Najhodnotnejšími značkami ostávajú Google, Apple a Microsoft
Trojica si udržala miesto spred roka, Amazon postúpil na štvrté miesto. Prvú päťku uzatvára Facebook.
Technologickí giganti Google, Apple, Microsoft, Amazon a Facebook okupujú prvých päť priečok rebríčka 2017 BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta, ktorý uverejnili spoločne WPP a Kantar Millward Brown. Ako spoločnosti informovali, všetky tri firmy si udržali svoje pozície z vlaňajška. Hodnota značky Google narástla za posledný rok o 7 % na 245,6 mld. USD, v prípade Apple o 3 % na 234,7 mld. USD a Microsoft si pripísal 18 % na 143,2 mld. USD.
Spoločnosť Amazon sa vyšvihla zo siedmeho na štvrté miesto. Amazon dosiahol najväčší nárast dolárovej hodnoty zo všetkých značiek v rebríčku Top 100, rástol o 40,3 mld. USD, čiže o 41 % na 139,3 mld. USD. Facebook na piatej priečke rástol o 27 % na 129,8 mld. USD. Ako WPP a Milward upozornili, štvrtina celkovej hodnoty všetkých značiek zastúpených v rebríčku je tvorená súčtom hodnoty prvých piatich značiek rebríčka, čím len zdôrazňujú svoje dominantné postavenie na súčasnej obchodnej mape sveta.
Šiesta priečka patrí telekomunikačnému operátorovi AT&T, na siedmom mieste sa umiestnila Visa. Čínska značka Tencent postúpila z jedenásteho miesta na ôsme, vďaka rastúcej návštevnosti svojej sociálnej platformy WeChat. Adidas bol najrýchlejšie rastúcou značkou v percentuálnom náraste (+ 58 %, 8,3 miliardy dolárov), nasledovaný čínskou značkou prémiového alkoholu Moutai (+ 48%, 17 miliárd dolárov).
V tomto roku vzrástla celková hodnota všetkých značiek rebríčka Top 100 o 8 % na 3,64 bil. USD, kým vlani to bol rast o 3 %. Počet značiek s hodnotou presahujúcou 100 mld. USD vzrástol zo šesť na deväť. Celková hodnota značiek rebríčka vzrástla od roku 2006, kedy bol rebríček uvedený prvýkrát, o 152 %.
Obchod bol pre tento rok najrýchlejšie rastúcou kategóriou, zvýšil svoju hodnotu za posledných 12 mesiacov o 14 %. Hlavnými ťahúňmi rastu sú online obchodné značky Amazon a Alibaba, ktoré ako väčšina pôvodne internetových značiek rozširujú svoje obchodné kanály o kamenné obchody. Celková hodnota značiek online obchodníkov vzrástla od roku 2006 o 388 %, zatiaľ čo hodnota tradičných obchodných značiek klesla o 23 %, pretože si podľa zostavovateľov rebríčka dali načas s prispôsobením svojej ponuky a rozšírením o online.
Tab. The BrandZ Top 10 Najhodnotnejších značiek sveta 2017
Poradie 2017 | Značka | Kategória | Hodnota značky 2017 (miliardy USD) | Zmena v hodnote značky | Poradie 2016 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Technológie | 245,581 | +7 % | 1 | |
2 | Apple | Technológie | 234,671 | +3 % | 2 |
3 | Microsoft | Technológie | 143,222 | +18 % | 3 |
4 | Amazon | Retail | 139,286 | +41 % | 7 |
5 | Technológie | 129,8 | +27 % | 5 | |
6 | AT&T | Telekom | 115,112 | +7 % | 4 |
7 | Visa | Platby | 110,999 | +10 % | 6 |
8 | Tencent | Technológie | 108,292 | +27 % | 11 |
9 | IBM | Technológie | 102,088 | +18 % | 10 |
10 | McDonald’s | Rýchle občerstvenie | 97,723 | +10 % | 9 |
Zdroj: WPP, Kantar Millward Brown
(1 EUR = 1,1249 USD)