Ohrozených je 3 tisíc pracovných miest, varujú pekári
Priemyselní pekári chcú čo najskoršie rokovanie s obchodnými reťazcami o cenovej politike.
Pekári už nechcú byť každý mesiac v strate
Priemyselní pekári pod veľkým tlakom obchodných reťazcov predávajú výrobky výrazne pod svoje náklady. Ak sa v najbližších troch mesiacoch nezmení cenová politika, možno očakávať závažné problémy v dodávkach čerstvého pečiva a ohrozenie takmer tritisíc pracovných miest na Slovensku.
Upozorňuje na to predseda Únie priemyselných pekárov Slovenska (ÚPPS) Slavomír Moravčík. Členovia únie chcú v čo najkratšom čase otvoriť rokovania o cenách najmä so zahraničnými obchodnými reťazcami. Ak by sa nedohodli, viaceré pekárne avizujú prerušenie výroby a hromadné prepúšťanie.
„Pekári už ďalej odmietajú tolerovať stav, kedy dosahujú každý mesiac hospodársku stratu, pričom marža obchodných reťazcov sa pohybuje až na úrovni okolo 40 %. Priestor na rokovanie tu teda rozhodne je a bude záležať už len na serióznosti prístupu jednotlivých odberateľov,“ uviedli zástupcovia ÚPPS. Pekári poukazujú na to, že súčasná finančná situácia im neumožňuje investovať do technického vybavenia a do lepších pracovných podmienok svojich zamestnancov.
Pod cenu vyrábajú chleba aj sendviče
Moravčík konštatuje, že ekonomicky oprávnené náklady na výrobu jedného kilogramu pšenično-ražného chleba predstavujú 0,6957 eura, pričom niektoré zahraničné reťazce ho požadujú od pekárov len za cenu okolo 0,5 až 0,55 eura. Pri 400-gramovom sendviči sú pekári v strate 0,15 centu.
Ekonomicky oprávnené náklady vybraných pekárenských výrobkov stanovil Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva na základe podkladov desiatok priemyselných a remeselných pekární.
Podľa obchodníkov pekáro zavádzajú
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združujúca spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku prevádzkujú stovky maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok, hovorí o zavádzajúcich informáciách zo strany únie pekárov, ktorá obviňuje reťazce z nátlaku.
„Tvrdenie ÚPPS o 40-percentnej obchodnej marži obchodníkov pri pekárenských výrobkoch považujeme za zavádzajúce, pretože mechanicky vyrátaný rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou výrobku, ako to urobila ÚPPS, nie je ziskom, keďže predajcom vznikajú aj ďalšie náklady, vrátane DPH,“ uviedla predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Ako pokračovala, cenová politika obchodu vychádza z aktuálnej situácie na trhu a predajné ceny preto stanovujú jednotlivé obchodné reťazce vždy autonómne a podľa vlastného uváženia. Podotýka, že členovia aliancie rokujú priebežne a samostatne so svojimi dodávateľmi o otázkach vzájomnej spolupráce, vrátane cien, k obsahu rokovaní sa však pre dôvernosť nevyjadrujú.