napríklad vybral peniaze z bankomatu konkurenčnej banky, tak okrem poplatku s tým spojeným zaplatil aj tzv. účtovnú položku.Z novely ďalej vyplýva, že zákon umožňuje klientom našich bánk používať inkaso aj iným spôsobom ako doteraz. Súhlas k inkasu môže od platiteľa okrem banky platiteľa dostať aj príjemca alebo banka príjemcu.V rámci platobných kariet fyzická osoba zodpovedá za škodu, ktorá vznikla použitím karty pri neautorizovanej transakcii a kvôli nedbanlivosti klienta len do výšky 100 eur. Neplatí to však v prípadoch podvodného konania klienta, či jeho úmyselného neplnenia povinností. V prípade zrušenia karty má klient nárok na vrátenie alikvotnej časti ročného poplatku za vydanie alebo obnovu karty, taktiež sa budú musieť zrušiť poplatky súvisiace so zablokovaním platobnej karty. Lehota na reklamovanie transakcie kartou je 13 mesiacov.Novinky v oblasti kioskov správnych poplatkovNovela vyšla v ústrety všetkým občanom pri vybavovaní potrebných dokladov na polícii alebo katastrálnom úrade. Zavádza tzv. kiosky správnych poplatkov, teda automaty, ktoré budú pracovať automaticky, občan si na ňom zvolí len to, čo chce na príslušnom úrade vybaviť – napríklad občiansky alebo vodičský preukaz, či prihlásiť vozidlo do evidencie. Kiosk mu ukáže akú konkrétnu sumu má do neho vhodiť, občan zaplatí a zároveň mu kiosk vydá doklad o zaplatení. Takéto zariadenia by sa mali nachádzať priamo na príslušných úradoch, zatiaľ je známe umiestnenie na policajných staniciach a pobočkách katastrálnych úradov. Pri vybavovaní na policajnej stanici občania už viac nebudú musieť kupovať kolky, na pobočkách katastrálnych úradov budú automatické vydávače kolkových známok , ktoré budú zabezpečovať automatický výdaj 8 nominálnych hodnôt kolkových známok separátne a zároveň musia byť zabezpečené ochrannými mechanickými a elektronickými prvkami.Kiosky by mali urýchliť vybavovanie a tiež znížiť možnosť falšovania kolkových známok. Súčasťou kioskov bude aj vyvolávací systém, ktorý prideľuje čakajúcim poradové číslo a podľa príslušnosti daného úkonu ich zavolá k príslušnej priehradke.Jednotlivé ministerstvá do pôsobnosti ktorých spadajú kiosky momentálne vypisujú a uzatvárajú výberové konania na výber dodávateľov kioskov a zariadení pre výdaj kolkových známok.jl