Jednáte ako profesionál? Čo je pritom veľmi dôležité?
Ak pôsobíte ako podnikateľ, rokovania rôzneho druhu patria k vašim bežným aktivitám. Či už jednáte o uzatvorení obchodnej zmluvy, potenciálnej akvizícii, s vašimi dodávateľmi alebo podriadenými pracovníkmi, jedným zo zásadných faktorov, ktorý tieto rokovania významne ovplyvňuje, je poznanie.
Pred akýmkoľvek jednaním je totiž veľmi dôležité zozbierať čo najviac detailných informácií o danom probléme. Ďalším z kľúčových faktorov je vaša ochota robiť kompromisy. Ak však dobre poznáte detaily, viete sa lepšie rozhodnúť, v akých bodoch ste ochotní poľaviť a na ktorých budete trvať. Ak máte možnosť vopred sa oboznámiť s predmetnou problematikou a preštudovať si súvisiace materiály, je to tiež vždy veľkou výhodou.
Veľkým umením všetkých profesionálov na tomto poli je schopnosť vedieť v správnej chvíli ustúpiť a netrvať na svojom za každú cenu. Ľudia potrebujú byť presvedčení o tom, že robia len to najlepšie. Ak teda dokážete ustúpiť, budú aj oni náchylnejší k ústupkom na ich strane. Dôležité je aj to, aby ste druhej strane vedeli poskytnúť presvedčivé argumenty na podporu vašich tvrdení. Ak totiž budete trvať na niečom, čo nebudete vedieť relevantne odôvodniť, len ťažko ich presvedčite o tom, aby povolili.
Ďalším dôležitým faktorom je vedieť, s kým je jednáte. Ak rokujete ako manažér, vaša pozícia je iná, ako keď ste zamestnanec. Dôležité je pritom napríklad aj poznanie organizačnej štruktúry spoločnosti, s ktorej zamestnancami prichádzate do kontaktu. Nezabúdajte ani na určitú kultúru vášho prejavu. Toto je biznis. Takýto prejav by mal byť vždy pokojný a s určitou dávkou dôstojnosti. Nezvyšujte hlas a neodchádzajte z miestnosti. Ak vám niečo nie je jasné, radšej požiadajte o vysvetlenie. S uvedeným ide ruka v ruke ovládanie vašich emócií.
Ak sa rokovanie nevyvíja podľa vašich očakávaní, môžete požiadať o jeho odloženie s uvedením presvedčivých argumentov, prečo tak chcete urobiť. Môže to byť napríklad situácia, kedy sa pri rokovaní objavia nové skutočnosti, o ktorých ste predtým nevedeli a tak k nim nedokážete zaujať relevantné stanovisko v danom momente. Môže ísť o právnu či inú odbornú záležitosť, ktorú by mali najprv posúdiť odborníci z danej oblasti, ktorí pre vás pracujú alebo s ktorými spolupracujete.
Byť dobre pripravení a vedieť zachovať chladnú hlavu vo všetkých situáciách tak možno považovať za dva veľmi dôležité faktory úspešného rokovania. K nim samozrejme možno pridať aj množstvo ďalších ako presvedčivosť, vytrvalosť, ochota, snaha či otvorenosť. Vhodne zvolený štýl komunikácie tiež urobí svoje. Ak rokujete s cudzincom, znalosť jeho rodného jazyka a komunikácia v tomto jazyku je vždy vítanou, pretože pomôže zbúrať určité bariéry.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.