Nedostatok peňazí trápi každého tretieho Slováka, pätina má strach z rastu cien a inflácie. Navyše, deväť z desiatich obyvateľov SR uvádza, že na zmeny cien reagujú citlivejšie ako pred rokom.
Ako ďalej vyplýva z prieskumu spoločnosti GfK, viac než polovica Slovákov (58 %) sa obáva straty zamestnania, prípadne zhoršeného zdravotného stavu a chorôb.
Obávajúci sa zákazník napriemerne často kupuje alkohol
Spotrebiteľská dôvera je na Slovensku podľa GfK dlhodobo v negatívnych číslach, avšak neznamená to, že všetci občania sú naladení negatívne. Z prieskumu totiž vyplýva, že 14 percent obyvateľov krajiny vidí svoju budúcnosť optimisticky. Najväčšiu časť, konkrétne 44 %, tvoria obyvatelia s obavami, ktorých očakávania však nie sú také negatívne ako v prípade pesimistov (42%).
„Optimistickí spotrebitelia sú do väčšej miery domácností s vyššími čistými mesačnými príjmami na Slovensku, obávajúci sa nadpriemerne vyskytujú v skupinách so stredným príjmom, pričom pesimisti skôr s nižšími príjmami na domácnosť“ uviedol Ladislav Csengeri, vedúci oddelenia Consumer Panel Services spoločnosti GfK pre SR a ČR.
Optimistickí spotrebitelia podľa zistení GfK nenakupujú tak často, avšak hodnota ich nákupného košíka, ako aj ich výdavky sú najvyššie spomedzi všetkých typov spotrebiteľov. Najčastejšie navštevujú hypermarkety a drogérie. „Optimistickí spotrebitelia menej využívajú letáky a akciové nákupy, ale sú držiteľmi vernostných kariet a vo väčšej miere nakupujú aj drahšie bio potraviny,“ dodal Csengeri.
Obávajúci sa zákazníci pre zmenu v nadpriemernom množstve nakupujú alkoholické nápoje. Rovnako ako optimisti, aj oni sú podľa zistení GfK častými návštevníkmi hypermarketov. „U obávajúcich sa spotrebiteľov je najviac prítomný záujem o akcie a promo nákupy, ktoré v poslednom období vo výdavkoch domácností opäť posilnili. Je to práve táto skupina spotrebiteľov, ktorá posúva akciové nákupy smerom nahor,“ konštatoval Csengeri.
Pesimisti si do svojich nákupných košíkov najčastejšie vkladajú základné tovary dennej spotreby ako pekárenské a mäsové výrobky, a to najmä v blízkosti domova, supermarketoch, diskontoch a malých samoobsluhách. „Pesimisti na rozdiel od optimistov a obávajúcich sa spotrebiteľov nakupujú oveľa častejšie,“ uvádza GfK. Avšak hodnota ich košíka je najnižšia spomedzi všetkých typov zákazníkov. Táto skupina ľudí sa taktiež najčastejšie riadi letákovými akciami, vernostné karty využívajú najmä pre výhodné cenové ponuky.
Najviac optimistov je na západe krajiny
Optimistickí zákazníci sú nadpriemerne zastúpení na západe Slovenska, konkrétne v Bratislavskom a Trnavskom kraji, čo sú regióny s najvyššími priemernými platmi a najnižšou mierou nezamestnanosti. Optimisti však podľa GfK žijú aj na východe Slovenska v Košiciach. Obávajúci spotrebitelia sa nadpriemerne vyskytujú v Nitrianskom, Trenčianskom a z časti v Žilinskom a Bratislavskom kraji. V oblastiach s najvyššou nezamestnanosťou a najnižšími priemernými platmi majú nadpriemerné zastúpenie pesimisti. Ide hlavne o Prešovský a Banskobystrický kraj.
Spoločnosť GfK vznikla v roku 1934 v Norimbergu a pôsobí v oblasti prieskumu trhu a poradenstva v celosvetovom meradle. Svoje zastúpenie má na všetkých kontinentoch a zamestnáva vyše 12 tis. ľudí. V roku 2012 tržby GfK dosiahli 1,51 miliardy eur. Na Slovensku pôsobí v sektore prieskumov od roku 1993 a v priemere uskutoční 1000 projektov ročne.