S obchodnými prevádzkami je spojených viacero povinností.
Niektoré povinnosti sú spojené s prevádzkovou dobou a nákladmi, ktoré je možné si uplatniť ako daňové výdavky.
Za nesplnenie informačnej povinnosti sú pokuty
Samotná prevádzka sa môže nachádzať buď vo vlastných priestoroch prevádzkovateľa, alebo v prenajatých priestoroch. Pokiaľ sa prevádzka nachádza vo vlastných priestoroch, je potrebné, aby tento priestor bol zadefinovaný ako nebytový a v prípade uplatnenia daňových výdavkov za spotrebované energie mal namontované vlastné merače. Pokiaľ je prevádzka v prenajatých priestoroch, majiteľ takýchto priestorov väčšinou zabezpečí vlastné merače energií pre každú prevádzku alebo do zmluvy zakotví, že spotrebované energie sú obsiahnuté v dohodnutej platbe nájomného a nebudú sa samostatne doúčtovávať.
Samotnou prevádzkou a jej označením sa zaoberá Obchodný zákonník a prevádzkovou dobou, čo je oficiálne označenie otváracích hodín, sa zaoberá Zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten hovorí, že:
… na vhodnom a trvale viditeľnom mieste prevádzkarne musí byť uvedené
- obchodné meno a sídlo predávajúceho alebo miesto podnikania fyzickej osoby,
- meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne,
- prevádzková doba určená pre spotrebiteľa,
- kategória a trieda ubytovacieho zariadenia, ak ide o ubytovacie zariadenie.
Pozor na oznamovaciu povinnosť
Ďalej zákon o ochrane spotrebiteľa ustanovuje, že ak sa majiteľ prevádzky chystá dočasne uzavrieť prevádzku na dlhšie ako 24 hodín (pre dovolenku, chorobu, inventúru a pod.), musí na mieste, kde je uvedená prevádzková doba, označiť začiatok a koniec uzavretia prevádzkarne. Ak plánuje prevádzku zrušiť, potom je povinný informovať o tom zákazníkov oznamom na mieste, kde je uvedená prevádzková doba.
Detaily oznámenia a účtovanie nákladov
Oznámenie musí byť na tomto mieste umiestnené najneskôr 7 dní pred zrušením prevádzky. V ozname musí uviesť dátum zrušenie prevádzkarne, kde môže zákazník uplatniť svoju reklamáciu a kto a kde je povinný vyrovnať záväzky voči zákazníkom. Majiteľ o tom zároveň písomne informuje obec, na ktorej území je prevádzkareň umiestnená. Obec je povinná na požiadanie tieto informácie poskytnúť spotrebiteľovi.
Oznámiť zrušenie prevádzkarne musí nahlásiť aj svojmu živnostenskému úradu do 15 dní od zrušenia prevádzkarne. Za nesplnenie tejto povinnosti mu môžu udeliť pokutu až 663 €.
Povinnosti vyplývajúce z ustanovení Obchodného zákonníka a Zákona o ochrane spotrebiteľa a ich dodržiavanie môžu kontrolovať pracovníci Slovenskej obchodnej inšpekcie, pracovníci živnostenského odboru, pri reštauračných a pohostinských prevádzkach aj pracovníci Mestskej polície, teda zástupcovia obce.
Uplatnenie nákladov v súvislosti s obchodnou prevádzkou
Náklady spojené so zriadením a prevádzkovaním obchodnej prevádzky sú značné nielen z hľadiska toho, že je potrebné ju vybaviť a zásobovať tovarom alebo materiálom ale aj z hľadiska režijných nákladov. Čo všetko je možné uplatniť v súvislosti s obchodnou prevádzkou do daňových výdavkov/nákladov ?
- správne poplatky za jej zriadenie
- nájomné
- spotrebované energie (buď na základe vlastných meračov alebo v rámci dohodnutej sumy nájomného)
- odvoz komunálneho odpadu
- poplatok SOZA za šírenie hudobnej produkcie
- koncesionárske poplatky, ak má majiteľ prevádzky povinnosť ich platiť
- mzdové náklady na zamestnancov
- nákup tovaru alebo materiálu
- nákup majetku na zariadenie, či už jednorázovo alebo formou odpisov
- náklady na opravy a udržiavanie (so súhlasom majiteľa v prípade prenájmu)
- náklady na technické zhodnotenie vo forme odpisov (ak nie je dohodnuté, že ich uplatňuje vlastník nehnuteľnosti)
- daň z nehnuteľností
- režijné náklady na označenie prevádzky a pracovníkov
- reklamu
- náklady na zakúpenie a servis elektronickej registračnej pokladne