Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

O zálohovaní sa rozpráva čoraz viac. Ako to bude vyzerať v obchodoch?

Tcs_lifestyle_d 1.jpg
Foto: Tomra
27. mája 2021 Autor Informačný servis Tlačiť

Zálohovanie jednorazových obalov na Slovensku sa spúšťa už od januára budúceho roka. Obchodníci preto práve v týchto dňoch rozhodujú o tom, ako vlastne bude proces vyzerať.

Veľký krok, ktorý sa konečne stáva realitou. Aj tak sa dá opísať proces tvorby systému zálohovania PET fliaš a plechoviek. Zákon, ktorý definoval podstatné body, určuje začiatok zálohovania na 1.1.2022. Intenzívne prípravy na zrealizovanie myšlienky, ktorá zmierni zaťaženie životného prostredia, tak naďalej prebiehajú.

O zálohovaní sa vedie čoraz širšia debata aj medzi verejnosťou, ktorú veľká novinka zaujíma. Podľa prieskumu Slovenskej agentúry životného prostredia až 86 % ľudí podporuje zálohový systém ako správne riešenie problému s veľkým množstvom odpadu.

Foto: Tomra

Dve podoby zálohovania

Obchodníci, ktorí budú pre správne fungovanie zálohovania kľúčoví, rozhodujú momentálne o tom, akú podobu bude mať vracanie jednorazových obalov priamo v obchodoch. Prevádzky, ktoré majú do 300 m2, majú podľa zákona povinnosť zapojiť sa do procesu zbierania jednorazových obalov.

Majitelia obchodov majú na výber z dvoch možností:

Ručný zber obalov

  • Zákazníci vrátia použité obaly pri pokladniach
  • Zber obalov je v kompetencii zamestnancov
  • Vrátenie zálohy zákazníkovi vykonávajú zamestnanci
  • Obchod obaly znehodnocuje a uskladňuje vo vyhradených priestoroch

Zber pomocou recyklomatov

  • Automat prijíma a rozpoznáva obaly
  • Triedi, znehodnocuje a skladuje obaly
  • Komunikuje so zákazníkmi a vypláca zálohy
  • Obchodu prináša užitočné dáta

Z porovnania oboch možností je zrejmé, prečo sú recyklomaty ideálnym riešením. Obchodníkom šetria čas, priestor, a tiež hodiny práce zamestnancov. Zároveň recyklomat vyplatí zálohu bez možnosti pochybenia,“ vysvetľuje Roman Postl, konateľ spoločnosti TOMRA Collection Slovakia. Recyklomaty spoločnosti TOMRA už pre slovenský trh verifikoval aj Správca zálohového systému.

Employee with pad notifyassist.jpg
Foto: Tomra

Obchodníci by mali ísť príkladom

Podľa prieskumov TOMRA sa aj zákazníci pri zálohovaní rozhodujú na základe určitých kritérií. A práve recyklomaty budú pre nich lákadlom. „Máme recyklačné automaty po celom svete a na základe pozorovaní vieme, že zákazníci sa vracajú do tých obchodov, kde majú najlepšiu skúsenosť sú zálohovaním. Obchodníkom sa teda investícia do recyklomatov vráti aj v tejto podobe,“ tvrdí Roman Postl.

Spotrebitelia sa však zameriavajú aj na environmentálnu stránku. Napríklad vo Veľkej Británii podľa prieskumu TOMRA až 93 % opýtaných uviedlo, že práve obchodníci by mali ísť v recyklácii a zálohovaní príkladom. Aj preto experti v tejto oblasti tvrdia, že investícia do recyklomatov sa vyplatí aj majiteľom tých prevádzok, ktoré nemajú povinnosť zálohovať.

Venujeme teraz množstvo času komunikácii s obchodníkmi. Vidíme, že si uvedomili veľký potenciál recyklomatov vo svojich prevádzkach a veríme, že si vyberú múdro. Sme presvedčení, že vďaka spoločnému úsiliu Slovensko od januára 2022 úspešne vstúpi do novej kapitoly hospodárstva a pridá sa k úspešným krajinám,“ uzatvára Roman Postl.

Informačný servis

K téme

Témy

PRTOMRAzálohovanie

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Správy

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

október

11oct8:30Nastavenie zmluvných vzťahov IT spoločnosti s programátormi a zákazníkmi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva, zákony

11oct8:30Zamestnávanie a živnostníci - ako postupovať legálne a v medziach zákona8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

11oct8:30Nastavenie zmluvných vzťahov IT spoločnosti s programátormi a zákazníkmi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva, zákony

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X