Slovenské firmy nie sú pripravené na jednotný európsky digitálny trh
Takmer dve pätiny (38 %) manažérov slovenských firiem doposiaľ vôbec nepočuli o jednotnom európskom digitálnom trhu, ktorý sa má podľa zámeru Európskej komisie stať realitou do roku 2020. Vyplýva to z vybraných priebežných výsledkov celoslovenského prieskumu, ktorý realizuje agentúra GfK v spolupráci s týždenníkom Trend a IT Asociáciou Slovenska (ITAS) exkluzívne pre konferenciu Infotrendy 2016. Až 58 % respondentov síce o stratégii nazvanej Digital Single Market niečo započulo alebo čítalo, detaily však nepoznajú.
Stratégiu EÚ poznajú iba štyri percentá firiem
Cieľom iniciatívy jednotného digitálneho trhu je zjednodušiť online obchodovanie v členských krajinách Európskej únie. Európska komisia chce sprehľadniť systém dane z priadnej hodnoty, modernizovať autorské právo a zvýšiť ochranu osobných údajov na webe.
„Zároveň sa snaží zrušiť roamingové poplatky, geografické obmedzenia pri poskytovaní niektorých služieb či obsahu, skresať doručovateľské poplatky a zrýchliť mobilný internet. Vo výsledku by tak malo vzniknúť prostredie, kde by mal byť predaj cez internet do celej EÚ rovnako jednoduchý ako predaj na Slovensku,“ konštatoval prezident ITAS Mário Lelovský.
Stratégiu EÚ detailne poznajú podľa predbežných výsledkov prieskumu GfK iba štyri percentá firiem, pričom ani jedna zo 134 spoločností, ktoré sa doposiaľ do prieskumu zapojili, nepodnikla žiadne opatrenia. „Slovenské firmy nielenže o stratégii jednotného digitálneho trhu veľa nevedia, ale sú aj prehnane optimistické. Iba päť percent z nich vidí v jednotnom digitálnom trhu ‚skôr hrozbu‘, alebo ‚určite hrozbu‘, zatiaľ čo zhruba polovica ‚určite príležitosť‘ alebo ‚skôr príležitosť‘,“ zhodnotil Lelovský.
Rovnako príliš optimistickí sú manažéri aj pri posudzovaní príležitostí a hrozieb zavádzania digitalizácie, ktorá je napríklad vo výrobných podnikoch známa ako Industry 4.0 alebo Inteligentný priemysel. Súhrnne označilo podľa predbežných výsledkov digitálnu transformáciu 65 % podnikov za „príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“.
Jednotný digitálny trh prinesie firmám nové príležitosti
Jednotný digitálny trh prinesie slovenským firmám podľa šéfa ITAS nové príležitosti. Podľa odhadov Európskej komisie môže prírastok tržieb dosiahnuť objem až o 4,15 mld. eur ročne. Ľahší prístup na obrovský trh EÚ tiež môže zlepšiť šance pre podnikanie firmám, ktorým bol doteraz miestny trh primalý.
Lelovský však upozorňuje, že jednotný digitálny trh a zvyšovanie inteligencie podnikov predstavujú pre firmy, obzvlášť z malej krajiny akou je Slovensko, aj reálne hrozby. „Hrozby sa dajú bez preháňania označiť ako existenčné. Stojíme na prahu novej vlny globalizácie, v ktorej veľkí hráči intenzívnejšie požierajú malých a využívajú svoju silu na ovládnutie ďalších trhov. V stávke je veľa – osudy firiem a v značnej miere aj budúcnosť celej našej ekonomiky,“ vysvetlil prezident.
ITAS preto v spolupráci so zastúpením Európskej komisie na Slovensku, ministerstvami financií a hospodárstva a partnermi organizuje celoslovenskú DSM Road Show 2016, ktorá sa bude konať počas apríla v šiestich mestách. „Chceme na nej podnikateľom a manažérom ukázať, ako sa na nastupujúce trendy pripraviť a čo by mali urobiť, aby nielenže zvýšili svoje šance na prežitie, ale aj na úspech v novodobej digitálnej ekonomike,“ uzavrel Lelovský.