Ako urobiť inventarizáciu majetku a záväzkov v roku 2024?
Inventarizácia majetku, záväzkov a vlastného imania overuje, či stav majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Povinnosť inventarizácie hmotného a nehmotného majetku vyplýva zo zákona o účtovníctve a vykonáva sa najmenej raz za 4 roky.
Inventarizácia zásob a peňažných prostriedkov
Inventarizácia sa vykonáva ku dňu zostavenia riadnej alebo mimoriadnej účtovnej závierky. Inventarizácia zásob a peňažných prostriedkov sa môže vykonávať aj v priebehu účtovného obdobia.
Inventarizácia peňažných prostriedkov v hotovosti je potrebné vykonať najmenej 1-krát za účtovné obdobie. Peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
V prípade, že skutočný stav zistený inventarizáciou je vyšší ako účtovný, hovoríme o prebytku. V opačnom prípade sa jedná a manko (pri peňažných prostriedkoch – schodok).
Manko môže vzniknúť:
- Živelnou pohromou
- Odcudzením majetku neznámym páchateľom (po potvrdení políciou)
- Odcudzením majetku známym páchateľom
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Vzniká pri manku daňová povinnosť?
- Manká a škody
- Vrátenie odpočítanej DPH pri krádeží tovaru
- Praktické príklady
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.