- Podnikam.sk
- Články
- Relax
- Tieto slová svojmu šéfovi radšej nikdy nehovorte, dôsledky môžu byť priam katastrofálne
Tieto slová svojmu šéfovi radšej nikdy nehovorte, dôsledky môžu byť priam katastrofálne
Úprimnosť je, samozrejme, dôležitá aj na pracovisku, ale ako každé pravidlo, aj toto má pár výnimiek.
„Je dôležité, aby bol človek opatrný v tom, čo povie svojmu šéfovi, aj to najmenšie ‚pošmyknutie‘ môže byť zlomové pre vašu kariéru,“ tvrdí Ryan Kahn, kariérny kouč. Súhlasí s ním aj Lynn Taylorová, expertka na pracovné prostredie, ktorá tvrdí, že „sú určité poznámky a otázky založené na negatívnom postoji, ktorými sa u svojho šéfa zle zapíšete. Ak s nimi neprestanete, tieto frázy vás môžu stáť prácu“.
Dobrým postupom je radšej počkať s odpoveďou ako vybafnúť niečo nevhodné, niečo, čo by ste mohli neskôr ľutovať.
Tu je niekoľko – pochopiteľne, okrem nadávok a urážok – fráz a slov, ktoré by ste radšej nikdy nemali pred svojím šéfom vysloviť.
„Mýlite sa.“
Môže to byť pravda, ale povedať nadriadenému takto priamo, že nemá pravdu a že sa mýli, je naozaj nevhodné. Skúste to trochu jemnejšie, napríklad „možno som zle informovaný, ale mám dojem, že…“ A dávajte pozor aj na tón.
„Nedokážem to/Neurobím to.“
Stanovisko „viem to urobiť/môžem to urobiť“ je cenenou črtou zamestnancov. „Neviem to/nedokážem to/neurobím to“ ukazuje vašu neochotu niečo skúsiť a podkopáva vašu pracovnú dôveryhodnosť.
„To nie je súčasťou mojej práce.“
Nič, čo sa týka pracovnej náplne, nie je vytesané do kameňa. Ak nemáte v zmluve presne zadané, čo máte robiť a čo nie, takéto niečo si nemôžete dovoliť vysloviť. Navyše, ak urobíte prácu, ktorá nie je vašou priamou náplňou, dokážete, že ste potrebným a užitočným členom kolektívu.
„Neviem“
Možno nemáte odpoveď na všetky otázky, ale uistenie a prísľub, že niečo zistíte/že sa o to pokúsite, vyznie lepšie ako obyčajné pokrčenie ramien.
„Nie“
„Povedať svojmu šéfovi nie, je výzva a niekedy je to potrebné, ale môže to byť nevhodné, ak k svojmu „nie“ nemáte aj vysvetlenie,“ tvrdí Taylorová. Od zamestnanca sa kooperácia predsa akosi prirodzene očakáva…
„Pokúsim sa“
Niektorí ľudia si myslia, že je to prijateľná odpoveď a to, že sa „pokúšajú“, patrí k ich dobrým schopnostiam. Pokúšať sa však nestačí, pretože ak sa zamestnanec „iba“ pokúša, môže nadriadený nadobúdať pocit neistoty. A keď ide o dôležité úlohy a pevne stanovené termíny, šéf sa na vás potrebuje spoľahnúť.
„Počul som to inak.“
Vyhýbať sa klebetám, dohadom a domnienkam je dobrý nápad, keďže sa vám to môže nepekne vypomstiť. Ak si niečím (napríklad nejakou informáciou) nie ste istí, počkajte a vážte slová, lebo môžete pôsobiť neprofesionálne.
„Aké výhody z toho budem mať?“
Niekedy môže byť súčasťou vašej práce aj to, že musíte pomôcť ostatným. Šéfovia obyčajne nebývajú ochotní tolerovať zamestnancov, ktorí nemajú tímového ducha.
„Prepáčte/je mi ľúto, ale…“
Námietku určite neformulujte takto.
„Nemôžem s ním/s ňou pracovať“
„Nehrať“ sa s ostatnými nie je dobré ani v materskej škole, ale ani na pracovisku. V podstate sa od vás očakáva, že osobné konflikty nebudú zasahovať do vašich pracovných výkonov.