Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Stephen R. Covey – Sedem návykov skutočne efektívnych ľudí

25. októbra 2010 Tlačiť

Počuli ste už o siedmych návykoch vysoko efektívnych ľudí? Ich autorom je Stephen R. Covey, ktorý je priekopníkom v tejto oblasti. Predtým, než si ich postupne rozoberieme musíme si uvedomiť, že jedine vtedy budú mať pre nás osoh, ak prijmeme nasledujúce skutočnosti:

  • najprv musíme jednotlivé návyky pochopiť,
  • následne si ich osvojiť,
  • odovzdať ich ďalej,
  • a nakoniec ich sami aplikovať v praxi.

Ako môžeme definovať návyk?Nižšie uvedené návyky nám pomôžu prepracovať sa od závislosti k nezávislosti, až po vzájomnú závislosť. Prvé tri, ktoré vymenujeme sú vlastne charakterové návyky, návyky vychádzajúce z nášho charakteru. Pomôžu nám vybudovať si zdravú sebadôveru a vnútornú istotu. Ďalšie tri sú osobnostné návyky. Sú vonkajším vyjadrením nezávislého charakteru. Súvisia s vytváraním a utužovaním vzťahov.

Ako vzniká návyk? Návyk vzniká tam, kde sa prekrýva znalosť, schopnosť a vôľa. Znalosť – čo mám urobiť, schopnosť – ako to mám urobiť a vôľa – chuť to urobiť. Ak čo i len jedna zložka chýba, nedá sa hovoriť o návyku.

Uvedieme jednoduchý príklad: chceme zlepšiť vzťahy na pracovisku. Vieme čo chceme urobiť, máme vôľu to urobiť, no nevieme ako to máme urobiť. Nemožno teda hovoriť o návyku. Alebo otázka: ako prilákať viac zákazníkov? Vieme ako to urobiť – napr. znížením cien. Vieme čo chceme urobiť, ale nemáme vôľu, aby sme to urobili. Nie sme ochotní to urobiť spomínaným spôsobom. Tu tiež nevznikne návyk, nakoľko máme odlišný postoj. 

Čo je to efektivita?Efektivitu by sme mohli charakterizovať ako rovnováhu medzi production (produkciou požadovaného výstupu) a production capability (potenciálom k požadovanému výstupu – schopnosťou produkovať). Trochu zložitá definícia. Inak povedané: efektivita vyvažuje krátkodobé a dlhodobé ciele, námahu pri príprave a výstupoch. Pomáha k vytvoreniu synergického výsledku, tj. takého výsledku, ktorý prináša obom stranám viac. Obrazne povedané, kde 1+1 je viac ako 2. Tento prístup synergie je známy a využívaný na celom svete. Bližšie si ho popíšme pri šiestom návyku efektivity.  Sedem návykov vysoko efektívnych ľudíMedzi základné návyky, ktoré je potrebné si postupne osvojiť patria: 

  1. Buďte proaktívni.
  2. Každé konanie začínajte s víziou cieľa.
  3. Dajte prvoradé veci na prvé miesto.
  4. Zaujmite postoj: ja získam a ty tiež.
  5. Snažte sa pochopiť a až tak byť pochopený.
  6. Dosahujte synergiu.
  7. Udržujte sa v dobrej kondícií.

Proaktivita – návyk osobnej vízieEfektívni ľudia sú proaktívni, prijímajú zodpovednosť a sú vynaliezaví. Nemajú sklon dávať vinu ostatným za to, čo sa im stalo. Byť proaktívny znamená, byť verný svojmu ľudskému ja. Sami si môžeme vybrať aké budú naše reakcie na okolie. Aj keď uplatňujeme slobodnú vôľu a naše reakcie sú pod vplyvom genetiky, výchovy, okolia či psychiky, nemali by sme reagovať podráždene a neprimerane. Nie je to jednoduché, no je to prvý krok k návyku číslo jeden. 

Každé konanie začínajte s víziou cieľa – návyk vodcovského princípuTento návyk je návykom lídrov. Dotýka sa hodnôt, z ktorých pramenia i naše ciele. Dôležité je uvedomiť si čo chceme, zamyslieť sa nad tým a až následne konať. Inak povedané: hneď od začiatku by sme mali myslieť na koniec, na konečný výsledok. Zvoľte si svoj vlastný hodnotový systém, svoju filozofiu a poslanie. Napíšte si svoje krédo, stupnicu hodnôt, ktorým veríte. Počúvajte svoje svedomie a odhalíte tie najzákladnejšie princípy, ktoré patria k vášmu životu. Na základe ich poznania môžete potom formulovať svoje poslanie. To je kľúčom k druhému návyku, ktorý sa týka vedenia ľudí a definovania smeru, ktorým ideme. 

Dať prvoradé veci na prvé miesto – návyk pevného riadenia svojich záležitostíSkutočne náročnou úlohou je naučiť sa riadiť sám seba. Dať prvoradé veci na prvé miesto znamená vytvoriť si priority. Musíme vedieť rozpoznávať veci dôležité a naliehavé. K tomu nám napomôže nasledujúci kvadrant rozdelenia úloh. Zamyslime sa nad ním a rozdeľme si každý svoje aktivity do jednotlivých kvadrantov. Koľko času venujeme aktivitám v jednotlivých kvadrantoch?

Pravdou je, že väčšina z nás  trávi veľa času aktivitami, ktoré sú naliehavé, no nedôležité alebo nenaliehavé a nedôležité. Potom sú to aktivity naliehavé a dôležité. Vedeli ste, že základom úspešného podnikania sú aktivity v kvadrante dva? Práve tie sú kľúčom k efektívnemu manažmentu. Nenaliehavé a dôležité – tam sa snažme presunúť svoj čas a zaistiť si tým priestor pre aktivity v tomto kvadrante. Schopnosť proaktívnosti nám k tomu napomôže. Šablóna riadenia času podľa Stephen R. Coveyho 

4. Nenaliehavé, nedôležité  1. Naliehavé, dôležité
3. Naliehavé, nedôležité  2. Nenaliehavé, dôležité

 Postoj: Ja získam a ty tiežPremýšľajme tak, aby získali obe strany. Základom nasledujúcich návykov je práve tento postoj. Uplatniť sa dá všade, napr. vo vzťahu predávajúceho a kupujúceho či vo vzťahu dodávateľa a odberateľa. Chceli by ste na vašom výrobku prerobiť? Určite nie. A je ochotný zákazník kúpiť výrobok, ktorý je predražený? Taktiež nie. Na tomto príklade pekne vidíme, že ak chceme, aby boli obe strany spokojné, musíme myslieť štýlom: ja získam a ty tiež.

Dôležité pritom je, aby sme boli odvážni, no zároveň ohľaduplní. Musíme začať pracovať najprv na svojom charaktere a až tak na technikách. 

Snažte sa pochopiť a až tak byť pochopenýTento návyk je o umení počúvať druhých a porozumieť im. Často to robíme práve naopak. Každý si hovorí svoje, až ide o tzv. dialóg hluchých. Nikto nikoho nepočúva. Nesmierne dôležitá je komunikácia. Počúvajte a až potom hovorte. Vyžaduje si to obrovskú dávku energie a nevyhnutná je pritom empatia – schopnosť vcítiť sa do pocitov druhých. Len tak sa vám ukáže cesta, ktorá vedie k osvojeniu si ďalšieho návyku – návyku tvorivej spolupráce.

Synergia – návyk tvorivej spolupráceNávyk šesť spočíva v tvorivosti, vytváraní nových a lepších možností. Existujú štyri prístupy riešenia problematiky:

  • ja získavam, ty strácaš,
  • ja strácam, ty získavaš,
  • kompromis,
  • synergia.

Posledným prístupom získavajú vzájomným pochopením obe strany. Vytvárajú sa nové možnosti riešenia, ktoré uspokoja všetkých. Znie to rozprávkovo, no v praxi sa to uplatňuje bežne. Ide o prístup WIN-WIN, kde vyhrávajú všetky strany.

Pozor: synergia nie je to isté ako kompromis. Pri kompromise ustupujú obaja. Pri synergii neustupuje nikto. Ide o celkom nový prístup k riešeniu problému. Tento návyk vychádza z predchádzajúcich dvoch návykov, pamätajme na to.

Návyk sebaobnovy – udržiavania svojej kondícieTento návyk sa nazýva aj návykom „brúsenia píly“. Doprajte si vždy čas na to, aby ste sa fyzicky, psychicky, duchovne, spoločensky a citovo obnovili. Aerobic, stretching či iné druhy cvičenia vám isto prospejú. Duchovná obnova prostredníctvom modlitby či čítania vám pomôže nájsť svoju cestu v živote. Sociálne a citové brúsenie píly je tiež nevyhnutné, najmä ak si chcete osvojiť návyky 4-6.

Nezabúdajme na to, že všetky návyky je potrebné v prvom rade pochopiť. Následne si ich osvojiť a až potom aplikovať. A najlepšou cestou ako si ich osvojiť je, ak o nich povieme niekomu inému.  Spracované podľa AUDIO DIGEST – Programy manažérského růstu lm

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

júl

13júl8:30Komplexný zákonník práce v praxi a novela zákona účinná od 1.1.20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

13júl8:30Komplexný zákonník práce v praxi a novela zákona účinná od 1.1.20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

13júl8:30Komplexný zákonník práce v praxi a novela zákona účinná od 1.1.20228:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X