Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Povinnosti e-shopov, na ktoré sa oplatí nezabudnúť!

ThinkstockPhotos 158580307
4. marca 2016 Tlačiť

Internetové podnikanie už nie je virtuálnym eldorádom a e–shopy zväzuje čoraz viac pravidiel a povinností.   

Nové pravidlo tohto roka 

Od januára 2016 pribudla e-shopom v rámci celej Európskej únie povinnosť informovať svojich zákazníkov o možnosti alternatívneho riešenia sporu medzi nimi a klientmi prostredníctvom európskej inštitúcie. Takúto povinnosť majú virtuálne obchody už od 9. januára, hoci oficiálne rozhodcovská platforma riešenia sporov on-line (RSO) začala fungovať až od 15. februára. Čo z toho ale vyplýva pre podnikateľov? Klient sa pri reklamácii,  alebo spore s prevádzkovateľom obchodu už môže obrátiť na orgán zriadený Európskou komisiou. V podstate ide o akéhosi mediátora, ktorý sa pokúsi spor medzi kupujúcim a e-shopom vyriešiť mimosúdnou cestou. Pre každého prevádzkovateľa e-shopu tak vyplýva povinnosť informovať klienta o možnosti riešenia on-line práve pomocou platformy RSO. 

Každý e-shop je povinný informovať o RSO 

Z novej povinnosti netreba mať obavy a jej splnenie nepredstavuje ani významnú záťaž. Pre každého prevádzkovateľa internetového obchodu to znamená jediné – na svojich stránkach zverejniť priamy odkaz na platformu RSO a odkaz musí byť viditeľný a jasne prístupný. Tak isto je potrebné k odkazu doplniť informáciu o existencii platformy RSO a možnostiach jej využitia. 

Ako môže vyzerať odkaz v praxi? 

Príkladom informácie na splnenie zákonnej povinnosti môže byť takýto obsah:

Vážení návštevníci,
dovoľujeme si vás informovať o možnosti uplatniť si voči nám vaše práva aj v rámci alternatívneho on-line riešenia sporu. On-line riešenie sporu zabezpečuje Európska komisia a slovenské kontaktné miesto riešenia sporov on – line (RSO).

Sťažnosť môžete podať prostredníctvom platformy riešenia sporov on-line (RSO) na stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm 

Sťažnosť by mala byť kvôli skracovaniu času potrebného na riešeniu sporu vybavená maximálne do 90 dní a možnosť sa netýka len klientov, ale aj samotného e-shopu, ktorý si rovnako voči spotrebiteľovi môže uplatniť svoje nároky  prostredníctvom európskej platformy. 

Reklamačný poriadok 

Novinka v podobe RSO neruší žiadnu z doterajších povinností, ktoré mali e-shopy plniť a povinnou výbavou  ostáva aj zverejnenie reklamačného poriadku. Ten by mal okrem postupu pri reklamácii mať uvedenú aj dĺžku záruky na tovar, záručné podmienky aj spôsob vybavovania reklamácie, a tak isto aj možnosť odstúpiť od zmluvy, alebo vrátiť tovar. Pri jeho príprave vám môže byť nápomocné združenie na ochranu spotrebiteľov. 

Nezabudnite sa identifikovať

Anonymita internetu sa končí v momente, keď klient príde na e-shop. Komplexnosť identifikačných údajov už dnes do veľkej miery hovorí aj o dôveryhodnosti vášho internetového obchodu. Nezabudnite na názov, obchodné meno a sídlo firmy,  právnu formu právnickej osoby, identifikačné číslo, adresu elektronickej pošty, telefónne číslo, názov a adresu orgánu dohľadu, ktorému vaša činnosť podlieha.  Dobré je pridať aj trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie.

Dajte si pozor na ochranu údajov 

Každý e-shop spracúva osobné údaje, a preto má povinnosť oznámiť svoj informačný systém na Úrade na ochranu osobných údajov. Takáto registrácia sa vypĺňa elektronicky a je bezplatná. Vykonať ju môžete priamo na stránke  Úradu na ochranu osobných údajov.

Oznámením informačného systému sa povinnosť prevádzkovateľa obchodu nekončí. Ďalším krokom je umiestnenie prehlásenia o ochrane osobných údajov na web stránku a samozrejme so všetkými údajmi je potrebné zaobchádzať v súlade so zákonom na ochranu osobných údajov.  

Zákony, ktoré sa oplatí mať v malíčku 

Pri príprave e-shopu netreba myslieť len na grafiku a funkčnosť objednávkového formulára. Okrem manuálu na redakčný systém je potrebné si preštudovať aj legislatívne normy, ktorými sa podnikanie na internete riadi.

Vo sfére e-commerce vám uľahčí život, ak budete poznať najmä tieto zákony:

  • Občiansky zákonník
  • Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode,
  • Zákon číslo102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku
  • Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
  • Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov
  • Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

e-shoplegislatívaPodnikám ako remeselníkPodnikám ako študentPodnikám na internetePodnikám na materskejPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Legislatívne zmeny

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X