
Od nápadu k biznisu s Daliborom Jakušom, zakladateľom Profesia.sk

Pracovný portál Profesia vznikol ako projekt jedného človeka, získal venture investora a nakoniec aj strategického majiteľa. Jeho zakladateľ Dalibor Jakuš v súčasnosti hodnotí nové nápady pre akcelerátor HackFwd, ktorý ponúka startup firmám od 90-tisíc do 180-tisíc eur na jeden rok.
„Tieto sumy sú jasne dané a slúžia na to, aby sa projekt dostal z fázy myšlienky do reálneho produktu. Momentálne je to podľa mňa asi najjednoduchšia cesta pre začínajúci biznis, ako sa posunúť dopredu,“ vysvetľuje. Slovenský trh je totiž príliš malý pre samostatné rizikové fondy. Pôsobia na ňom skôr pobočky z Česka či Rakúska. Začína sa aktívne hovoriť o zárodkovom „seed“ kapitále či o anjelských investoroch, ale o venture kapitalistoch už menej.
„Anjelskí investori investujú rádovo v desaťtisícoch eur. Potom máme akcelerátory. V Prahe je to Startup Yard, je tu paneurópsky HackFwd, v Silicon Valley je to Y Combinator. Ony majú presne určenú výšku investície,“ hovorí Jakuš.
Peniaze z akcelerátora väčšinou smerujú do základného imania firmy. Slovenské zákonodarstvo podľa Jakuša s touto formou akoby rátalo, ale v zahraničí sú väčšinou prispôsobení. Ak sa projekt úspešne rozbehne, predá akcelerátor podiel novému investorovi, alebo zostane vo firme a nový majiteľ do nej vstúpi formou navýšenia základného imania.
Myšlienka a človek
V akej fáze musí byť projekt, ktorý sa chce uchádzať o takúto investíciu? „Myšlienka a človek. Samozrejme, myšlienka je dôležitá, ale ak nie som presvedčený, že ju ten človek dokáže zrealizovať, potom je to zbytočné,“ upozorňuje Jakuš.
V prípade HackFwd musí žiadateľ vyplniť webový formulár. Požaduje sa pomerne komplikovaný postup pri vyplnení biznis plánu, nezahŕňa však veľa čísiel. Skôr záleží na tom, či projekt má zmysel a šancu niekam dospieť. Teda či existuje reálny trh.
Podľa Jakuša je momentálne v kurze slovo SoLoMo – social, local, mobile. Všetci sa snažia vyvíjať aplikácie založené na sociálnych, lokalizačných a mobilných službách.
„Mňa potom veľmi poteší, ak niekto príde s B2B biznisom, ktorý rieši nejakú reálnu potrebu firmy. Ale tých je málo. Aplikácií na to, ako zohnať kamarátov do krčmy, sú už tisíce,“ poznamenáva.
Startupová komunita na Slovensku sa aktivizuje
Startupová komunita na Slovensku sa v poslednom období aktivizuje. Napríklad v Bratislave sa každý mesiac koná StartupCamp, podobne aj v Košiciach. Autori nápadov si tak môžu vymieňať skúsenosti, prípadne stretnú niekoho, s kým môžu neskôr spolupracovať.
Jedným z dobrých spôsobov pre úspešný projekt je vyriešiť problém, ktorý má ich samotný autor. Podobným spôsobom v podstate vznikol Facebook. „Máte problém a snažíte sa ho riešiť tak, aby ste boli spokojný. Ak si nekúpite vlastné riešenie, ako ho chcete predať niekomu inému?“ pýta sa Jakuš. Občas sa mu stáva, že nápad s novým produktom chce aj on sám.
„Jeden z projektov, ktorý na Slovensku vzniká, sa volá NewOutNow. Bude mi dávať avízo, keď vyjde nová kniha od autora, ktorého rád čítam, alebo nové CD od kapely, ktorú rád počúvam,“ hovorí. Keďže veľa číta a bežne nájde autora, od ktorého prečíta dve-tri knihy z nejakej série, nechce sa mu sledovať, kedy vyjde pokračovanie.
„Veľmi rád by som zadal meno autora do nejakej služby, keď niečo vyjde, nech mi pošlú link, ja si cez ňu kúpim knihu, oni získajú províziu a všetci sme šťastní. A určite má takúto potrebu veľa ľudí,“ dodáva Jakuš. A projekt nebude závislý len od návštevnosti a internetovej reklamy, ale získa aj reálny tok príjmov.
Zdroj: Rozhovor pripravil pre časopis Forbes Juraj Porubský, január 2012, ISSN: 1338-2527, str. 29
lm