Slováci preferujú domáce výrobky viac ako v minulosti
Od roku 2012 sa o dve percentá každoročne zvyšoval podiel slovenských výrobkov v nákupných košíkoch slovenských spotrebiteľov.
Kým v roku 2012 tvoril podiel slovenských výrobkov v nákupoch 56 %, tak v minulom roku to bolo 60 % produktov. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti GfK Slovensko, o ktorých informovali predstavitelia občianskeho združenia Kvalita z našich regiónov pri príležitosti 2. ročníka Národného dňa na podporu ekonomiky Slovenska.
Z prieskumu vyplynul aj pozitívny trend v schopnosti odlišovať slovenské výrobky od zahraničných. V roku 2011 robilo problém odlíšiť domáce produkty od zahraničných 80 percentám opýtaných. O tri roky neskôr malo tento problém už len 37 % respondentov.
Slovenský pôvod najviac preferujeme pri mliečnych výrobkoch
V tomto roku prieskum GfK evidoval 20 % opýtaných, ktorým robí problém odlíšiť slovenské produkty od zahraničných. Pri nákupe Slováci najviac preferujú slovenský pôvod produktov v kategóriách mliečnych výrobkov, s podielom 84 %, mäsových výrobkov (81 %), ovocia a zeleniny (61 %) a v kategórii oleje a margaríny (59 %). Medzi výrobky, pri ktorých je slovenský pôvod preferovaný Slovákmi najmenej, patria prevažne drogistické výrobky.
Prezident podpísal zníženie sadzby DPH na vybrané potraviny
Preferencie domáceho a zahraničného pôvodu produktov spotrebiteľmi súvisia podľa prieskumu s vnímaním kvality jednotlivých produktov. Kategórie domácich produktov, ktoré spotrebitelia považujú za najkvalitnejšie, sú porovnateľné s domácimi produktmi, ktoré Slováci pri kúpe najviac preferujú. V kategórii hydinového mäsa napríklad 60 % opýtaných označilo domáce produkty za kvalitnejšie ako zahraničné, pri mäsových výrobkoch 59 %, mliečnych výrobkoch 58 % a pri ovocí a zelenine 48 % opýtaných.
Naopak domáce produkty, ktoré spotrebitelia považujú za najmenej kvalitné, sú podobné s domácimi produktmi, ktoré Slováci preferujú pri kúpe najmenej. O domácich prípravkoch na starostlivosť o pokožku si len 14 % opýtaných myslí, že sú kvalitnejšie ako zahraničné, o šampónoch a prípravkoch na vlasy 15 % a o výrobkoch na dentálnu hygienu 16 % opýtaných.
Autorom projektu je Kvalita z našich regiónov
Kúpu domácich výrobkov by mal podporiť aj Národný deň podpory ekonomiky Slovenska pod názvom „S hrdosťou si pýtajme slovenské“. Autorom projektu je občianske združenie Kvalita z našich regiónov.
Ako uviedla jeho predsedníčka Bohumila Tauchmannová, národný deň sa uskutoční v piatok 16. októbra. Cieľom projektu je podľa predsedníčky zmena spotrebiteľských zvyklostí občanov SR, aby si nie len v piatok, ale aj dlhodobo kupovali domáce produkty a podporili tak slovenskú ekonomiku a produkciu.
Kvalita z našich regiónov je občianske združenie, ktorého cieľom sú vzdelávacie, rozvojové a podporné programy pre spotrebiteľov, podpora slovenských prvovýrobcov a výrobcov, zvýšenie objemu predaja a podielu slovenských potravinárskych a nepotravinárskych výrobkov, produktov a služieb.