- Podnikam.sk
- Články
- Dane
- Daň z príjmu
- Aké náklady si môžete uplatniť na kanceláriu v byte/dome podnikateľa v roku 2023?
Aké náklady si môžete uplatniť na kanceláriu v byte/dome podnikateľa v roku 2023?
Pracovať z bytu alebo z rodinného domu je pre mnohých podnikateľov samozrejmá a hlavne prijateľnejšia verzia, než si zbytočne prenajímať kancelárske alebo obchodné priestory. Podnikanie prevádzkované v kancelária v byte alebo v dome podnikateľa so sebou prináša aj náklady. Pri nákladoch rozlišujeme dve verzie podnikania a s nimi spojené uplatňovanie daňových výdavkov. Podnikanie v rodinnom dome (byte) bez zriadenia riadnej prevádzky, alebo podnikanie v rodinnom dome so zriadením riadnej prevádzky. Kedy je ktorý spôsob výhodnejší a čo je potrebné urobiť z hľadiska legislatívy?
Podnikanie v dome alebo byte bez zriadenia prevádzky
Prvý spôsob, teda bez zmeny účelu využívania obytnej plochy a zriadenia riadnej prevádzky, je vhodný najmä pri vykonávaní rôznych duševných činností, alebo pri poskytovaní služieb, pri ktorých nie je potrebné, aby zákazníci chodili za podnikateľom do oficiálnych priestorov a on zároveň nemusí mať žiadne skladové ani obchodné priestory. Jedná sa napríklad o činnosti ako je vedenie účtovníctva, programovanie, tvorba web stránok, tvorba odborných publikácií a článkov, sprostredkovanie poistenia, poradenské činnosti, koučing a iné.
V takýchto prípadoch podnikateľ nemá zriadenú oficiálnu prevádzku, k práci mu stačí počítač, telefón, jeden pracovný stôl a spotrebný materiál. Ak podnikateľ nežiadal o zmenu obytných priestorov na nebytový priestor používaný na podnikanie, v takomto prípade si nedáva do nákladov ani výdavky spojené s platením nájmu a energií za tento priestor.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.