- Podnikam.sk
- Články
- Odvody
- Odvody do sociálnej poisťovne
- Najčastejšie chyby klientov pri úhrade platieb do Sociálnej poisťovne
Najčastejšie chyby klientov pri úhrade platieb do Sociálnej poisťovne
Každá fyzická a právnická osoba, ktorá je odvádzateľom poistného, má v informačnom systéme Sociálnej poisťovne (SP) svoje saldokonto.
Výnimkou je fyzická osoba – zamestnanec, ktorá je poistencom a má v Sociálnej poisťovni individuálny účet poistenca. Ďalšou výnimkou sú fyzická osoba – SZČO, alebo dobrovoľne poistená osoba (DPO), ktoré sú odvádzateľmi poistného a majú aj saldokonto a indviduálny účet poistenca.
Fyzické a právnické osoby posielajú Sociálnej poisťovni platby (poistné, penále, pokuty…) na účty svojej miestne príslušnej pobočke SP. Čísla účtu sa klienti dozvedia priamo vo svojej miestne príslušnej pobočke alebo na internetovej stránke Sociálnej poisťovne.
Ak však klienti pošlú platby na účet inej pobočky, komplikuje to situáciu – platba sa stane neidentifikovanou. Takúto platbu si pobočky následne musia na žiadosť klienta alebo po vlastnej kontrole „prehadzovať“ a kým sa nepreúčtujú, klient sa medzičasom môže ocitnúť v zozname dlžníkov (nad 3,32 eur).
Neidentifikovateľné platby
Problémom sú najmä neidentifikované platby. Vznikajú rôzne. Najčastejšie chyby, s ktorými si zamestnanci SP neporadia bez spolupráce s klientom, sú nedostatky pri uvádzaní identifikačných údajov pri platbách (variabilný, konštantný a špecifický symbol).
Chýba variabilný symbol alebo je nesprávne uvedený
Ak pri platbe chýba variabilný symbol (VS), Sociálna poisťovňa ju nemôže priradiť správnemu platcovi poistného.
Ako VS musí byť uvedené IDENTIFIKAČNÉ ČÍSLO buď zamestnávateľa, alebo SZČO alebo DPO, ktoré odvádzateľ dostane od Sociálnej poisťovne pri registrácii. Ide o 10-miestne číslo.
- Začína sa číslicou 1 pri právnických osobách –zamestnávateľoch, ktorí zamestnávajú najmenej 1 zamestnanca.
- Číslicou 2 sa VS začína pri fyzických osobách – zamestnancoch.
- Číslicou 3 pri SZČO.
- Číslicou 6 pri DPO.
- Číslica 7 je začiatkom VS pri dodatočne dobrovoľne dôchodkovo poistených osobách (ktoré si napríklad doplácajú poistné počas prerušenia poistného, alebo za obdobie, počas ktorého boli evidovaní na úrade práce, resp. počas štúdia).
- Číslicou 9 sa začína VS pri zahraničných zamestnávateľoch.
Častou chybou je aj nesprávne uvedený VS, na základe čoho rovnako nemôže informačný systém SP automaticky priradiť platbu správnemu platiteľovi poistného. Namiesto 10-miestneho variabilného systému klient nesprávne uvedie rodné číslo alebo obdobie, za ktoré platbu odvádza, resp. dá o jedno číslo menej.
Nesprávny konštantný symbol
Dôležité je tiež uvádzať správne konštantný symbol (KS), pretože informačný systém SP pomocou neho rozlišuje účel platby (či ide o poistné, predpísané poistné, penále, sankciu, dávky, regres).
Ak klient nesprávne uvedie KS, platba sa identifikuje, ale nespáruje s predpisom, aj keď je správne uvedený VS. Je vhodné používať KS v tvare 3119 (zloženky, pokladňa), 3118 (bankový výpis), 3114 (na rozhodnutia), 1118 (sankcie – pokuty a penále), 4016 (regresy).
Neuvedený špecifický symbol
Podobne je to so špecifickým symbolom (ŠS). Klienti ho často ignorujú. Pomocou neho však Sociálna poisťovňa identifikuje, za aké obdobie platí klient poistné.
Zvyčajne sa dáva tvar MMRRRR (napr. za marec 2011 treba uviesť ŠS v tvare 032011). Výnimkou je tzv. predpísané poistné – vtedy sa do ŠS musí uviesť číslo rozhodnutia SP o predpísaní poistného (dostáva ho klient písomne od SP v rozhodnutí, ak sa ocitne medzi dlžníkmi).
Problémy so ŠS sa vyskytujú najmä u klientov, ktorí platia Sociálnej poisťovni prostredníctvom bankových trvalých príkazov – ak si zadá raz ŠS ako niektorý mesiac a rok, napr. v tvare 012011 a každý mesiac mu platba odchádza s tým istým údajom (012011), v informačnom systéme SP sa to javí ako chyba.
Radíme preto, ak si to v banke neviete nastaviť ako premenlivý údaj podľa mesiacov roka, aby radšej neuvádzajte žiadny ŠS a, zároveň, dbajte na správne uvedené čísla VS a KS.
Chyby pri ŠS sa často objavujú u samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO), ktoré si dajú do trvalého príkazu v banke dátum odchodu platby v tom istom mesiaci, za ktoré platia poistné.
Napríklad živnostník platí za január 2011 a dátum odchodu platby z trvalého príkazu si nastaví na 30. deň mesiaca (30.1.), v informačnom systéme však dochádza k preplatku a zbytočnému vyhľadávaniu priebehu platby, pritom by stačilo, aby si podnikateľ stanovil dátum odchodu platby na prvé dni nasledujúceho mesiaca (napríklad 2.2.).
Zamestnávatelia by mali pri úhrade poistného uvádzať ŠS v tvare MMRRRR (mesačný výkaz) alebo v tvare MM99RRRR (výkaz).
Nesprávna suma platby
K nedostatkom patrí aj nesprávne stanovená suma platby – buď klient nepostrehne zmeny vo výpočte poistného z vymeriavacieho základu, alebo nezaplatí celú sumu poistného. Stáva sa tiež, že poistné platí klient, ktorý sa predtým nezaregistroval do evidencie Sociálnej poisťovne (ako zamestnávateľ, SZČO alebo DPO) – jednoducho si nepodal prihlášku a informačný systém ho nedokáže identifikovať.
Vyskytujú sa aj problémy s tým, že DPO sa neodhlási zo systému SP odhláškou a ocitne sa tak medzi dlžníkmi.
Ďalšie chyby
Ďalšie chyby vznikajú pri platbách, keď klient platí zo svojho účtu platbu za niekoho iného a Sociálna poisťovňa nevie identifikovať, za koho. Buď nie je uvedený správny VS danej osoby, za ktorú platí – nestačí jej meno uviesť v banke do poznámky Správa pre prijímateľa, aj keď to pomôže zamestnancom SP v „pátraní“ po osobe, ktorej treba v systéme platbu priradiť, ale trvá to istý čas a klient sa môže medzičasom dostať do zoznamu dlžníkov.
Chyby v saldokontách
Sociálnej poisťovne spôsobujú aj zamestnávatelia – právnické osoby – pri zasielaní platieb a výkazov. Stáva sa, že nepošlú výkaz, ale zaplatia – ich platby sa však v informačných systémoch „nespárujú“, a to napríklad spôsobí, že Sociálna poisťovňa neodvedie príspevky do 2. dôchodkového piliera, pretože nevie identifikovať, za ktorých zamestnancov má takýto platbu odviesť.
Stáva sa tiež, že zamestnávateľ, resp. právnická osoba zaplatí a pošle výkaz z chybami, takže v systéme SP nesedí registrácia poistencov (napríklad zamestnávateľ uvedie vo výkaze menej ľudí, než ich zaregistroval v Sociálnej poisťovni) a v saldokonte sa síce objaví platba, ale bez správneho výkazu rovnako nemôžu byť odvedené príspevky do 2. Piliera.
Zamestnanci môžu byť v dôsledku toho „postihnutí“ aj pri vybavovaní si úverov v komerčných bankách, ktoré si v Sociálnej poisťovni overuje výšku ich vymeriavacích základov a platieb. Rovnako sa Sociálna poisťovňa stretáva aj s tým, že zamestnávateľ/právnická osoba nepošle ani výkaz a ani nezaplatí.
Problémom sú aj platby zloženkami.
Je dôležité, aby klienti dodržiavali vzor písma a číslic, pretože čítacie zariadenie veľakrát neprečíta alebo prečíta nesprávne údaje a dosť ťažko sa potom taká platba identifikuje (často ani na pošte nevedia zloženku rozlúštiť).
Podobne je dôležité, aby exekútori zadávali správny variabilný symbol, do ŠS zadávali číslo rozhodnutia a do poznámky uviedli meno osoby alebo názov firmy, za ktorú posielajú vymoženú sumu alebo číslo rozhodnutia.Medzi časté nedostatky patrí aj nenahlásenie zmeny mena, zmeny adresy trvalého bydliska klienta či zmeny čísla účtu.
Pre zaujímavosť – Pobočka SP Bratislava registruje v priemere okolo 100 neidentifikovaných platieb denne, pričom začiatkom mesiaca ich počet prudko stúpa – až na 400 až 500 denne. Pátranie po pôvodcoch a účele platieb je manuálne a z časového hľadiska náročné.
Preto Sociálna poisťovňa upozorňuje klientov, aby venovali pozornosť svojim platbám a vyvarovali sa nesprávne uvádzaným identifikačným údajom a aby sledovali zmeny vo výške vymeriavacích základov a s tým súvisiacich odvodov. Len tak sa obe strany vyhnú nedorozumeniam a možnému zaradeniu do zoznamu dlžníkov Sociálnej poisťovne. |